zondag 24 mei 2015

Sultan köftesi (de lekkerste Turkse köfte)

Hier in huis wordt köfte bij het avondeten altijd gewaardeerd. Ik maak meestal mijn eigen recept waarbij de köfte onder de grill wordt geroosterd. Lekker, helemaal prima, maar soms wil je eens wat anders. Laatst zat ik op een zondagmiddag mijn bijna oneindige 'to cook' favorietenlijst eens door te bladeren en toen kwam ik dit recept voor sultan köftesi tegen. Aangezien ik toch al gehakt uit de diepvries had gehaald én ik volop verse basilicum in de tuin had staan, leek me dit een goed moment dit recept eens te proberen. En met succes! Ik wist niet zo goed wat te verwachten van köftes met griesmeel, maar het bleek echt de succesformule voor de lekkerste Turkse köfte ooit te zijn! Prachtig goudbruin van buiten, luchtig, zacht en super smaakvol aan de binnenkant. Ik weet dat ik het vaker zegt, maar dit is een recept wat je echt moet proberen. Hier is het in ieder geval een blijvertje!


Bij het recept van sultan köftesi (de lekkerste Turkse köfte) worden een aantal ingrediënten gebruikt die ik normaal niet in mijn köfte gebruik. Tomatenpuree, basilicum, griesmeel en...baking soda (tegenwoordig bij bijna elke Turkse winkel te verkrijgen, bij de kruiden). Waarschijnlijk zorgt die combinatie voor deze heerlijke köftes die in de pan ook daadwerkelijk een (klein beetje) 'rijzen' en daardoor extra lekker smaken. Het recept van deze heerlijke sultan köfte vond ik op de site van A seasonal cook in Turkey, een leuke Engelstalige blog van een vrouw die al jaren in Turkije woont. Deze heerlijke köfte combineert perfect met bijvoorbeeld zuringsalade, pilav en yoghurtdip; dat is althans zoals wij het aten en het viel hier bijzonder goed in de smaak.


Turks recept
Sultan köftesi (de lekkerste Turkse köfte)

Benodigdheden (voor drie personen)
350 gram rundergehakt
1 kleine ui
3 eetlepels griesmeel
1 eetlepel tomatenpuree
1 ei
1 theelepel baking soda/natriumcarbonaat
1 handjevol verse basilicum
1 handvol verse platte peterselie
1 theelepel komijn
peper, zout


Bereiding
Snij de ui, peterselie en basilicum heel fijn. Meng het door het gehakt en voeg ook het ei, de tomatenpuree, de baking soda, het griesmeel en de droge kruiden erdoorheen. Kneed het gehakt nu een minuut of vijf goed door. Door het griesmeel wordt het gehakt behoorlijk plakkerig - gebruik eventueel een plastic handschoen voor het kneden. Wil je de smaken extra laten intrekken, zet het gehaktmengsel dan een paar uur weg in de koelkast. Je kunt ook meteen verder gaan met het maken van de köftes.


Maak voor het vormen van de köftes steeds je handen nat met water, of gebruik plastic handschoenen, want het mengsel is erg plakkerig. Vorm platte ronde köftes van het mengsel. Verwarm in een pan een scheut olie. Bak de köftes eerst op hoog vuur aan beide zijden mooi goudbruin en laat ze daarna op laag vuur nagaren zodat ze ook van binnen gaar zijn. Afiyet olsun!


Bewaren
Sultan köftesi (de lekkerste Turkse köfte) die overblijft kun je afgekoeld prima in de koelkast bewaren. De volgende dag even opbakken of opwarmen in de magnetron. 


43 opmerkingen:

  1. Alleen al de manier zoals jij het recept en de bereidingswijze geeft laat de smaakpapillen al werken. Je Köftes zien er geweldig uit en ik ga ze zeker maken. Fijne dag. Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze komen komende woensdag op het menu :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me ook lekker om koud mee te nemen als lunch :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt! Helaas lukt het hier nooit om restjes over te houden, haha.

      Verwijderen
  4. Grappig dat de kofte rijst tijdens het bakken. Ik had ronde platte koftes gemaakt maar die kregen uiteindelijk de vorm van een ei. De Sultan kofte is bij ons een blijvertje, ga het zeker vaker maken. Wel gebruik ik de volgende keer iets meer kruiden. Vond de smaak net iets te vlak. Bedankt voor de recept

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ps: de vlakke smaak kan ook gekomen zijn doordat ik de kofte niet heb laten rusten.

      Verwijderen
    2. Leuk om te horen dat de köfte in de smaak viel! Rusten zorgt inderdaad voor een diepere smaak, maar je kunt ook gewoon wat meer kruiden en zout toevoegen de volgende keer.

