zondag 14 september 2014

Fırında peynirli yumurtalı ekmek (Turks brood met feta en ei uit de oven)

Fırında peynirli yumurtalı ekmek oftewel Turks brood met feta en ei uit de oven is een heerlijke manier om oud brood te verwerken en weer eens wat anders dan de standaard tosti! Het heeft wel wat weg van de broodjes met gekruide yoghurt uit de oven die ik al eerder postte, maar persoonlijk vind ik deze variant nóg lekkerder. Het brood is knapperig en dat in combinatie met de Turkse witte kaas, ei en de frisse paprika en peterselie: echt een succesnummer! 


Je kunt voor fırında peynirli yumurtalı ekmek (Turks brood met feta en ei uit de oven) eigenlijk alle soorten brood gebruiken: natuurlijk Turks brood (even doormidden snijden anders is het erg dik) maar ook gewone boterhammen werken prima met dit recept. Zoals je op de foto's ziet heb ik beide gebruikt. Met hard geworden plakjes stokbrood, ciabatta of welke andere soort dan ook: het kan allemaal. Super als brunch of lunch, of als makkelijke avondmaaltijd naast een lekker soepje.


Turks recept
Fırında peynirli yumurtalı ekmek (Turks brood met feta en ei uit de oven)

Benodigdheden (voor twee personen)
100 gram Turkse witte kaas
1 ei
1 handvol platte peterselie en dille
1 stukje rode puntpaprika
5 boterhammen (of ander oud brood)


Bereiding
Verwarm de oven voor op 200 graden. Snij de peterselie, dille en puntpaprika fijn. Prak de kaas los en meng er het ei, de peterselie en dille en de puntpaprika doorheen. Het moet een mooi niet te dun mengsel worden: ik heb zelf nog wat extra kaas toegevoegd, maar dat hangt ook een beetje af van hoe groot je ei precies is.


Snij als het nodig is je brood open/op maat. Leg het brood op een rooster of bakplaat (bakpapier is niet nodig) en besmeer het brood met het kaasmengsel. Schuif het geheel in de oven en laat in ongeveer 10 a 15 minuten gaar worden. Ik heb de laatste paar minuten de grill aangezet voor een mooi 'korstje' maar dan moet je het wel goed in de gaten houden want de randjes worden snel te donker.


Bewaren
Fırında peynirli yumurtalı ekmek (Turks brood met feta en ei uit de oven) wordt slap als het afkoelt: lekker opeten dus! Dat zou geen probleem moeten zijn, haha.


4 opmerkingen:

  1. Oh wat lekker! Ik heb heel vaak brood over maar niet altijd zin in tosti oid, dit is een super alternatief. Ga het zeker proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dit is echt een aanrader, superlekker, de kaas in combinatie met paprika en de kruiden. Inderdaad eens wat anders dan een tosti.

      Verwijderen
  2. Wat leuk om te horen! Wow, echt bijna alle recepten gemaakt? Respect! Gaaf hoor! En inderdaad, recepten zijn er om te variëren, dat doe ik zelf ook heel vaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tof om deze recepten te zien. Geeft mij weer een enorme inspiratie om zelf in de keuken te staan en ze uit te proberen

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!