woensdag 10 juni 2015

Meyhane pilavı (bulgurpilav met rundvlees en tomaat)

De herkomst van meyhane pilavı (bulgurpilav met rundvlees en tomaat) ligt in de vroeger 'meyhanes', bars waar mezzes samen met sterke drank werden geserveerd. Naast de vis, salades en brood stond deze pilav er ook vaak op tafel. Het is een heerlijke gevulde pilav van bulgur die volzit met allerlei smaken die elkaar perfect aanvullen. Zoals bijna elk gerecht gemaakt met bulgur vind ik ook dit weer een aanwinst! Een lekker snel, gezond en simpel gerecht. Het is hier in ieder geval een nieuwe favoriet bij ons thuis. Ik maak meteen maar een dubbele portie omdat mijn man er soms drie borden vol van weg weet te werken, en de volgende dag smaakt het ook nog prima. 


Meyhane pilavı (bulgurpilav met rundvlees en tomaat) is niet alleen heel smaakvol maar ook eenvoudig te maken, én je maakt maar één pan vies. Traditioneel serveer je hierbij wat Turkse yoghurt en een salade. Wil je liever vegetarisch eten, dan kun je het rundvlees prima weglaten of vervangen door wat (gare) kikkererwten.


Turks recept
Meyhane pilavı (bulgurpilav met rundvlees en tomaat)

Benodigdheden (voor twee personen)
1 Nederlands theeglas (150 gram) pilavlık bulgur
100 gram rundvlees
1 tomaat
1 ui
1 groene peper
2 teentjes knoflook
½ eetlepel tomatenpuree
½ eetlepel peperpuree
2 theelepels zout
½ theelepel peper
1 eetlepel gedroogde munt
2 eetlepels olijfolie
500 ml kokendheet water


Bereiding
Let er bij dit recept op dat je alle ingredienten echt heel fijn snijdt: grove stukken zijn hierbij niet lekker. Snijd het vlees in hele kleine blokjes en snipper de ui heel fijn. Verhit de olijfolie in een diepe pan en bak het vlees samen met de ui op middelhoog vuur even aan. Snij ondertussen de groene peper en voeg deze toe aan het vlees. Rasp de knoflookteentjes boven de pan en bak even mee. Ontvel de tomaat (even ingekruist in kokend water leggen), snij in blokjes en bak eveneens even mee, evenals de tomaten- en peperpuree. Voeg nu ook het zout, de peper en de munt toe en meng vervolgens de bulgur door het mengsel. 


Giet er dan de 500 ml kokendheet water op, roer even door en laat aan de kook komen. Laat de pilav vervolgens op laag vuur zachtjes gaar koken. In ongeveer 10 minuten zal al het water door de bulgur worden opgenomen. Controleer af en toe. Zet het vuur uit als al het water verdwenen is, roer de bulgur even door en laat het geheel met een keukenpapiertje tussen deksel en pan nog een minuut of 10 nagaren.


Bewaren
Meyhane pilavı (bulgurpilav met rundvlees en tomaat) kun je eenmaal afgekoeld twee dagen in de koelkast bewaren. Je kunt het even opwarmen voor je gaat eten maar ook koud is het erg lekker.



17 opmerkingen:

  1. Ik heb dit vandaag gemaakt, lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit ga ik binnenkort maken, het lijkt me heerlijk. Welk soort rundvlees gebruik je als het zo snel moet garen? En nog bedankt voor het vermelden van de hoeveelheden kruiden en specerijen! Florence

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik gewoon een stuk rundvlees van de Turkse slager :), ik denk dat je iets van bieflapjes wel kan gebruiken. Het gaart snel omdat je het in kleine stukjes snijd. En graag gedaan :)

      Verwijderen
  3. Ik heb het ook gemaakt en het was erg lekker! Als vlees heb ik heb gehakt gebruikt en er yoghurt of cacik bij geserveerd. Groetjes, Marlous

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen! Hier is het ook nog steeds een favoriet.

      Verwijderen
  4. Wat is dit toch lekker! Volgende keer maak ik het dubbele. Moet ik dan ook écht een liter water gebruiken? Bij mij was het water pas na 25 minuten opgenomen. Nogal een verschil met 10 minuten. En ik heb me helemaal aan je recept gehouden. Ik heb er niet minder van genoten:). Bij mij dus nu ook een favoriet. Van sommige dingen word je gewoon heel blij... Florence

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik de dubbele hoeveelheid maak gebruik ik inderdaad een liter water. Het is niet erg als het wat langer duurt.

      Verwijderen
  5. ik bedenk net dat ik de bulgur met gesloten pan heb laten garen. Dat zal het wel zijn... Florence

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Eslem,

    Dit was de eerste keer dat ik turks heb gekookt en het beviel echt goed! Het was heerlijk, ik ben van plan om veel meer recepten van jouw blog uit te proberen en alles is ook goed uitgelegd. De pilav bulgur was heel makkelijk te maken, hopelijk is de rest (bijv de linzensoep) ook te doen voor amateurs. Ook vind ik fijn dat er veel standaard ingredienten worden gebruikt, voor elk recept moet ik maar 1 of 2 dingen halen wat ook heel veel scheelt. Mijn complimenten voor jouw mooie blog, ben echt blij met dat ik het heb ontdekt :).

    Fijne feestdagen alvast!

    Groet, WK

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen! Ja hoor, de andere recepten zijn ook prima te doen, dus leef je uit zou ik zeggen ;)

      Verwijderen
  7. Reacties
    1. Zoals hierboven beschreven staat, Turkse yoghurt en een salade.

      Verwijderen
  8. Ik ben dit recept nu aan het koken, en het ruikt zalig. 4 paar ogen zitten mij watertandend aan te kijken. Hoop dat het koud ook goed smaakt, dan kan ik het meenemen naar de picknick. Dank je wel voor dit mooie recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben dit recept nu aan het koken, en het ruikt zalig. 4 paar ogen zitten mij watertandend aan te kijken. Hoop dat het koud ook goed smaakt, dan kan ik het meenemen naar de picknick. Dank je wel voor dit mooie recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vind de blogg super! Heb er al het een en ander vandaan gehaald. Mijn man is ook turks en ik kook wel al veel turks maar heb hier toch nog wat dingen vandaan gehaald die ik nog niet wist te maken zoals deze pilav. Ben er erg blij mee en mijn man en onze kindjes ook! Super bedankt..
    Lieve groetjes
    Sarah serpici

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!