donderdag 28 januari 2016

Hellim peyniri kızartması (gebakken halloumi kaas)

Een hekel aan boodschappen doen heb ik sowieso niet, maar in de Turkse winkel kijk ik altijd even extra goed rond. Regelmatig zie ik nieuwe dingen liggen, of producten die ik nodig eens uit moet proberen. Mijn nieuwste ontdekking: hellim peyniri, oftewel halloumi kaas. Ik had er weleens van gehoord, maar het nog nooit gegeten. En aangezien kaas bij ons in huis altijd op goedkeuring kan rekenen, besloot ik maar eens halloumi mee te nemen. 


En dat werd een succes! Halloumi kaas is bij uitstek geschikt om te bakken: het smelt nauwelijks en krijgt zonder paneren een mooi krokant korstje. De smaak is (gelukkig) niet sterk, redelijk neutraal, zoal feta maar dan wat minder sterk, zeg maar. Echt heerlijk om zo als vleesvervanger te eten, of om een salade mee te maken. Dat recept volgt later, voor nu houden we het op hellim peyniri kızartması (gebakken halloumi kaas). 


Turks recept
Hellim peyniri kızartması (gebakken halloumi kaas)

Benodigdheden
halloumi kaas (zoveel als gewenst)
olie om in te bakken


Bereiding
Haal de kaas uit de verpakking. Soms is het wat nattig, dan kun je de kaas even droog deppen met wat keukenpapier. Snij de kaas in plakken of in blokjes. 


Verhit een klein laagje olie in een koekenpan. Laat dit heet worden en leg dan de kaas in de pan. Laat de kaas op middelhoog vuur een mooi bruin korstje krijgen, draai de kaas dan om en bak ook de andere kant bruin. 


Bewaren
Hellim peyniri kızartması (gebakken halloumi kaas) is nog warm het lekkerst. Meteen opeten dus!



14 opmerkingen:

  1. Goed om weer van je te lezen,verheug me op je nieuwe recepten.
    Groetjes, Paulien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb wel gemerkt dat je ook in halloumi verschillende kwaliteiten hebt. Soms kan het erg naar plastic smaken en is de structuur "rubberig", maar er is ook erg smaakvolle.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik moet nog wat verschillende merken uitproberen! Van dit merk was de smaak wel goed maar het 'piepte' wel erg, haha. Ik zag dat ze bij de AH een ander merk hadden, die nog maar eens proberen.

      Verwijderen
  3. Wat een lekker recept, ik ga het zeker uitproberen! En wauw wat een hoop recepten heb je al geschreven, hier kan ik echt wat mee. En mijn man maak je hier ook blij mee:)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is nu juli 2016 houd je het blog nog steeds of ben je gestopt? Zou erg jammer zijn heb genoten van je recepten tot nu toe...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hoop ook dat je door gaat met het delen van je lekkere recepten:)!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik hoop ook dat je doorgaat met het heerlijke Turks eten dat je met ons deelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Krijgen we nog meer van die Turkse recepten ?

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!