zaterdag 12 juli 2014

Ramadan 2014 - update

Twee weken geleden schreef ik over het begin van de vastenmaand ramadan. Ondertussen zijn we alweer op dag 15, op de helft en dus tijd voor de beloofde update over het vasten en alles eromheen!

Het vasten
Net als vorig jaar verbaas ik me erover hoe makkelijk het vasten eigenlijk gaat. Al met al eten we toch zo'n 18 uur niet (als ik de sahur oversla kom ik zelfs op 22 uur) maar ik kan niet zeggen dat ik honger heb. Dat blijft een vreemde gewaarwording. Of ik dorst heb ligt aan het weer: als het warm is met een windje, dan begin ik in de middag wel dorst te krijgen. Maar is het regenachtig zoals de afgelopen week een aantal dagen, dan heb ik daar eigenlijk ook geen last van. Het enige vervelende is een droge mond, met name als je net wakker wordt - normaal drink je dan een slokje water en dan is het weg, maar dat gaat nu even niet. Helaas ben ik wel net na het begin van de ramadan goed verkouden geworden (ja in juli, ik verzin het ook niet) en daardoor was het vasten een aantal dagen wel moeilijker met keelpijn en hoofdpijn. Gelukkig ben ik er inmiddels bijna vanaf. 


Eten koken tijdens het vasten
Ik was alweer even vergeten hoe anders het is om in de keuken bezig te zijn als je aan het vasten bent. Sowieso ben je bewust of onbewust toch veel aan eten aan het denken: wat gaan we eten, waar heb ik zin in (de meest vreemde dingen...) en boodschappen doen als vastende is ook een duur grapje, haha. Het lastige bij het koken van eten vind ik dat ik niet kan proeven en dat ik niet zonder nadenken even een stukje watermeloen of partje appel in mijn mond kan steken als ik die aan het snijden ben. Dat was vooral de eerste dagen even die automatismes uit de weg gaan, inmiddels ben ik daar alweer aan gewend. Ik begin meestal met koken nadat ik de kleintjes op bed heb gelegd dus dat is op zich wel heel fijn, rustig in de keuken zonder al teveel afleiding :) . 


Iftar
De iftar is de maaltijd waarmee het vasten wordt verbroken, momenteel rond 22.05 uur. Zoals ik al eerder aangaf kun je na een dag vasten meestal niet veel eten maar ik heb wel altijd zin in ongezonde dingen zoals pizza haha. Dat eten we natuurlijk niet elke dag maar ik ben daarin wel wat minder streng voor mezelf aangezien het de enige echte maaltijd van de dag is. Dus de enige dag eten we 'normaal' avondeten zoals kofte met salade en gebakken aardappeltjes en een andere keer soep met bijvoorbeeld pizzarolls en rauwkost. Er staat wel altijd groente op tafel en voortoe eten we standaard watermeloen, heerlijk ijskoud uit de koelkast, die mag echt niet ontbreken. Ook drink ik meestal één glas cola of andere frisdrank bij de iftar - ook iets wat ik normaliter nooit doe maar dat zijn echt dingen waar ik tijdens het vasten de hele dag naar uit kan kijken. 


Ik gaf in mijn vorige post al aan dat ik hoopte wat vaker het vasten samen met vrienden te kunnen verbreken, voor het echte ramadan-gevoel. Helaas hebben de meeste vrienden van ons ook kleine kinderen dus dat gaat niet, het is eenvoudigweg te laat. Gisteravond hebben we wel een hele gezellige iftar met goede vrienden van ons gehad. Om een idee te geven van het (redelijk traditioneel Turkse iftar) menu: we begonnen met Turkse tarhansoep met zelfgebakken broodjes. Daarna köfte en kipspiesjes van de grill, Turkse pilav, salade, dolma en een yoghurtdip. Voortoe aardbeientiramisu en watermeloen en bij de thee baklava en saray helva. Het was natuurlijk te veel maar heerlijk en belangrijker, ontzettend gezellig. 


