vrijdag 20 juni 2014

Bulgur aşı (bulgur in een tomatensausje)

Bulgur aşı (bulgur in een tomatensausje) is geloof ik niet een heel bekend gerecht uit de Turkse keuken: ik kon er op Google in ieder geval niet heel veel over vinden. Het is een gerecht wat mijn schoonmoeder vaak tijdens de islamitische vastenmaand ramazan (de Turkse benaming voor ramadan) klaarmaakt om 's nachts tijdens de sahur (de maaltijd voor het weer licht wordt en er niet meer gegeten mag worden) te eten. Nu de ramazan binnenkort weer begint (op 28 juni om precies te zijn) heb ik dit recept maar weer eens uit de kast getrokken. En alhoewel ik zelf liever wat fruit of een boterhammetje eet tijdens de sahur begrijp ik wel dat mijn man dit lekker vindt op zo'n moment: het is echt comfort food en de nootachtige smaak van bulgur combineert goed met de tomaat en de yoghurt die je ernaast serveert. 


Voor bulgur aşı (bulgur in een tomatensausje) heb je de grove variant van bulgur nodig die je ook voor bulgur pilav gebruikt. Dit recept maak je normaal met verse tomaten. Echter, in dit seizoen zijn de tomaten in Nederland zo smakeloos dat ik voor zo'n stoofgerechtje liever tomaten in blik neem. Dat zijn tomaten die overrijp ingeblikt zijn en daardoor superveel smaak hebben. In het traditionele recept zoals onderstaand worden alleen ui, tomaat en peper als groenten gebruikt maar ik kan me zo voorstellen dat dit recept met prei, wortel of andere groentes ook heel lekker smaakt.


Turks recept
Bulgur aşı (bulgur in een tomatensausje)

Benodigdheden (voor vier personen)
½ waterglas (80 gram) grove (pilavlık) bulgur
3,5 waterglas (700 ml) kokend water
1 ui
1 Turkse groene peper
1 grote tomaat (of vier tomaten uit blik)
1 eetlepel tomatenpuree
zout, peper, komijn


Bereiding
Snij de ui fijn en fruit hem in een diepe pan rustig aan in wat olie. Snij ondertussen de groene peper en de tomaten fijn. Voeg de peper en tomaat samen met de tomatenpuree toe aan de ui als deze glazig ziet en bak ze even mee. Roer dan de bulgur door het mengsel en giet het water erbij. 


Voeg zout, peper en komijn naar smaak toe. Wees vooral niet te zuinig met het zout anders smaakt de bulgur straks nergens naar: ik gebruikte 3 theelepels. Laat het geheel aan de kook komen en laat het (met de deksel op de pan!) een minuut of 20 rustig doorpruttelen. Als de bulgur gaar is, is het in principe klaar om op tafel te zetten maar nog lekkerder is het als de smaken de kans hebben een paar uur in te trekken. Bij het opwarmen kun je eventueel nog wat water toevoegen als het geheel te dik is geworden. Bulgur aşı serveer je met Turkse yoghurt.


Bewaren
Bulgur aşı (bulgur in een tomatensausje) kun je in de koelkast afgedekt twee dagen bewaren.


4 opmerkingen:

  1. Perfect voor de ramadan!��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja absoluut! Gaat hier zeker op tafel komen de komende tijd insa'Allah

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Ja, dat staat volgens mij vrij duidelijk in het recept en op de foto's ;)

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!