      Verwijderen
  5. Köfte is altijd lekker en deze bolle köftes waren net iets anders.
    Wel hebben ze meer kruiden nodig, ze waren idd iets te flauw.
    Ik heb ze trouwens met 500g gehakt gemaakt, net zoals in het oorsprongelijke recept.
    Dank je wel voor de inspiratie!
    Gr,
    Layla

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Waar kan ik baking soda kopen ? Heb al gekeken bij de Turkse winkel kon het niet vinden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wat jammer! Je kunt bij het toko's ook vaak krijgen, of bij de Etos of apotheek als zuiveringszout/maagzout.

      Verwijderen
    2. Gewoon bij de Jumbo of Appie. Natriumbicarbonaat staat er op het pakje. Meestal bij de bankstellen.

      Verwijderen
  7. Lekker! Grappig om te zien hoe een gerecht iets heel anders wordt met specifieke kruiden. Ik maak dit met Pakistaanse kruiden, mijn schoonmoeder weer met Marokkaanse.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja grappig inderdaad, één soort basisrecept wordt overal net weer anders gemaakt.

      Verwijderen
  8. Buitengewoon lekkere Kofte. Luchtig en sappig!
    Bedankt voor wederom heerlijk recept!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er trouwens peterselie en koriander ingedaan i.p.v. basilicum.
      Verder heb ik er ook nog rode peper ingedaan voor extra pittige smaakje. En wat paprikapoeder.

      Verwijderen
    2. *gedroogde gesnipperde rode peper

      Verwijderen
    3. Leuk om te horen! Dank voor de aanvullingen

      Verwijderen
  9. Hallo kan ik ook gewoon bakpoeder gebruiken ipv baking soda? Bedankt voor het delen van deze lekkernijen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik zelf nooit geprobeerd maar ik vermoed dat het wel kan.

      Verwijderen
  10. Ik wil dit graag maken alleen vroeg ik me af welke griesmeel je gebruikt..ik heb nl een dikke&dunne...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, dat is een goede vraag. Ik heb griesmeel van de AH gebruikt. Ik denk dat dat de fijne variant is?

      Verwijderen
  11. Ben ik weer haha. Een belangrijke vraag:: ik kon hier in de Turkse winkel niet de originele baking soda vinden dus ik heb maar gewoon die zakjes van dr. Oetker gekocht. Maakt t uit of t dat is en zo ja, maakt t dan veel verschil als ik het er niet in verwerk? Zelfde met basilicum, ook niet kunnen vinden op 't moment jammer genoeg:(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee baking soda is van dr. Oetker op zich goed, maar je hebt denk ik bakpoeder (kabartma tozu) gekocht? Dat is wat anders namelijk. Zal ook wel lukken hoor overigens. Basilicum weet ik dat het lastig verkrijgbaar is in Turkije, komt binnenkort denk ik wel weer (op de markt)

      Verwijderen
  12. This look delicious!!! Thank you for sharing your recipe. Sorry for writing in English, I understand Dutch, but my writing is not so good :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks for your comment, nice to hear en happy to know that your Dutch is good enough to understand my recipes ;)

      Verwijderen
  13. Wat kan je er bij eten? Smaakt er lekker bij?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maak er meestal salade en pilav of gebakken aardappeltjes bij.

      Verwijderen
  14. Waren erg lekker samen met de yoghurt dip. Ik heb er ook wat meer kruiden en pul biber bij gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb een hele hoop köfte recepten geprobeerd, maar dit is echt de allerbeste! Heel erg bedankt Eslem! Eindelijk wordt m'n köfte niet droog! Zou ik dit recept ook kunnen gebruiken voor de firinda köfte?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb het net gemaakt en heerlijk !!! ik heb veel recepten geprobeert maar altijd te droog deze is perfect ! bedankt Eslem !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. hello Thank yoou for the receipt .i made today ,they are so tasty !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Je köfte gemaakt, samen met je pilav en de yoghurt dip. Genoten. Ik heb het gehakt met een keukenmachine met vlinderhaak gedraaid en een nacht over laten staan. Kon vandaag perfect vormen zonder plakken. Aan de pilav heb ik platte peterselie, munt en koriander toegevoegd. Verrukelijk, doe ik met de bulgur ook altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik maak deze heerlijke köfte ook al jaren volgens jouw recept, ik vind dit de lekkerste köfte ever!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Lydia Gülsüm Kara13 januari 2020 om 18:24

    Ik ben echt superblij met jouw website, met alle dezerecepten! Deze köfte is echt de heerlijkste köfte, zelfs lekkerder dan in Turkije! Ik maak het al jaren volgens jouw recept, sinds dat ik getrouwd ben met mijn Turkse man 6 jaar geleden! ����

    BeantwoordenVerwijderen
  21. natriumbicarbonaat moet het zijn. natriumcarbonaat is schoonmaak soda en niet geschikt om mee te koken.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!