donderdag 5 februari 2015

Roomboterkoekjes

Koekjes bakken is hier in huis altijd goed. Zodra ik het woord maar laat vallen, staan Krullenbol en Wildebras al in de keuken. We hebben inmiddels een bak vol met vormpjes, dus het is altijd de sport om ze allemaal te gebruiken én tegelijkertijd te voorkomen dat er meer deeg opgegeten wordt dan op de bakplaat terecht komt. Meestal maak ik in deze gevallen zandkoekjes, maar de smaak is het toch vaak nét niet. Laatst kreeg ik het boek 'Iedereen bakt!' opgestuurd en ik besloot hieruit het recept van boterkoekjes te proberen. Zoals je ziet zijn de koekjes ietsje uitgelopen ondanks het koelen, maar de smaak was echt onovertroffen! Heerlijk boterachtig, knapperig van buiten en klein beetje chewy van binnen...ik heb ze maar snel uitgedeeld!


'Iedereen bakt!' van James Peterson is aldus de ondertitel een 'stap-voor-stap basisboek voor thuisbakkers' en die omschrijving klopt helemaal. Het is een indrukwekkend bakboek met bijna 400 (!) pagina's, waar je bijna alle denkbare zoete recepten en ook wat hartige recepten in terugvindt. Net zoals hier op Mijn mixed kitchen staan er bij bijna elke recept stap-voor-stap foto's, wat absoluut een grote plus is. Een beeld zegt nu eenmaal vaak meer dan duizend woorden. Het aanbod is heel uitgebreid. Er staat niet één basisrecept voor cake in, maar wel twintig: Franse klassieke cake, zureroomcake, amandeelmeelcake, Duitse chocoladecake, chiffoncake....Aan het begin van elk hoofdstuk worden eerst de basisbeginselen besproken om de recepten zoveel mogelijk kans van slagen te geven. 


Zijn er dan helemaal geen minpunten? Ja, toch wel. Ik ben niet kapot van de fotografie van het boek. De foto's zijn soms wat aan de donkere kant en het gebak ziet er op de eindfoto's soms niet heel aantrekkelijk uit. Dat is jammer, want aan de recepten mankeert niets voor zover ik heb kunnen nagaan. Wat mij betreft een heel goed naslagwerk voor elke thuisbakker, waar je zeker veel uit kan leren! Ik heb in ieder geval geleerd om dé perfecte roomboterkoekjes te bakken.


Recept
Roomboterkoekjes

Benodigdheden (voor twee bakplaten koekjes)
340 gram bloem
265 gram zachte roomboter
200 gram kristalsuiker
1 ei
1 eierdooier
1 zakje vanillesuiker
5 gram bakpoeder
3 gram zout


Bereiding
Meng alle ingrediënten tot een soepel deeg. Laat het een half uurtje afkoelen in de koelkast. Rol het vervolgens op een bebloemd werkvlak uit tot een plak van ongeveer 5 mm dik. 


Steek de gewenste vormpjes uit en leg ze op een bakplaat bekleed met bakpapier. Laat de koekjes nogmaals afkoelen om teveel uitlopen te voorkomen. Verwarm ondertussen de oven alvast voor op 165. Zet de koekjes na een minuut of 15 koelen in de heten oven en bak ze 15-20 minuten, tot ze lichtbruin zijn. Laat de koekjes afkoelen op een rooster.


Bewaren
Deze boterkoekjes kun je in een trommel een week bewaren. Maar wees gerust, die week halen ze meestal niet ;). 


Bron: Iedereen bakt!
Auteur: James Peterson | Karakter Uitgevers | ISBN: 9789045207896 | Pagina's: 380 | € 15,00

4 opmerkingen:

  1. Allereerst complimentjes voor je leuke blog, ik heb er inmiddels al een paar lekkere dingen van gemaakt en morgen staan de shoarmabroodjes op het menuben er reuze benieuwd naar.
    Ik hou van koekjes bakken en dit recept ziet er simpel en lekker uit.
    Ik heb nog een tip voor je ( misschien weet je het allang.....)
    Maak de dubbele hoeveelheid deeg, je bent toch bezig >) en deel het in vieren , maak er rolletjes van met de doorsnede van het koekje. Bewaar de helft in de vriezer en als je snel koekjes wilt hebben, even laten ontdooien en de rol in plakjes snijden en bakken maar............hmmmm eet smakelijk!
    Fijn weekend alvast.
    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat is zeker een goede tip! Ik wist het wel, maar vergeet het vaak. Misschien maar beter ook, anders heb ik hier elke paar dagen zelfgebakken koekjes haha. Dank je wel!

      Verwijderen
  2. Zojuist de koekjes gemaakt met mijn zoontje van net 3 jaar, hij kreeg er geen genoeg van! Hij begon zijn duplo erbij te pakken om meer vormen te maken. We zijn nu wel een beetje misselijk. Hartelijk dank voor dit recept.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen en wat een goed idee van je zoontje, met Duplo vormpjes maken haha! Graag gedaan en bedankt voor je berichtje.

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!