zondag 15 juni 2014

Patates oturtması (Turkse ovenschotel met aardappel, gehakt en tomaat)

Ovenschotels vind ik altijd ideaal. De voorbereiding duurt soms even maar daarna heb je er geen omkijken meer naar én vaak kun je er de volgende dag nog een keer van eten. Patates oturtması is een typisch Turkse ovenschotel met aardappel, gehakt en tomaat. Toegegeven, het is wel ietsje meer werk dan bijvoorbeeld mijn ovenschotel met kip, groenten en tortillachips maar daar staat tegenover dat deze Turkse ovenschotel echt óntzettend lekker is. Echt comfortfood, maar dan met veel smaak! Voor de kleuren alleen al is het de moeite waard deze patates oturtması eens te proberen.


Voor deze Turkse ovenschotel worden de aardappelschijfjes eerst gebakken (beter gezegd, gefrituurd) voor ze de oven ingaan. Dit geeft echt veel smaak maar is natuurlijk niet zo heel erg gezond: ik heb het vandaag op de originele manier gemaakt, maar als je de schijfjes even voorkookt gaat het net zo goed. Verder is het een kwestie van snijden, bakken en in de oven maar! Traditioneel serveer je patates oturtması (Turkse ovenschotel met aardappel, gehakt en tomaat) met pilav, salade en Turkse yoghurt


Turks recept
Patates oturtması (Turkse ovenschotel met aardappel, gehakt en tomaat)

Benodigdheden (voor drie personen)
6 middelgrote aardappels
300 gram rundergehakt
4 tomaatjes
1 ui
2 teentjes knoflook
1 eetlepel tomatenpuree
zout, peper


Bereiding
Schil de aardappels en snij ze in plakjes. Verhit in een pan een laagje olie (de olie is op temperatuur als een stukje aardappel wat je erin houdt meteen gaat bubbelen) en frituur de aardappelschijfjes hierin een minuut of 10 tot ze mooi goudbruin zijn. Laat ze uitlekken op keukenpapier en strooi er wat zout over. Snij ondertussen de ui en knoflook fijn. Bak de ui en knoflook licht aan in een klein beetje olie, voeg dan het gehakt toe en bak rul. Voeg zout en peper naar smaak toe.


Snij de peterselie fijn en de tomaten in plakjes. Voeg de helft van de peterselie toe aan het gehaktmengsel - houd de andere helft apart. Roer de eetlepel tomatenpuree los in ongeveer 200 ml warm water. Zet de oven aan op 200 graden. Pak nu een ovenschaal (invetten is niet nodig). Leg de helft van de aardappelschijfjes op de bodem en verdeel hier de helft van het gehaktmengsel overheen. Giet vervolgens de helft van het tomatensausje eroverheen.


Verdeel dan achtereenvolgens de resterende aardappelschijfjes, gehakt en tomatensaus over de ovenschotel. Leg de plakjes tomaat erbovenop. Bak de schotel in de oven (200 graden) in ongeveer een half uurtje mooi gaar (als de tomaatjes wat beginnen te drogen is het goed, het luistert niet heel erg nauw). Strooi de resterende peterselie over de Turkse ovenschotel en geniet!


Bewaren
Eenmaal afgekoeld kun je de resten van patates oturtması (Turkse ovenschotel met aardappel, gehakt en tomaat) afgedekt een dagje in de koelkast bewaren. De volgende dag even opwarmen in de oven.


11 opmerkingen:

  1. Tip, nu nog het recept formatteren voor printer... je logo en blog adres erop en de mensen zullen wat sneller terug komen op je blog ;)

    Ik ga je recept even uitprinten en straks maken. thx!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben benieuwd wat je ervan vond! In uitprinten heb ik me nooit verdiept, ik denk dat de meeste mensen tegenwoordig gewoon hun smartphone of tablet meenemen naar de keuken (dat doe ik tenminste) maar ik zal er eens naar kijken :)

      Verwijderen
  2. Was makkie en heerlijk!:) tip: strooi ah eind wat witte kaas over het geheel mmm

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb hem ook een keer gemaakt en heb de aardappelschijven besprenkeld met wat olie en even in de oven gedaan. Dat werkte ook best goed! Het was echt heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Eslem,

    Ik heb het nu voor de tweede keer gemaakt en het gehakt rul gebakken met wat kebabkruiden van het merk Dalamaya en i.p.v. tomatenpuree een half blikje tomatenblokjes gebruikt. Dit was voor 2/3 personen voldoende. Ook de groeten van mijn vader! Hij is 84 en nog niet zo gewend aan de buitenlandse keukens. Hij vond het heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen! En de groetjes terug aan je vader natuurlijk, leuk dat hij er ook van kan genieten!

      Verwijderen
  5. Gisteren dit gerecht gemaakt. Ik had de aardappeltjes in de airfryer gefrituurd. We hebben heerlijk gegeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Eslem,

    Dit recept lijkt me heerlijk en wil ik heel graag proberen. Ik vroeg me af of het ook lekker is als je dit met köfte maakt in plaats van los gehakt. Of kan ik dan beter de Fırında köfte patates maken en de aardappeltjes ik dat recept eerst even frituren en iets korter in de oven bakken?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De eerste keer dat ik het maakte was heel lekker,samen met pide, nu vandaag maak ik het voor de 2e keer,wordt weer lekker smullen,echt een aanrader en niet moeilijk te maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!