donderdag 7 mei 2015

Romig vanilletoetje met cake en chocoladeganache

Een tijdje terug heerste er op een Facebook een enorme hype rondom een 'huilende cake'. Nou is ağlayan pasta (letterlijk: huilende taart) inderdaad een bekende Turkse zoetigheid van chocoladecake met daarbovenop slagroom en daar weer een chocoladesaus overheen (die dan druppelt en dus 'huilt'). De foto's die ik tegenkwam op Facebook echter waren een hele andere soort cake. Zeker niet minder lekker maar ik zou het eerder romig vanilletoetje met cake en chocoladeganache noemen. En dat werd het dus! Een supersimpel receptje, maar met een geweldig resultaat.


Denk aan een laagje zachte chocola, dan een laag romige vanillepudding en daaronder een cake-achtig laagje met een kleine crunch...Yep, onweerstaanbaar! Eén van de lekkerste toetjes die ik ken en nogmaals, echt heel snel en simpel om te maken. De pakjes-puristen moeten even hun ogen dichtdoen, want we gebruiken in dit recept pudding uit een pakje. Ik heb daar persoonlijk niet zo heel veel problemen mee voor een keer, maar je kan natuurlijk de pudding ook zelf maken. Maak hem dan wel op basis van slagroom, anders komt dit toetje niet volledig tot zijn recht.



Recept
Romig vanilletoetje met cake en chocoladeganache

Benodigdheden
1 pak lange vingers
1 pakje kloppudding vanille
200 ml melk (plus wat extra om te bestrijken)
2 x 200 ml slagroom (ongeklopt dus)
200 gram pure chocola


Bereiding
Klop 200 ml van de slagroom stijf (zonder suiker toe te voegen, dus gewoon even goed mixen). Het helpt als de room goed koud is: bewaar de slagroom dus in de koelkast, ook al gebruik je de houdbare variant. Roer de inhoud van het pakje pudding even los in de 200 ml melk. Schep dit mengsel vervolgens door de slagroom (niet te hard roeren om de luchtigheid van de slagroom te behouden). Zet dit even in de koelkast om op te laten stijven.


Verwarm de resterende 200 ml slagroom in een pannetje. Het moet goed heet worden, maar het mag niet koken! Zodra de slagroom heet is, breek je de chocola in stukken en meng je het door de room tot de chocola gesmolten is. Neem nu een grote diepe schaal en bedek de bodem met lange vingers. Verdeel hier met een lepel wat melk over. Verdeel hier vervolgens het slagroom/puddingmengsel overheen. Strijk het glad en giet er daarna de chocoladeganache overheen. Laat dit toetje in de koelkast helemaal afkoelen en opstijven, het liefst een nacht.


Bewaren
Romig vanilletoetje met cake en chocoladeganache kun je in de koelkast een dag of vier bewaren.



8 opmerkingen:

  1. Ziet er lekkee uit! Voor hoeveel personen is dit recept?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Met dit recept heb je een ovenschaal vol en het vult goed, dus als je de vierkantjes snijd die ik ook gebruikt hebt, heb je zeker voor 12 personen genoeg.

      Verwijderen
  2. Dit zag er zo overheerlijk uit dat ik het meteen heb gemaakt!
    Makkelijk en snel gemaakt was het idd super lekker!
    Ik heb de helft van de ganache genomen, vanwege de lijn :-) Het zag er daardoor niet helemaal zo mooi uit zoals bij jou, de smaak was wel goed.'
    De vanillevulling was erg romig, net een tompouce. Volgend keer probeer ik het met minder slagroom en een beetje kwark.
    Dat toetje is zeker een blijvertje en erg geschikt voor visite!
    Gr,
    Layla

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is leuk om te horen! Ik vond het zelf ook erg lekker!

      Verwijderen
  3. Ziet er goed uit! Ik ga dit zeker eens proberen te maken, als toetje of voor een high tea of lekker tijdens het Kerstdiner. Ik ben benieuwd hoe het smaakt, maar het kan niet anders dan dat dit verrukkelijk is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed idee! Ik heb hem toevallig zelf van de week weer gemaakt en hij blijft heerlijk ;). En echt erg makkelijk, half uurtje werk.

      Verwijderen
  4. SUPERLEKKER!!!!!!! Een succes bij mn visite! Heb t met melkchocolade gemaakt dus iets zoeter.
    Trouwens ik heb nu al verschillende recepten van je blog gemaakt: TOP! Deze week de cake met brownie. Heerlijk smeuige cake. Ook handig de fotootjes die je steeds maakt van de bereiding. m'n complimenten. Je mag best iets vaker een recept met ons delen.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!