maandag 12 oktober 2015

Patatesli patlıcan oturtması (Turks stoofgerecht met aubergine, aardappel en tomaat)

Brrr, wat is het ineens koud vandaag! Natuurlijk niet zo heel gek voor half oktober, maar het is weer even omschakelen naar winterjassen en sjaals en koude handen. Reden te meer om vanavond weer eens patatesli patlıcan oturtması (Turks stoofgerecht met aubergine, aardappel en tomaat) op tafel te zetten, daar warm je in ieder geval lekker van op! Ik ben gek op stoofgerechtjes en zeker met aubergine, die altijd zorgt voor een net wat andere, lekkere hartige smaak. Dit recept is van mijn lieve vriendin S. en zeker een aanrader voor op deze koude dagen!


Ik gebruikte tomaten uit blik, omdat ik geen verse tomaten meer in huis had en tomaten uit blik overrijp worden ingeblikt en dus veel smaak hebben. Natuurlijk kun je ook verse, ontvelde tomaten gebruiken hier. De ingrediënten op de foto kloppen qua hoeveelheid niet helemaal met het recept, maar mijn aubergines waren klein en deels niet meer goed, en ik besloot later een aardappel extra toe te voegen. Vandaar ;). De benodigdheden zoals ze hieronder staan kloppen. Patatesli patlıcan oturtması (Turks stoofgerecht met aubergine, aardappel en tomaat) serveer je met pilav en Turkse yoghurt erbij. 


Turks recept
Patatesli patlıcan oturtması (Turks stoofgerecht met aubergine, aardappel en tomaat)

Benodigdheden (voor vier personen)
2 aubergines
3 middelgrote aardappels
4 groene pepers
4 tomaten (uit blik)
2 knoflookteentjes
1 ui
½ eetlepel tomatenpuree
½ eetlepel peperpuree
zout, peper


Bereiding
Schil de aardappels en snij ze in kleine blokjes. Verhit in een koekenpan een laagje olie. Zet ernaast een diepe pan met een zeef klaar, en een schaal. Frituur de aardappelblokjes in de hete olie tot ze goudbruin zijn. Schil ondertussen de aubergines om en om en snij ze in kleine blokjes, ongeveer even groot als de aardappelblokjes. Wanneer de aardappel klaar is, schep je ze uit de olie en laat ze in de zeef boven de pan uitlekken (aan die olie zit wat smaak en gebruiken we straks weer). Frituur nu de aubergineblokjes in de hete olie. Snij ondertussen de groene pepers in stukjes. Wanneer de aubergine gaar is, doe je aardappelblokjes vanuit de zeef in de kom en leg je de aubergine in de zeef. Duw er een beetje op om er wat olie uit te krijgen. Frituur vervolgens de groene pepers in de olie en laat ook deze uitlekken. Zet de pan met frituurolie opzij. Doe alle gefrituurde groenten in de schaal, en zet de diepe pan met het laagje olie op het vuur.


Snij de ui fijn en bak deze in de diepe pan in het laagje olie tot het glazig is. Snij de tomaten fijn en bak ze even mee, samen met de tomaten- en peperpuree. Rasp de twee teentjes knoflook boven de pan. Breng op smaak met zout en peper en voeg dan ook de gefrituurde aardappel, aubergine en peper toe. Doe water in de pan tot het geheel net onder staat. Laat het geheel aan de kook komen en laat het een half uurtje op laag vuur doorpruttelen.


Bewaren
Patatesli patlıcan oturtması (Turks stoofgerecht met aubergine, aardappel en tomaat) kun je eenmaal afgekoeld een dag in de koelkast bewaren. De volgende dag gewoon even in de pan weer opwarmen.



13 opmerkingen:

  1. hmmm dit is 1 van mijn lievelingsgerechten! en persoonlijk vind ik het zelfs koud the next day nog veel lekkerder!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Witte saus? Dat is yoghurt. Dit serveer je met rijst. Staat er allebei bij in de tekst boven het recept.

      Verwijderen
  3. He eslem.
    Heb dit gerecht gisteren klaargemaakt en twas super lekker ;)
    Merci voor dit goed recept.
    Vandaag maak ik de tonijnburgertjes met tomatensalade, hopelijk valt dit ook goed mee ;)
    Grts

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Eslem,

    Heerlijk gerechtje!! Helemaal prima gelukt, dankje wel voor de recepten :)))
    Veel liefs suus

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey eslem. Heb je nog zo'n lekkere stoofpotten gelijk deze ? Mijn vriend vond het super lekker en daarom zoek ik zowat gerechten wat er op lijkt....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Meikk afiyet olsun ziet er goed uit❤️😘😘

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor het recept! Heerlijk. Ik heb er zelf nog kleine rundergehaktballetjes bij gedaan, ook erg lekker. Thanks

    BeantwoordenVerwijderen

  8. Beste Eslem,

    Fijn dat je weer tijd hebt om je recepten met ons te delen

    Ik vond ooit een recept van gevlochten gevulde broodjes gegarneerd met nigellazaadjes.

    Ik herinner me dat het deeg tot ovale lapjes werd uitgerold die aan weerskanten schuin naar beneden ingesneden werden.

    De vulling werd in het midden op het niet ingesneden deel gelegd en dan werden van boven naar beneden de reepjes over elkaar heen gelegd.

    Ik krulde het puntje onderaan omhoog zodat het net muiltjes leken.

    Ik heb ze ook wel eens gevuld met de vulling van Pakistaanse somosas.
    Dit is het recept waarin ik de somosas verkeer gespeld heb: Somoza’s | Onzichtbare Inkt (gerardvb.com)

    Mijn gasten waren er dol op.
    Maar na een computercrash was ik het recept kwijt en ik kan het nu ook niet vinden.

    Kan je me helpen?

    Vriendelijke groet,

    Gerard

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!