maandag 20 april 2015

Bohça börek (vierkante opgevouwen börek)

Over twee maanden begint de Ramadan alweer! Rustig aan tijd dus om na te gaan denken wat we dan op tafel gaan zetten. Tijdens de laatste Ramadan waren deze gebakken pakketjes van loempiadeeg een enorme hit: overal zag je ze op foto's van de iftarmaaltijden. Laatst dacht ik er eindelijk aan een pak loempiadeeg mee te nemen om er mijn eigen, Turkse variant van te kunnen maken: bohça börek (vierkante opgevouwen börek). En ook hier thuis waren ze een succes! Je hebt in redelijk korte tijd een aanzienlijke stapel börek die lekker luchtig is en heerlijk smaakt. Ik gebruikte mijn twee favoriete vullingen (Turkse witte kaas, en sucuk/kasar met tomaat en groene peper) maar je kunt eigenlijk elke vulling gebruiken die je maar lekker vindt.


Bohça börek (vierkante opgevouwen börek) wordt meestal van handgemaakt deeg gemaakt. Dat wil ik ook (ooit..) nog eens proberen, maar vandaag gebruikte ik gewoon loempiadeeg. Snel klaar en erg lekker. Je kan deze börek op twee manieren klaarmaken: in de oven bakken of in de koekenpan. Op de foto's zie je links de koekenpanvariant en rechts de ovenvariant. Ik vond ze allebei lekker, het is maar net wat je handig vindt! Bij het in de pan bakken is geen extra olie of boter nodig. 


Turks recept
Bohça börek (vierkante opgevouwen börek)
Benodigdheden (voor veertig stuks börek)
1 pakket loempiadeeg (met 40 vellen)
300 ml melk
50 ml olie
3 eieren
gewenste vulling , ongeveer twee flinke schaaltjes vol (ik gebruikte Turkse witte kaas/platte peterselie en een mix van tomaat/sucuk/kasar/groene peper)


Bereiding
Haal het loempiadeeg een uur van tevoren uit de diepvries en laat het in de verpakking ontdooien. Klop de eieren los met de melk en de olie en maak de vulling(en) klaar. Knip de verpakking van het loempiadeeg open, haal het deeg eruit en leg het onder een theedoek zodat het niet uitdroog. Ik heb vervolgens het plastic van de verpakking als onderlegger gebruikt om te voorkomen dat mijn hele aanrecht onder het eimengsel zou komen te zitten.


Neem een vel loempiadeeg en leg het voor je. Smeer het ruim in met het eimengsel. Leg een klein beetje (ongeveer een eetlepel) vulling in het midden. Vouw hier eerst de rechterzijde en dan de linkerzijde overheen en vervolgens de onder- en bovenzijde (zie foto's, het klinkt lastiger dan het in werkelijkheid is). Draai het pakketje om en leg het op een met bakpapier bekleedde bakplaat (of op een bord als je ze in de pan wil gaan bakken). Werk zo het deeg af.


Voor het bakken in de oven:
 Smeer de pakketjes in met wat eimengsel en strooi er sesam- of nigellazaad overheen (niet doen als je in de pan gaat bakken). Schuif de bakplaat in de oven en bak de börek op 180 graden mooi goudbruin en gaar (dat duurt ongeveer een half uurtje).

Voor het bakken in de pan:
Neem een koekenpan met anti-aanbaklaag. Verwarm deze even voor op het vuur en leg er dan zoveel pakketjes börek in als past. Olie of boter is niet nodig! Bak de pakketjes op middelhoog vuur tot ze aan de onderkant mooi bruin zijn, draai ze dan om en bak de andere kant ook gaar.


Bewaren
Bohça börek (vierkante opgevouwen börek) kun je prima een dag bewaren. Wil je ze langer bewaren, vries ze dan in.




12 opmerkingen:

  1. Handig! Ik heb geen oven maar op deze manier kan ik toch lekkere börek maken. Ga het zeker proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Welke vullingen kan je nog best mee gebruiken.en die loempiavellen kan je die in delhaize ook vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb in het recept vermeld welke vulling ik heb gebruikt. Meer vullingen vind je bij mijn overzicht Turkse recepten onder 'börek içleri'

      Verwijderen
  3. Heb ze gister gemaakt, heel lekker! Ik had de helft gevuld met peynir en peterselie en de andere helft met aardappel. Fijn recept :) dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt heel erg lekker! En het ziet er prachtig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Eslem,

    Zou je deze ook met Baklavadeeg kunnen maken? Heb nog een pak liggen,,

    Groetjes Safiye

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!