zondag 6 juli 2014

Zelfgemaakt pizzadeeg (basisrecept)

Alhoewel 'de drie p's' (patat, pizza, pannenkoek) hier zeker niet wekelijks op tafel komen (pannenkoeken lust niemand in huis hier zelfs) vind ik het soms toch wel verleidelijk even een pizzaatje in de oven te schuiven. Helaas vallen die kant-en-klare pizza's eigenlijk altijd tegen en ik ben daarom al een tijd op zoek naar het perfecte pizzadeeg. En hoera, eindelijk heb ik een succesrecept voor pizzadeeg!


Wat me opviel bij heel veel recepten voor pizzadeeg was dat er geen of weinig rijstijd bij kwam kijken. Terwijl rijzen in mijn ervaring juist altijd zorgt voor een heel mooi deeg én een veel beter resultaat na het bakken. Als het even kan kies ik altijd voor een dubbele rijs, dus een recept waarbij het deeg twee keer de kans krijgt te rijzen. Dat kost wel wat meer tijd maar de resultaten zijn zoveel beter dat het meer dan de moeite waard is.


Basisrecept
Zelfgemaakt pizzadeeg

Benodigdheden (voor één grote, tweepersoons, pizza)
250 gram bloem
150 gram lauwwarm water
7 gram droge gist
5 gram suiker
5 gram zout
20 gram neutrale olie (ik gebruikte arachideolie maar zonnebloemolie is ook prima)


Bereiding

Doe de bloem in een ruime kom. Maak een kuil in het midden, giet hier het lauwwarme water in en strooi de gist en de suiker in het water. Roer de gist en suiker even goed door het water heen. Voeg dan ook de olie toe, roer alles om en voeg dan het zout toe (dat doe je niet direct bij de gist omdat zout de werking van gist kan verminderen). Stort het mengsel nu op je werkblad en kneed dit deeg een minuut of 10 goed door. Het wordt al snel mooi soepel deeg maar blijf kneden om de gluten goed aan het werk te zetten.


Leg het deeg vervolgens in een licht met olie ingevette kom en draai het even rondom zodat overal een beetje olie zit. Dek de kom af en zet hem op een warme plek om 1,5 tot 2 uur te laten rijzen. Sla het deeg vervolgens door (duw de lucht eruit) en laat het nogmaals ongeveer een uur rijzen. Verwarm de oven het laatste half uur vast voor op 230 graden. Rol het deeg uit tot een grote pizza, zo ongeveer ter grootte van je bakplaat. Rol hem niet té dun uit! Beleg naar keuze en bak de pizza in de voorverwarmde oven (boven- en onderwarmte. Sommige ovens hebben een speciale stand met extra onderwarmte, handig voor pizza's). De pizza is gaar als de randjes lichtbruin zijn en niet meer zacht aanvoelen.


Bewaren
Dit zelfgemaakte pizzadeeg kun je heel goed invriezen. Doe dit als je het deeg hebt doorgeslagen na de eerste rijs: pak het goed in in plasticfolie en leg het in de diepvries. Heb je het deeg weer nodig, laat het dan (in het folie) rustig ontdooien in de koelkast, kneed het door en ga dan verder met de tweede rijs. Vries gistdeeg niet langer dan drie maanden in: dan kan er een gistsmaak aan het deeg komen.



4 opmerkingen:

  1. zo doe ik het ook als ik tijd heb, maar ik smokkel ook wel eens met flatbrood. koop ik bij de Turkse winkel in zakjes per 10, maar is libanees geloof ik.
    komt eenmaal belegd en in de oven geweest heel dicht bij een echte pizza bodem en het voordeel vind ik dat het deeg niet plakkerig is, zodat de kinderen makkelijker kunnen helpen met beleggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, ik weet wel welk flatbread je bedoelt, dat is hier ook te koop. Goede tip, ga ik ook eens proberen als ik haast heb!

      Verwijderen
  2. Lekker, maar wat heb je als topping gebruikt??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moet je even doorklikken naar de pizzarecepten. Ze staan bij 'andere recepten', ik heb recepten voor pizza met kip, tonijn of zalm

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!