vrijdag 30 januari 2015

Beyti kebabı (Turkse köfte in deeg met tomatensaus en yoghurt)

Een echt gerecht voor de vrijdagavond: beyti kebabı (Turkse köfte in deeg met tomatensaus en yoghurt)! Beyti kebabı wordt ook wel Beyti sarma genoemd en is oorspronkelijk afkomstig uit Istanbul, uit het bekende Beyti restaurant waar dit gerecht voor het eerst geserveerd werd. De kruidige köfte wordt in yufka (in mijn geval in een wrap) gerold en overgoten met tomatensaus. De frisse Turkse yoghurt die je erbij eet maakt het helemaal af. En het ziet er misschien niet zo uit, maar dit is echt een heel simpel gerechtje om zelf te maken, zeker doen!


In het originele recept wordt de köfte van dit gerecht in yufka gerold. Omdat de Nederlandse yufka vaak nogal droog is, heb ik dit vervangen door een wrap en dat beviel goed. Traditioneel wordt beyti kebabı geserveerd met bulgur pilavı. Dat heb ik er vandaag niet bij gemaakt, want ik vond het zo met wat salade erbij eigenlijk wel prima.



Turks recept
Beyti kebabı (Turkse köfte in deeg met tomatensaus en yoghurt)

Benodigdheden (voor twee personen)

350 gram rundergehakt
3 wraps
1 ui
1 handvol platte peterselie
1 eetlepel tomatenpuree
1 scheutje olijfolie
2 eetlepels Turkse yoghurt
zout, peper


Bereiding
Snij (eventueel in de keukenmachine) de ui en peterselie fijn. Meng dit, samen met zout en peper met het gehakt. Kneed het even goed door en vorm er dan langwerpige köftes van. Eigenlijk hoor je de köfte net zo lang te maken als de wraps, maar dan ben ik bang dat ze breken, en dit werkt net zo goed. Bak de köftes onder de grill in de oven, of in de koekenpan.


Maak ondertussen de tomatensaus: verwarm de tomatenpuree met een klein scheutje olie en een scheutje water. Zodra het begint te pruttelen is de saus klaar. Pak, als de köftes gaar zijn, twee of drie stuks köfte en leg deze horizontaal op de onderzijde van de wrap. Rol de wrap op. De volgende stap is optioneel, maar maakt het wel lekkerder: laat de wrap in een contactgrill even mooi bruin worden aan beide zijdes. Snij de wrap vervolgens in stukjes en leg ze op een bord. Leg er wat Turkse yoghurt bij en verdeel de tomatensaus over de beyti kebabı. Ik heb het bord nog verder opgemaakt met wat sumak en een klein beetje peterselie.


Bewaren
Beyti kebabı (Turkse köfte in deeg met tomatensaus en yoghurtsaus) kun je een dag in de koelkast bewaren zolang er nog geen saus op de wrap zit.



7 opmerkingen:

  1. Toevallig hadden we het vandaag over de culinaire hoogtepunten van Turkije. Dit lijkt me echt heerlijk :-D!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn man was helemaal verbaasd, beyti kebabi? Maar hij vond het erg lekker. Ik had de kofte wel wat extra gekruid met knoflook en kimyon (vond ik in een ander recept terug), en de kofte met wrap en al gebakken in de oven. Ik was bang dat de wraps zouden uitdrogen, dus had ze nat gemaakt. Of dat nou echt nodig was weet ik niet maar ze waren nog soepel toen ik ze eruit haalde in ieder geval.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ok, goed om te horen! Had het dus toch samen in de oven gekund. Bedankt voor de tip!

      Verwijderen
  3. Hoi Eslem!
    Heb deze Beyti wraps als bijgerecht gemaakt toen we afgelopen zondag bezoek hadden.
    Ze vielen erg in de smaak en ik heb je site meteen aan mijn vriendin aanbevolen :-)!
    Gr,
    Layla

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen Layla en bedankt natuurlijk voor het doorgeven van mijn blog :)

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!