Sahur
De sahur is de maaltijd die gegeten wordt vlak voordat de zon opkomt en het vasten dus begint. Omdat de iftar en de sahur dit jaar heel dicht bij elkaar liggen (de sahur is rond 4.00 uur) gaan veel mensen niet naar bed na de iftar maar blijven ze wakker tot de sahur. Dat zou ik op zich ook wel willen maar dat gaat helaas niet met onze twee kleintjes want die worden natuurlijk gewoon om 7.00 uur wakker. Ik ga daarom rond 0.00 uur slapen en sta om 3.30 uur weer op om iets te eten en vooral weer een liter water te drinken. 


Eten midden in de nacht heb ik nooit gekund en het kost me daarom ook altijd veel moeite iets te eten. Het liefst eet ik iets van fruit, bijvoorbeeld aardbeien met vanillevla, maar eigenlijk staat bijna alles me tegen 's nachts. De laatste dagen sta ik 's nachts alleen nog op om water te drinken en te bidden en daarna ga ik meteen weer slapen. Ik heb er overdag verder geen last van en ik slaap er beter door dus waarschijnlijk ga ik het de rest van de ramadan zo doen.

Al met al levert het vasten gelukkig geen problemen, in tegendeel, het blijft gewoon een bijzondere tijd en je waardeert het eten en vooral drinken 's avonds des te meer. Hopelijk kunnen we de komende twee weken zo doorgaan: lekker, meestal gezond eten en af en toe een cheatmaaltijd zoals hieronder....Heerlijk ;) . Als het goed is vieren op maandag 28 juli het suikerfeest, tegen die tijd zal ik nog een laatste update posten.


10 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend leuk om te lezen! Ik zag altijd een beetje op tegen de ramadan als niet moslim zijnde, maar nu met een kindje is het ook een mooi moment samen. Samen koken en dan in alle rust samen eten, ja ik ga de ramadan steeds meer waarderen haha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Ja het leek mij ook altijd heel zwaar en natuurlijk heb je weleens dorst of duurt het lang voor het vasten mag worden verbroken maar over het algemeen is het echt een fijne tijd.

      Verwijderen
  2. Vooral met een verkoudheid, keelpijn en hoofdpijn lijkt me niet kunnen drinken helemaal moeilijk. Dropje mag natuurlijk ook niet.
    Sinds ik regelmatig 2 vastendagen van 500 kcal per dag doe om af te vallen kan ik me er iets bij voorstellen. Echter als ik in de ochtend wel eet heb ik de hele dag trek, als ik niets eet tot de lunch gaat het goed. Na 8 uur eten doe ik nooit, daar heb ik met dan 's-nachts last van.
    Maar als je echt de ramadan vanuit geloof doet zal het anders voelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat herken ik wel, als ik ontbijt heb ik bij de lunch zo'n honger, maar als ik niet ontbijt houd ik dat makkelijk vol tot na de lunch. Ik heb nu ook weer gisteren om 0.00 voor het laatst wat gegeten, het is nu 16.15 en ik heb echt absoluut geen honger.

      Verwijderen
  3. wat leuk om te lezen. Als buitenstaander dacht ik altijd alleen maar aan de moeite die het wel zou moeten kosten, maar het klinkt zoals jij het beschrijft vooral heel gezellig en bijzonder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is natuurlijk soms ook lastig maar het geeft tegelijkertijd ook echt een bijzondere en speciale sfeer inderdaad!

      Verwijderen
  4. Leuk beschreven! Hoe doe je dat eigenlijk met de kleintjes? Zijn zij al 'verplicht' om te vasten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee natuurlijk niet Hazel, dat zou niet echt gezond voor ze zijn ;). Zij eten en drinken gewoon zoals altijd. Dus ik sta veel in de keuken deze dagen :).

      Verwijderen
  5. Wat interessante om te lezen Eslem! Het lijkt me niet zo makkelijk om vol te houden en ik heb dan ook grote bewondering voor je. Ik ben wel nieuwsgierig naar het Suikerfeest, hoe dit gevierd wordt. Mijn man vertelde me dat een collega bij hem op het werk getrakteerd had op lekkere gebakjes, ter ere van het suikerfeest!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je lieve berichtje! Ik heb inmiddels ook over het suikerfeest geblogd ;)

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!