zondag 12 juli 2015

Zachte citroencake met crème fraîche

Als jullie dit lezen, zit ik als het goed is heerlijk in het zonnige Turkije! De komende weken brengen wij hier door maar wanhoop niet, natuurlijk heb ik voor jullie gewoon wat blogposts klaargezet. Aan het einde van deze week vieren wij Ramazan bayram / eid al-Fitr / suikerfeest 2015 oftewel het Ramadanfeest! Alhoewel het vasten over het algemeen prima is gegaan, zelfs tijdens de hittegolf vorige week in Nederland, is het toch weer fijn na een maand weer gewoon overdag te mogen drinken, te kunnen ontbijten met de kinderen etc. Dat maakt het Ramadanfeest ook zo bijzonder: iedereen heeft (als het goed is) dezelfde ervaringen en dan is het extra bijzonder gewoon weer overdag een kopje thee met (natuurlijk) iets zoets erbij te kunnen drinken. Het is voor mij de eerste keer dat ik het Ramadanfeest in Turkije meemaak en ik ben erg benieuwd, maar ik vermoed vooral veel visite en veel baklava :) . Ik ben zelf niet zo van de Turkse zoetigheden, maar deze zachte citroencake met crème fraîche daarentegen doet het helemaal voor mij. Extra feestelijk dankzij het glazuur!


Toen ik het recept van deze cake zag, wilde ik het direct proberen: creme fraiche in een cake, dat moet haast wel voor een heerlijke zachte cake zorgen, en dat deed het zeker! Iedereen was verrast (en ikzelf eerlijk gezegd ook) want een zelfgebakken cake is toch al snel een beetje droog als je niet oppast. Maar dat is bij deze cake zeker niet geval. Ik twijfelde zelf een beetje over het glazuur, omdat ik daar normaal geen grote fan van ben. Maar dit is echt de slagroom op de taart voor deze cake, laat het zeker niet weg! Doordat je het glazuur aanmaakt met citroensap, krijg je een hele intense citroensmaak, gecombineerd met het zoete van de suiker, echt een geweldige topper voor deze cake, en heel simpel om te maken.



Recept
Zachte citroencake met crème fraîche

Benodigdheden (voor één cakevorm of tulband)
Voor de cake
260 gram bloem
220 gram kristalsuiker
250 gram zachte roomboter
175 gram crème fraîche
2 eieren
5 gram bakpoeder
5 gram baking soda
3 gram tl zout
1 citroen

Voor het glazuur
80 gram poedersuiker
2 eetlepels citroensap (ongeveer!)


Bereiding
Mix de zachte roomboter met de suiker tot het een romig mengsel is. Dit duurt een minuut of 10. Meng in een andere kom alvast de bloem met de bakpoeder, baking soda en het zout. Wanneer het suiker/boter mengsel romig is, voeg je één voor één de eieren toe. Mix er vervolgens de creme fraiche doorheen en voeg dan het bloemmengsel toe aan het beslag. Zorg dat alles goed gemengd is. Was je citroen goed en rasp de schil boven de kom (het witte is bitter dus laat dat weg). Snij de citroen doormidden en knijp hem uit boven het beslag tot je ongeveer drie eetlepels citroensap heb toegevoegd (pas op voor pitjes).


Schep de rasp en het sap door het beslag en giet het in een ingevette cakevorm. Bak de cake in de oven op 180 graden goudbruin, tot een mespunt er schoon uitkomt. Bij mij duurde dat 45 minuten. Lat de cake minimaal een uur in de vorm afkoelen en stort hem op een bord. Maak dan het glazuur: roer telkens een beetje citroensap door de poedersuiker tot het een mooi dik lopend mengsel is. Je hebt niet altijd de twee volle eetlepels citroensap nodig, en soms heb je juist wat meer nodig, dus doe het op gevoel. Drizzle de glazuur over de cake en laat het hard worden. Enjoy!


Bewaren
Bewaar zachte citroencake met creme fraiche zodra hij helemaal is afgekoeld afgesloten in een plastic zak, of gesneden in aluminiumfolie. Zo blijft de citroencake zeker vier dagen goed.



18 opmerkingen:

  1. Oeppss hah..
    Heyy ik ben altijd een stille leZer geweest..
    Had een vraagje kan ik van dit recept muffins maken en wat als ik baking soda weg laat.. ?

    Groetjess stille leZer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Muffins maken is geen probleem, je moet dan wel de baktijd aanpassen. Als je de baking soda weg wil laten verdubbel dan de hoeveelheid bakpoeder.

      Verwijderen
  2. Leuke vorm met die puntjes en richeltjes! Hier alleen een saaie rechte. Maar dat maakt 'm vast niet minder lekker ;). Ik ga hem nu uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor de smaak zal het niets uitmaken inderdaad blijft heerlijk!

      Verwijderen
  3. Deze cake gemaakt voor mijn verjaardag en iedereen had aanvankelijk zijn twijfels maar na het proeven unaniem: heerlijk! ! Echt een guilty pleasure!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb maar 140 gr. creme fraiche kan ik er dan 1 ei extra in doen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, niet doen, ei is heel iets anders dan creme fraiche. Gebruik (Turkse) yoghurt voor de resterende hoeveelheid.

      Verwijderen
    2. dank je wel voor de tip...logisch eigenlijk nu ik er over nadenk ;-)

      Verwijderen
  5. Vandaag deze cake gemaakt in een tulbandvorm. Hij is heerlijk! Lekker luchtig en niet te droog! Bedankt voor het recept

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Net de cake gemaakt, de smaak is ok. Helaas viel die na het afkoelen erg uit elkaar...dus eigenlijk té luchtig.
    Misschien heeft het te maken met het deeg wat begon te schiften in de machine.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou kunnen inderdaad, jammer dat hij uit elkaar viel!

      Verwijderen
  7. Ik zette dit recept op mijn FB om het later eens te maken en het werd meteen opgepikt door een vriendin in Botswana. Die heeft het gisteravond meteen gemaakt en is helemaal enthousiast :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. gister deze cake gemaakt en echt super lekker. Zeker een aanrader

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!