zaterdag 27 december 2014

Biberli domatesli kaşarlı sucuk (sucuk met tomaat, paprika en kaas)

Zoals wel met meer gerechten het geval is, ontdekte ik dit heerlijke stoofpannetje van sucuk met tomaat, paprika en kaas (biberli domatesli kaşarlı sucuk) tijdens een heerlijk Turks ontbijtje met mijn vriendin S. Ik zou er zelf nooit opkomen, nou ja de combinatie van sucuk met groenten ligt nog wel voor de hand, maar om er dan kaas overheen te raspen....maar het bleek overheerlijk te zijn! Echt een lekker (laat) ontbijt of lunchgerechtje, zeker op een besneeuwde ochtend als deze.


Ik had toevallig nog zowel rode als gele (punt)paprika liggen, staat leuk met al die kleurtjes, maar gebruik vooral wat je in de koelkast hebt liggen. Wil je het wat pittiger maken, dan kun je voor scherpere groene peper kiezen of wat pul biber over het gerecht heen strooien. De kasar kun je vervangen door jonge kaas, of zelfs voor belegen kaas als je daar meer van houdt, maar die smelt wel wat minder mooi.


Turks recept
Biberli domatesli sucuk (sucuk met tomaat, paprika en kaas)

Benodigdheden
1 sucuk worstje
2 tomaten
¼ gele paprika
1 stukje kasar of jonge kaas


Bereiding
Snij de sucuk in plakjes en snij deze nog een keer doormidden. Bak ze licht aan in een kleine koekenpan (olie of boter is niet nodig). Snij ondertussen de peper, puntpaprika en paprika in blokjes en bak deze mee met de sucuk. Snij de tomaten in blokjes (mijn tomaten kwamen uit eigen tuin en waren nog niet helemaal rijp, dus ik gebruikte ook nog één tomaat uit blik). 


Voeg als de paprika in de pan zacht is de tomaten ook toe en laat dit op een laag vuur 5 minuten doorpruttelen. Rasp vervolgens de kaas boven de pan en laat de kaas even smelten (niet meer roeren). Heerlijk om (Turks) brood in te dippen!


Bewaren
Restjes van biberli domatesli kaşarlı sucuk (sucuk met tomaat, paprika en kaas) kun je eenmaal afgekoeld in de koelkast bewaren; de volgende dag zijn ze ook nog lekker.



2 opmerkingen:

  1. Ik ben nooit naar turkije geweest ik heb nooit hun eten gegeten maar van je blog krijg ik trek! En alles zit zo heerlijk en gekleurd dus binnenkort iets uitproberen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen! Ik ben heel benieuwd of het in de smaak valt.

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!