zondag 12 april 2015

Spinazieomelet met sucuk (uit Morito)

Een keertje een lunch zonder brood. Gezond, snel, makkelijk, met een groot deel van je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groente, een beetje pit en goed vullend? Deze spinazieomelet met sucuk voldoet aan al je eisen! Ik maakte hem van de week toen het een beetje druilerig weer was en wat was het fijn iets warms en gezonds op tafel te kunnen zetten. Wildebras, die niet van spinazie houdt, maakte ik wijs dat 'dat groene' boerenkool was (waar ze wel gek op was) en ze at zonder problemen bijna de helft van dit omeletje op :) bonuspunten dus voor dit recept! Ik ben zelf ook niet enorm dol op spinazie, maar in deze combinatie past het super.


De basis voor dit recept komt uit het nieuwe kookboek Morito. Morito is de tapas- en mezzebar van Sam en Sam Clark die ze openden naast hun restaurant Moro in Londen: In Morito vind je meer dan 150 recepten voor tapas en mezze die ze ook in de bar Morito serveren. Recepten voor Spaanse tapas, mezzes uit het Midden-Oosten en alles daar tussenin vind je in dit boek. Ik was er erg benieuwd naar en ik moet zeggen, het is een prachtig boek met veel inspiratie. De fotografie is geweldig en breed uitgemeten, daar hou ik van in een kookboek. Al bladerend door het boek waan ik me terug in de tapasbar in Spanje waar wij vroeger op vakantie aardappel/ui-tortilla en calamares (inktvisringen) aten op het terrasje in de schaduw. Naast de Spaanse gerechten dus ook veel recepten uit het Midden-Oosten: er staan een paar Turkse recepten in en die zijn redelijk authentiek, altijd fijn. Een minpuntje is dat de bereidingswijze van een recept soms een groot stuk tekst is, zonder begeleidende foto's. Al met al een prima aanvulling voor mijn verzameling, met veel leuke ideeën.


In Morito staat een recept voor 'tortilla met spinazie en jamon'. Hoe lekker ik Spaanse ham vroeger ook vond, tegenwoordig is dat geen optie meer. Voor gedroogde ham is helaas niet echt een geschikte halal vervanger, daarom nam ik een sucuk-worstje, dat zorgt ook meteen voor de nodige pit in het gerecht. Voor mij is een tortilla altijd met aardappel en omdat dat hier niet in verwerkt wordt, besloot ik het gerecht dan maar spinazieomelet met sucuk te noemen. Ach, wat maakt het eigenlijk ook uit? Hoe je het ook noemt en of je nou ham, sucuk of helemaal geen vlees gebruikt (Turkse witte kaas zou er ook prima bij passen), het is een heerlijke snelle en gezonde lunch!


Recept
Spinazieomelet met sucuk (uit Morito)

Benodigdheden (voor twee personen)

300 gram verse spinazie
4 eieren
1 sucuk worstje
zout


Bereiding
Was de spinazie goed zodat er geen zand meer in zit. Verhit wat olie in een koekenpan en laat de spinazie hierin slinken. Niet alle spinazie hoeft in één keer in de pan, als de pan vol is laat je het even slinken en voeg je dan de rest toe. Wanneer de spinazie goed geslonken is, laat je het in een vergiet even uitlekken. Snij ondertussen de sucuk in blokjes en bak deze (zonder olie of boter) even aan in dezelfde pan. Schep ze vervolgens uit de pan maar laat het vet van de sucuk in de pan, daar bakken we zometeen de omelet in aan voor extra smaak. Duw het vocht uit de spinazie en snij hem even grof door.


Meng de spinazie met de sucuk en de vier eieren, voeg een klein beetje zout toe. Klop het geheel even goed door met een vork zodat het wat luchtiger wordt. Verhit een klein blokje boter in de (sucuk)pan en giet het eimengsel erbij. Laat de omelet op middelhoog vuur garen. Zodra de onderkant lichtbruin is en de bovenkant redelijk stevig keer je de omelet om (dat kan met behulp van een bord, maar omdat het omelet vrij stevig is lukte het mij met een grote spatel). Bak tot ook de andere zijde lichtbruin is.


Bewaren
Spinazieomelet met sucuk kun je in de koelkast één dag bewaren.




Bron: Morito
Auteur: Samuel Clark | Kosmos Uitgevers | ISBN: 9789021558967 | Pagina's: 288 | € 34,99

4 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Ja, het is echt een leuke verzameling van bekende en minder bekende mezzes. En de fotografie is prachtig!

      Verwijderen
  2. Lijkt me heerlijk, vooral om de volgende dag mee te nemen naar je werk :3

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!