woensdag 25 juni 2014

Salade van kikkererwten met feta, avocado en groene kruiden (foodblogswap)

Deze maand is de tijd echt voorbij gevlogen, in mijn blogbeleving althans. We zijn net terug van 4 weken Turkije (waar jullie als het goed is niets van hebben gemerkt, want ik had alle posts van te voren ingepland) en bij terugkomst bedacht ik me dat ik de foodblogswap bijna was vergeten! En dat terwijl ik deze maand nog wel aan zo'n leuke blog ben gekoppeld, Natriumarm van Aranka. Aranka kookt zoutarm/zoutloos maar maakt desalniettemin toch de meest heerlijke gerechten en prachtige foto's. Daar kunnen ze in de Turkse keuken nog wat van leren, van het beperken van zoutgebruik dan. Ik stond in het begin soms echt versteld met wat voor hoeveelheden daar zout in het eten gegooid wordt. Natuurlijk heb je daar met de hitte wat meer zout nodig en doordat er vrijwel geen kant-en-klare producten gebruikt worden gebruik je automatisch ook meer zout, maar dan nog...Het was dus een echte uitdaging om van Aranka's blog een recept te koken, haha! Helaas kwam ik door onze vakantie een beetje in tijdnood en heb ik het gehouden bij deze makkelijke maar ontzettend lekkere salade van kikkererwten met feta, avocado en groene kruiden.


Ik ben gek op kikkererwten en zeker in een salade, ze zijn supergezond en combineren met bijna alles. In deze salade gaan ze super samen met de zachte avocado, de pittige feta en de groene kruiden en rauwkost. Het was mijn lunch vandaag en hij komt zeker snel nog een keer op tafel: de perfecte combinatie. Maar heel eerlijk gezegd: ik heb stiekem toch een klein beetje zout toegevoegd. Zo lekker bij de avocado....Maar ook zonder zout is deze salade super. Bedankt Aranka!


Recept
Salade van kikkererwten met feta, avocado en groene kruiden

Benodigdheden
1 blikje kikkerwten (uitlekgewicht 400 gram)
½ avocado
1 stukje komkommer
2 trostomaatjes
2 bosuitjes
1 stukje Turkse witte kaas (feta)
1 handvol platte peterselie
1 handvol dille
citroensap, olijfolie, (zout)


Bereiding
Spoel de kikkererwten af in een zeef en laat ze uitlekken. Snij de komkommer (met schil), de tomaten, de avocado en de feta in blokjes. Snij de bosuitjes, peterselie en dille fijn. 


Meng alles met elkaar en breng op smaak met olijfolie, citroensap en (eventueel!) zout.


Bewaren
Deze salade van kikkererwten met feta, avocado en groene kruiden kun je afgedekt in de koelkast een dag bewaren.



6 opmerkingen:

  1. Fijn dat het smaakte! Wat zout toevoegen, als je normaal zout eet, snap ik helemaal :) Grappige is als je geen zout meer toevoegt en je bent daaraan gewend, dat het zoute van de kaas al genoeg hartigheid geeft :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je berichtje! Ja het was echt erg lekker. En inderdaad, ik kan me goed voorstellen dat je al dat zout na een tijdje niet meer mist.

      Verwijderen
  2. Deze salade lijkt me erg lekker! Lekker zomers ook :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Overheerlijke salade. dank voor het recept :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!