maandag 18 november 2013

Havuçlu kırmızı lahana salatası (salade met wortel en rode kool)

Dit is denk ik de kleurigste salade die ik ken. Elke keer weer als ik dit recept maak, is het mengen van de salade net schilderen: het feloranje van de wortel, donkerpaarse van de kool en de frisgroene sla....Tot zover mijn poëtische overpeinzing van vandaag, haha. Deze salade is een ontzettend lekkere combinatie van smaken en past wat mij betreft perfect bij köfte of andere vleesgerechten.


Dit recept is één van de weinigen waarbij mijn keukenmachine tevoorschijn komt. Ik snij vrijwel alles gewoon met de hand, maar doordat de kool en wortel in dit recept behoorlijk hard zijn maakt het de salade een stuk prettiger om te eten als alles zo fijn mogelijk gesneden is. Natuurlijk kun je dit recept ook zonder keukenmachine maken, maar snij dan wel alles zo fijn mogelijk. In plaats van ijsbergsla is het ook lekker om romainesla te gebruiken. Platte peterselie kan ook een lekkere toevoeging zijn bij deze salade, maar ik hield het vandaag bij wortel, rode kool en sla.


Recept
Havuçlu kırmızı lahana salatası (salade met wortel en rode kool)

Benodigdheden (voor drie personen)
5 wortels
1 dikke 'plak' rode kool (ongeveer 1/6 van het geheel)
1 handvol ijsbergsla
olijfolie
1 halve citroen
zout


Bereiding
Schil de wortels en hak ze fijn in de keukenmachine. Doe hetzelfde met de rode kool. Snij de ijsbergsla in dunne reepjes. Meng alles goed door elkaar en maak de salade aan met olijfolie, citroensap en zout. Let op: wees niet zuinig met de olijfolie, deze salade mag niet droog zijn maar moet een beetje smeuïg aanvoelen.


Bewaren
Doordat er sla in deze salade verwerkt zit, kun je hem niet langer dan een paar uur bewaren.


2 opmerkingen:

  1. Wat genieten we altijd van je recepten Eslem! Ik ga dadelijk deze salade voor het eerst proberen als ik ergens een keukenmachine vinden kan, haha! Samen met je recept voor karniyarik en pilav wil ik dit mijn opa en oma vanavond voorschoten! Als ik je recepten voor mijn vriend kook geniet die er ook altijd van.. alleen geef ik er soms een eigen draai aan, erg leuk dat er soms nog net kruiden enzo te experimenteren valt. Hij gooit er vaak wel nog wat aci biber bij, hahaah!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen allemaal! Hopelijk valt het bij je opa en oma ook in de smaak :) . En ja, de lol van koken is toch vaak (vind ik) er net even je eigen draai aan geven. Leuk dat je zoveel aan mijn recepten hebt!

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!