maandag 18 mei 2015

Kuzu kulağı salatası (Turkse salade met zuring)

Kuzu kulağı (zuring) heb ik pas kortgeleden ontdekt, maar het is nu al één van mijn favoriete bladgroenten om een lekkere frisse, zomerse salade mee te maken. Zuring is, de naam zegt het al, redelijk zuur van smaak maar in een salade combineert dat super met de andere ingrediënten en wordt het een heerlijke mix van smaken. Zeker een aanrader om een keer te proberen!


Voor deze kuzu kulağı salatası (Turkse salade met zuring) gebruikte ik de traditionele combinatie van sla met ui en tomaat, wat gegarandeerd zorgt voor een frisse en smaakvolle salade. Maar natuurlijk kun je ook andere groenten zoals komkommer of paprika toevoegen aan de salade. Kijk wat je in de koelkast hebt liggen en wees creatief :). Doordat de zuringsalade heel licht en fris haalt, past hij goed bij wat 'zwaardere' gerechten.  Hij combineert bijvoorbeeld perfect met köfte en gebakken aardappeltjes. 


Turks recept
Kuzu kulağı salatası (Turkse salade met zuring)

Benodigdheden
1 handvol zuring
3 bosuitjes
2 tomaatjes
1 klein handje platte peterselie
olijfolie
azijn
zout


Bereiding
Was de zuring zorgvuldig en maak de bosuitjes schoon. Haal van de zuring de steeltjes af (die zijn het zuurst) en snij de zuring, bosuitjes en peterselie fijn. Snijd de tomaat in kleine blokjes.


Meng alles door elkaar en breng het geheel op smaak met een dressing van olijfolie, azijn (naar smaak, de zuring is van zichzelf al zuur) en zout.


Bewaren
Kuzu kulağı salatası (Turkse salade met zuring) kun je net als andere salades het beste vers eten, anders worden de bladgroenten slap.


4 opmerkingen:

  1. Lijkt me heerlijk fris :) een keertje wat anders!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi, wáár koop jij zuring? Ik snak ernaar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het van een vriendin gekregen! Het wordt vaak als onkruid gezien dus als je een beetje zaait in je tuin of op je balkon heb je al gauw veel ;)

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!