zondag 27 september 2015

Patatesli cacık salatası (Turkse tzatziki salade met aardappel)

Met dit zonnige nazomerweer krijg ik toch weer een beetje het zomerse gevoel wat ik al een paar weekjes kwijt was. Als ik het me goed herinner, maakte ik deze patatesli cacık salatası (Turkse tzatziki salade met aardappel) aan het begin van deze zomer toen we voor het eerst gingen barbecueën. Het frisse van tzatziki (cacık in het Turks) gecombineerd met een salade bleek de perfecte combinatie met gegrild vlees, een ideaal bijgerecht!


Maar deze patatesli cacık salatası (Turkse tzatziki salade met aardappel) past niet alleen goed bij een barbecue, maar ook bij 'gewoon' bereid vlees of gewoon als aardappelsalade bij een buffet of op een ander moment. Ik had er deze keer geen knoflook in gedaan, maar dat past er wel heel goed bij, dus mocht jij dat wel willen, vooral doen!


Turks recept
Patatesli cacık salatası (Turkse tzatziki salade met aardappel)

Benodigdheden (voor vier personen)
5 middelgrote aardappels
3 bosuitjes
1 stuk komkommer
1 klein handje verse dille
Turkse yoghurt
zout (en evt. 1 of 2 teentjes knoflook)


Bereiding
Schil de aardappels, kook ze gaar en snij ze in blokjes (doe dit terwijl ze nog warm zijn, eenmaal koud worden ze heel erg kleverig en lastig te snijden). Snij de komkommer in kleine blokjes en de dille en bosui fijn. Meng dit door de aardappels.


Meng twee eetlepels yoghurt door de salade en breng op smaak met zout en evt. geraspte knoflook. Naar smaak kun je ook nog meer yoghurt toevoegen als dat nodig is. Laat de salade afgedekt in de koelkast afkoelen en op smaak komen (minimaal twee uur). Proef voor het serveren nog even, misschien moet je nog wat zout toevoegen.


Bewaren
Patatesli cacık salatası (Turkse tzatziki salade met aardappel) kun je in de koelkast twee dagen bewaren. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!