donderdag 28 januari 2016

Hellim peyniri (halloumi kaas)

Wat is het?
Van oorsprong is hellim peyniri (halloumi kaas) en Cypriotische geitenkaas. Echter kan ook schapen- of koeienmelk worden toegevoegd, zeker in de kazen die hier in de supermarkt liggen zit meer koeienmelk, dat is nu eenmaal goedkoper. Halloumi smelt niet snel door het hoge eiwitgehalte en is daarom ideaal om te bakken, in plakjes of in blokjes. Het krijgt dan een lekker bruin krokant korstje terwijl de binnenkant zacht wordt, maar niet echt smelt.


Waar koop je het?
Ik kocht mijn halloumi kaas bij de Turkse winkel (Gazi is een merk van Turkse producten) maar ik heb ook andere merken bij grotere supermarkten zoals de AH zien liggen. 


Hoe bewaar je het?
Zoals alle kaas, in de koelkast, goed afgesloten zodat het niet uitdroogt. 


Wat kun je ermee maken?
Hellim peyniri (halloumi kaas) is ideaal om te bakken. Een goede vleesvervanger dus, maar ook in een salade heel erg lekker.

Een paar voorbeelden van Turkse gerechten waarin hellim peyniri verwerkt wordt:

Hellim peyniri kızartması
Peynirli semizotu salatası (Turkse posteleinsalade met gegrilde halloumi)



4 opmerkingen:

  1. Wat jammer dat er geen recepten meer bijkomen :( Je zal het vast druk hebben maar ik heb echt de basis van Turks koken van jou geleerd! Dankjewel voor alle heerlijke recepten, ik hoop toch dat je af en toe nog eens iets gaat plaatsen b.v. nog een recept waarin je isot biber kan gebruiken (heb ik net gekocht weet alleen niet zo goed waarom hahaha, en hier vond ik toch een recept waarin het gebruikt wordt. Ik hoop dat je snel weer denkt: oe dit zou iedereen moeten proeven, ik ga het recept plaatsen.
    Iets anders: ik kan de illustraties niet meer zien, klopt dat of ligt het aan mijn pc?? Ik wens je alle goeds!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens. Ik hoop ook dat er nog meer lekkere recepten komen! Ik ben fan! Ik zie ook de afbeeldingen niet meer.

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!