woensdag 13 augustus 2014

Hazır yufkadan gözleme (makkelijke gözleme van yufkadeeg)

Gözleme, de Turkse gevulde 'pannenkoekjes' zijn heerlijk maar best bewerkelijk om from scratch te maken. Er is een snellere manier die bijna net zo lekker is: gözleme maken van kant-en-klaar yufkadeeg oftewel hazır yufkadan gözleme (makkelijke gözleme van yufkadeeg). Het probleem hierbij is echter waar ik al vaker over geschreven heb: dat er hier in Nederland geen fatsoenlijk yufkadeeg te krijgen is, het is altijd uitgedroogd en scheurt meteen als je het openvouwt. Maar hoera, daar is nu een oplossing voor! Via yufkam.nl kun je taze (verse) yufka bestellen die je dan per post wordt opgestuurd (minimaal 2 porties a 6 vellen yufka per pak). Het past door de brievenbus dus de verzendkosten vallen erg mee. Yufkam.nl was zo vriendelijk mij een proefpakketje op te sturen. 


En ja...het is vouwbare yufka! Nog wel net iets minder zacht dan in Turkije maar dit is in Nederland by far de beste yufka die ik ooit in handen heb gehad. Je kan er mee vouwen, rollen....en dus ook gözleme mee maken!  Ik heb overigens en deel van de yufka ingevroren en ook na invriezen en ontdooien was de yufka nog even fijn om mee te werken.  Om de hazır yufkadan gözleme (makkelijke gözleme van yufkadeeg) van dit recept te vullen gebruikte ik 'lor peynir' die ik heb meegenomen uit Turkije. Dat is een vrij droge, magere variant van Turkse witte kaas die ik hier in Nederland nog nooit gezien heb. Normaliter zou ik voor dit recept gewoon normale Turkse witte kaas gebruiken. Het fijne van dit gözlemerecept is dat je er heel snel klaar mee bent. Vullen, vouwen, bakken en binnen een half uur heb je verse gözleme op tafel die meer dan prima smaakt en ook nog eens lekker licht is doordat je bijna geen boter gebruikt.


Turks recept
Hazır yufkadan gözleme (makkelijke gözleme van yufkadeeg)

Benodigdheden (voor drie personen)
3 grote yufkavellen
1 plak (200 gram) Turkse witte kaas
1 handvol platte peterselie


Bereiding
Snij de peterselie fijn en meng het met de losgeprakte Turkse witte kaas. Vouw het eerste yufkavel voorzichtig open. Leg 1/3 van het kaasmengsel in het midden van het yufkavel, min of meer in de vorm van een vierkant. Vouw het yufkavel dan dicht zoals je op de foto's ziet. Dus eerst de onderkant tot net over de vulling, dan de bovenkant daaroverheen en dan links en rechts dichtvouwen. Het open randje 'plak' je dicht met een klein beetje water. Doe dit ook met de andere yufkavellen.


Leg vervolgens een stuk gözleme in een (droge! geen olie of boter) pan met een anti-aanbaklaag. Bak de gözleme op middelhoog vuur eerst aan de onderkant lichtbruin. Draai hem dan om, smeer de gözleme in met een klein beetje roomboter. Als de andere kant ook lichtbruin is, draai je de gözleme weer om om de 'eerste' kant mooi goudbruin te laten worden. Smeer de andere zijde ook in met wat roomboter. Tenslotte bak je ook de andere kant nog mooi goudbruin. Snij de gözleme in vier stukken.


Bewaren
Hazır yufkadan gözleme (makkelijke gözleme van yufkadeeg) kun je goed afgesloten een dag bewaren: de volgende dag even opwarmen in de magnetron. Invriezen is ook geen probleem.


10 opmerkingen:

  1. Oh hier zou mijn man weleens heel blij van kunnen worden. Heb 2 pakjes taze yufka besteld en 1kg ekmek yufka. Ben benieuwd!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook benieuwd wat je ervan vindt! Het is niet hetzelfde als in Turkije maar het is wel het beste alternatief wat ik tot nu toe in Nederland heb gezien.

      Verwijderen
  2. Goed om te weten, bedankt voor de tip! De verzendkosten vallen inderdaad heel erg mee. Verder is de website wel een crime als je geen Turks kunt... :-/ Maar ik ga eens experimenteren met dit deeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja dat is waar, minpuntje inderdaad, de site is niet overal even duidelijk. Je man was Turks toch, hij kan je vast wel even helpen ;). Ik ben benieuwd wat je ervan vindt!

      Verwijderen
  3. Hallo Eslem, lekker, hoor. Heb net sac yufkadeeg gekocht van ÖZ. Ga het daar eens mee proberen. Wat zit er trouwens voor lekkers in dat glazen schaaltje? Olijventapenade of zoiets?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lekker, hopelijk lukt het! Nee haha in de glazen schaal zit Turkse aardappelsalade met groene kruiden. Recept staat ook hier op mijn blog ;) als je kijkt bij Turkse recepten en dan salades.

      Verwijderen
  4. Ben net je leuke blog op het spoor gekomen Eslem, wat een topper ! En vind meteen waar ik al jaren naar op zoek ben : verse yufkavellen zoals je ze kan kopen in Turkije bij de yufkaçı om de hoek :) Helaas lukt de doorverwijspagina naar Yufkam.nl niet en vind ik ook geen website, alleen een Facebookpagina waar al heel lang geen beweging meet is. Heb een bericht gestuurd maar krijg geen antwoord. Mijn vraag naar jou toe is of jij recent nog een bestelling hebt geplaatst en of je eventueel hun gegevens hebt zodat ik contact kan opnemen. Ik zou het gewèldig vinden eindelijk eens iets te kunnen maken met verse ipv uitgedroogde yufkavellen !! Alvast bedankt x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo eslem ik heb de site ook geprobeerd maar het is niet actief meer heb jij nog een adres . Zoek al zolang naar dit yufkadeeg

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi....graag zou ik willen weten waar ik de vellen kan kopen / bestellen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zou ook graag yufka vellen willen bestellen....maar waar?

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!