zondag 1 maart 2015

Peynirli omlet (omelet met Turkse witte kaas en groene kruiden)

Een van de weinige 'gerechten' waar mijn man zich nog weleens aan wil wagen, is peynirli omlet (omelet met Turkse witte kaas en groene kruiden). Een ideaal, voedzaam en gezond ontbijt- of lunchgerecht. Ik vind de Turkse witte kaas in deze omelet veel lekkerder dan gewone kaas die je in een Nederlandse omelet zal vinden: dat wordt al snel een beetje rubberachtig, terwijl de feta mooi verdeeld blijft in de omelet en perfect combineert met de dille en platte peterselie.


Het heeft wel even geduurd voor ik een perfecte peynirli omlet (omelet met Turkse witte kaas en groene kruiden) kon bakken. Bij een omelet is als je niet oppast al snel de onderkant te donker terwijl de bovenkant nog rauw is. Rustig bakken en een niet té dikke omelet zijn hier het toverwoord. Meestal worden de eieren voor een omelet los geroerd met melk, maar ik gebruik altijd slechts een scheutje water: de omelet wordt hier heel erg luchtig door.


Turks recept
Peynirli omlet (omelet met Turkse witte kaas en groene kruiden)

Benodigdheden (voor drie personen)
5 eieren
1 halve plak (100 gram) Turkse witte kaas
1 handvol verse platte peterselie en/of dille


Bereiding
Prak de kaas fijn met een vork. Snij (of knip) de peterselie en dille fijn en roer het door de kaas. Voeg vervolgens de 5 eieren toe. Roer de eieren goed los: voeg een heel klein scheutje koud water toe en klop de eieren met een vork los tot het een mooi luchtig mengsel.


Neem een redelijk kleine koekenpan en laat hierin een klontje boter smelten. Giet vervolgens de helft van het eimengsel in de pan. Zet het vuur middellaag en laat de omelet rustig aan garen. De bovenkant van de omelet moet zo goed als gestold zijn, een klein beetje 'wobbelen' mag nog. Controleer af en toe of de onderkant niet te donker wordt (zet in dat geval het vuur wat lager). Is de omelet bijna gaar aan de bovenzijde, keer de omelet dan om met een spatel om ook de andere kant even te laten garen. Zijn beide zijdes mooi goudbruin, dan is de omelet gaar. Leg de omelet op een bord en bak de tweede omelet van het resterende eimengsel. 


Bewaren
Peynirli omlet (omelet met Turkse witte kaas en groene kruiden) kun je eenmaal afgekoeld een dag in de koelkast bewaren.



4 opmerkingen:

  1. Deze heb ik ook geprobeerd want ik ben dol op Turkse witte kaas en hij was overheerlijk! Jouw website is gevaarlijk voor mij haha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat dacht ik al toen ik je foto laatst zag haha. Goed om te horen dat hij lekker was!

      Verwijderen
  2. Heerlijk, vandaag weer maken als lunch. Ik geniet van dit blog, wij hebben altijd veel tomaten, ui, paprika, pepers, courgettes en aubergines en die kan ik lekker verwerken in deze recepten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen! Ik ben blij dat ik je kan inspireren!

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!