woensdag 11 juni 2014

Yumurtalı ekmek (Turkse hartige wentelteefjes)

De eerste keer dat er een wentelteefje op mijn bord kreeg stelde ik er me nogal wat van voor. We waren met groep 8 op kamp (ja we hebben het nu over laaaang geleden ;) ), ik had barstende honger en het rook heerlijk in de eetzaal. Maar de slappe zompige boterham die het veelbelovende wentelteefje bleek te zijn zorgde ervoor dat ik jaren niet meer naar wentelteefjes heb getaald, bah, wat was dat vies. Gelukkig kan het ook anders! Het brood kort in het eimengsel dopen en op de goede temperatuur bakken maakt het al een stuk beter. Maar deze Turkse hartige wentelteefjes (yumurtalı ekmek) vind ik eigenlijk veel lekkerder dan de zoete Nederlandse variant. 


Net als de witte chocoladebroodpudding en yoğurtlu ekmek dilimleri (brood met Turkse yoghurt uit de oven) zijn deze Turkse hartige wentelteefjes een perfecte manier om oud brood op een lekkere manier te verwerken. Voordeel hiervan is dat het heel snel klaar is en heel goed past bij een ontbijt of lunch met zwarte olijven en Turkse witte kaas ernaast: een perfecte combi! Ik maakte het met oud Turks brood, maar het gaat natuurlijk net zo goed met gewoon Nederlands brood. 


Turks recept
Yumurtalı ekmek (Turkse hartige wentelteefjes)

Benodigdheden (voor twee personen)
oud brood (een half Turks brood of zes boterhammen)
4 eieren
1 handjevol platte peterselie
1 ½ theelepel zout
½ theelepel zwarte peper
gedroogde munt, pul biber
boter om in te bakken


Bereiding
Klop de eieren (op de foto staan er drie maar ik heb er uiteindelijk vier gebruikt) los met het zout, de peper, de munt, pul biber en de fijngehakte peterselie in een diep bord. Snij het brood zodanig dat het platte stukken zijn die in het bord met het ei gelegd kunnen worden.
 

Zet een pan op het vuur en smelt er een klontje boter in. Leg ondertussen een stuk brood in het eimengsel, duw het een paar seconden om, draai het om en herhaal dit. Leg het brood dan in de pan en bak het op middelhoog vuur tot de onderkant goudbruin is, draai dan om en bak ook de andere kant gaar. Bij mij pasten er twee stukken brood in de pan. Laat de hartige wentelteefjes als ze gaar zijn even een paar minuten afkoelen op een rooster: dit voorkomt dat ze zompig worden door de condensvorming die je krijgt als je ze meteen op een bord legt. 


Bewaren
Vers gebakken is deze yumurtalı ekmek (Turkse hartige wentelteefjes) het lekkerst: eenmaal afgekoeld worden ze snel slap. Lekker opeten dus!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!