vrijdag 13 juni 2014

Kıymalı pirinçli ıspanak yemeği (Turkse spinazie met rijst en gehakt)

'Vroeger' kende ik spinazie alleen als groente uit de diepvries. Het is nooit één van mijn favorieten geweest en toen ik op mezelf ging wonen heb ik het ook jarenlang niet gegeten. Maar vanaf het moment dat ik in Turkije kwam en daar de verse spinazie ontdekte én wat je nog meer met spinazie kan doen, komt het bij ons regelmatig op tafel. Salade van verse spinazie is ontzettend lekker! Deze kıymalı pirinçli ıspanak yemeği (Turkse spinazie met rijst en gehakt) is een bekend Turks gerecht wat snel klaar, gezond en vooral heel erg lekker is.


De basis van dit gerecht is spinazie met een uitje en tomatenpuree: de rijst kun je weglaten en voor een vegetarische variant voeg je geen gehakt toe. Maar door de rijst en gehakt wel te gebruiken maak je er meteen een snel en makkelijk eenpansgerecht van. Pas op bij het toevoegen van de pul biber: het wordt al snel té pittig, dus wees bescheiden: je kunt altijd later nog meer toevoegen.


Turks recept
Kıymalı pirinçli ıspanak yemeği (Turkse spinazie met rijst en gehakt)

Benodigdheden (voor twee personen)
400 gram verse spinazie (mag wat meer of minder zijn, ik had 350 gram)
1 ui
1 handje rijst
100 gram rundergehakt
2 tomaten
1 eetlepel tomatenpuree
1 bouillonblokje kip
olijfolie
zwarte peper, pul biber


Bereiding
Was de spinazie goed. Het beste werkt om de spinazie in een grote bak water even goed rond te laten 'zwemmen' en dan af te gieten. Snij de spinazie een paar keer door: het hoeft niet fijngesneden te zijn, gewoon een paar keer grof doorsnijden. Ontvel de tomaten en snij ze fijn. Snij de ui fijn en fruit hem aan in wat olijfolie (gebruik een grote pan, ik pakte een wok). Voeg dan het gehakt toe en bak het even mee. Voeg dan de tomaten, tomatenpuree, bouillonblokje en peper toe en bak even mee. 


Was ondertussen de rijst in een zeef en doe dit ook in de pan. Voeg nu de spinazie toe: het is een behoorlijke berg maar voor je het weet is het geslonken tot een stuk minder. Roer even goed door en kijk als de spinazie is geslonken of er genoeg vocht in de pan zit: het moet net onder staan. Meestal moet je een klein beetje water toevoegen. Doe een deksel op de pan, laat het geheel aan de kook komen en laat het ongeveer 20 minuten zachtjes doorpruttelen tot de rijst gaar is.  Kıymalı pirinçli ıspanak yemeği serveer je met brood en Turkse yoghurt.


Bewaren
Kıymalı pirinçli ıspanak yemeği (Turkse spinazie met rijst en gehakt) kun je eenmaal afgekoeld in de koelkast afgedekt een dag bewaren. Als je het de volgende dag opwarmt kan het zijn dat je een klein beetje water moet toevoegen omdat een deel van het water nog wordt opgenomen.


4 opmerkingen:

  1. Bij mij ook veel spinazie in de tuin en eigenlijk eten we het bijna altijd met iets van vis, of ik doe het al gekookt in ovenschaal, paar eitjes en geraspte kaas erover.\c
    Zo saai, maar vriend is een nogal hollandse pot eter! Dit ga ik ook eens maken en hoor wel of het zo vaker kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk gerecht vanavond weer �� wat kun je hier eventueel nog bij maken als gerecht?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk gerecht vanavond weer 😋 wat kun je hier eventueel nog bij maken als gerecht?

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!