woensdag 19 februari 2014

Chocoladefudge met gemengde noten

Zelfgemaakte kadootjes blijven toch het leukste! Sinds een paar jaar probeer ik zoveel mogelijk zelf bedankjes en kleinigheidjes te maken. Goedkoop, leuk én het wordt altijd heel erg gewaardeerd. Ook als we ergens op bezoek gaan probeer ik iets mee te nemen en dat geeft me ook direct de kans recepten uit te proberen zonder dat we alles zelf 'moeten' opeten (niet vervelend maar calorietechnisch gezien niet altijd even wenselijk...). Dus toen we hoorden dat één van de lieve peuterspeelzaalleidsters van Krullenbol weg zou gaan, moest daar natuurlijk een heel mooi bedankje voor worden gemaakt. Deze chocoladefudge met gemengde noten stond al langer op mijn lijstje en was ideaal voor deze gelegenheid. Fudge is lang houdbaar, je kunt het zelfs invriezen, en het is makkelijk in te pakken en te vervoeren. En het was maar goed dat ik deze chocoladefudge kon weggeven, want dit was zó lekker! De ingrediënten zijn eenvoudig maar de uitkomst is echt geweldig. Romig, zacht, met een diepe chocoladesmaak en af en toe een knapperig stukje noot. 


Deze chocoladefudge met gemengde noten deed me qua ingrediënten en bereidingswijze denken aan de snickerbars die ik eerder maakte, maar doordat hier minder vulling in gaat wordt deze fudge heel erg romig en zacht in plaats van crunchy (zoals de snickerbars). In plaats van pure chocola en melkchocola kun je natuurlijk witte chocola (en melk of puur) nemen, of voor één soort kiezen. Hetzelfde geldt voor de noten: ik gebruikte amandelen, walnoten en hazelnoten omdat ik die nog in de kast had liggen, maar eigenlijk alle soorten noten zijn geschikt. Pinda's lijken me ook erg lekker. Je kunt eventueel ook gezouten noten gebruiken, maar laat het extra snufje zout in het recept dan weg. En...waarschijnlijk weet iedereen het tegenwoordig wel, maar blikjes gecondenseerde melk verkopen ze in (vrijwel) elke supermarkt, bij de Aziatische producten.


Recept
Chocoladefudge met gemengde noten

Benodigdheden
1 blikje gecondenseerde melk
200 gram pure chocola
200 gram melkchocola
40 gram roomboter
90 gram gemengde noten
1 snufje zout


Bereiding
Hak de noten in grove stukken en hak ook de chocola fijn. Giet het blikje gecondenseerde melk in een pannetje en breng dit al roerende (!!) aan de kook. Blijf roeren en blijf erbij want het brandt snel aan. Zodra het kookt draai je het vuur uit en doe je de chocola en de boter in de pan. 


Roer het geheel goed door zodat alles smelt en goed mengt. Voeg dan de gemengde noten en het zout toe, roer nogmaals door zodat alles goed verdeeld is. Stort de fudge dan in een vorm die bekleed is met bakpapier (ik gebruikt mijn brownievorm). Strijk de fudge glad. 


Zorg ervoor dat het bakpapier aan beide kanten ruim overhangt en vouw dit bakpapier vervolgens naar binnen om de fudge goed af te dekken. Zet de fudge in de koelkast en laat dit een dag (of nacht) helemaal afkoelen en uitharden. Snij het daarna in vierkante blokjes.


Bewaren
Chocoladefudge met gemengde noten is redelijk lang houdbaar: zeker twee weken, in de koelkast. Alhoewel ik betwijfel of het zo lang zal blijven staan.. :)


16 opmerkingen:

  1. Hoi hoi
    Ik heb gisteren deze Fudge gemaakt. Hij is heerlijk. maar die van jou lijkt luchtiger. Persoonlijk vind ik de snickerbar ook lekkerder. maar o wat calorietjes he.
    bedankt voor dit lekkere recept.
    gr Mujo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mujo, die van mij was ook niet luchtig hoor, er zaten alleen een paar luchtbelletjes in. Fudge is gewoon heel compact. En de snickerbars zijn inderdaad ook té lekker. Niet te vaak maken ;) of veel uitdelen haha! Bedankt voor je berichtje!

      Verwijderen
  2. Hallo Eslem, vanavond is het de tweede keer dat ik deze overheerlijke fudge heb gemaakt. Als deze een nachtje in de koelkast heeft gestaan is die de volgende morgen verrukkelijk. Waar het blijft weet ik niet maar maandag haalt ie niet.
    Bedankt voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen Sylvia, inderdaad uit de koelkast is ie echt verrukkelijk!

      Verwijderen
  3. Hij staat in de koelkast voor morgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het was heerlijk en invriezen werkt ook prima, ze zijn vandaag nog net zo lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Selam Eslem!
    Mmmmhhhh.... was dat lekker!
    En snel en makkelijk!
    We hebben de fugde in de koelkast bewaard, anders wordt die erg zacht.
    Gr,
    Birgit Layla

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hij staat net in de koelkast, ben benieuwd!
    gr. Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk! En al veel mensen blij gemaakt met dit Happyfood :) thanks, groetjes Lo

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ziet er super lekker uit!

    Hoelang duurt het trouwens om dit te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik wil ook fudge gaan maken voor een cadeautje maar met Baileys, hoe kan dit bewaard worden. ( In een trommeltje of alleen in het bakpapier?)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!