maandag 24 maart 2014

Bulgursalade met gekruide kip, avocado, mango en groene kruiden (foodblogswap)

We zijn weer aan het einde van de maand beland en dus weer tijd voor de foodblogswap! Altijd leuk om andere foodblogs wat beter te leren kennen. Deze maand werd ik gekoppeld aan de blog van Jacqueline, Jax Thermomix Recepten. Een blog dus met recepten voor de Thermomix, een soort super-keukenapparaat, zo leerde ik van haar blog. Maar gelukkig kun je de vele lekkere recepten ook prima zonder dit apparaat maken! Ik twijfelde heel erg...zou ik voor de browniesplits met pindacrème (alleen de naam al!) gaan of de roombotercroissants? Uiteindelijk ben ik toch maar voor een gezond recept gegaan: geblakerde kip San-Fran - quinoasalade. Maar dan met een twist ;-) aan de hand van mijn eigen voorraadkast. Het was kleurrijk, héérlijk, vullend en bijzonder gezond (want: hoe meer kleuren op je bord, hoe beter, heb ik laatst geleerd) dus deze houden we erin!


Jum, dit was echt heel lekker. Pittige kip met frisse mango, zachte avocado en dan de bosui en paprika erbij, alles op gekruide bulgur....Het originele recept gaat uit van een basis van quinoa, ik heb dit vervangen door bulgur (omdat ik dit altijd in de la heb liggen en quinoa niet). Ook ging er in het originele recept nog spinazie en tuinkers doorheen en werd er geitenkaas overheen gekruimeld: dit had ik niet in huis en de kaas leek me ook niet zo bij de rest van de smaken passen, dus dat heb ik simpelweg weggelaten. Het was één explosie van smaken, een heerlijk zomerse salade die zowel als lunch als avondmaaltijd kan dienen. Zeker een aanrader dus! Deze maand kookt Alexia van Must Be Yummie van Mijn mixed kitchen! 


Recept
Bulgursalade met gekruide kip, avocado, mango en groene kruiden

Benodigdheden (voor drie personen)
1 glas (150 gram) köftelik (of çigköftelik) bulgur
1 kipfilet
1 rode puntpaprika
½ mango
1 avocado
4 bosuitjes
1 handvol platte peterselie
1 halve citroen
olijfolie
zout, peper, munt, dille, paprikapoeder (of pul biber), piment


Bereiding
Doe de bulgur in een kom en giet er dezelfde hoeveelheid kokend water eroverheen (in dit geval dus 1 glas). Dek de bulgur af met een deksel of stukje keukenfolie en laat het even staan. Snij de kipfilet in hele dunne plakjes en bestrooi met zout, peper, piment en paprikapoeder (voor iets meer pit vervang je paprikapoeder door pul biber). Verhit wat olie in een koekenpan en bak de kipfilet op hoog vuur gaar. Snij ondertussen de puntpaprika fijn. Haal de gare kipfilet uit de pan en bak in de resterende olie de paprika een paar minuten tot hij wat zachter is. Snij de bosuitjes en peterselie fijn. Schil de avocado en mango (laatste kun je heel goed schillen met een dunschiller) en snij in repen. 


Roer de bulgur los met een vork. Breng de bulgur op smaak met olijfolie, citroensap, zout, munt en dille. Roer er ook de helft van de fijngesneden peterselie en bosuitjes door. Leg de bulgur op een grote schaal. Verdeel hier overheen de kip, avocado, mango, puntpaprika en resterende bosuitjes en peterselie. Zet op tafel en oogst vele oh's en ah's!


Bewaren
Afgedekt in de koelkast kun je deze bulgursalade met gekruide kip, avocado, mango en groene kruiden twee dagen bewaren.


2 opmerkingen:

  1. Hoewel ik een paar ingrediënten niet in huis had, ben ik toch deze salade gaan maken. De piment en paprikapoeder heb ik vervangen door cajunkruiden en een gewone paprika gebruikt, verder had ik geen avocado in huis. Ook hier was het resultaat echt heerlijk. Ga het recept ook nog eens maken met avocado maar dan zonder de kip en met de witte kaas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat het ook zo lekker was, met dit soort recepten kun je ook eindeloos variëren! Met kaas in plaats van kip zal inderdaad ook erg lekker zijn.

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!