maandag 24 februari 2014

Yeşil mercimek salatası (groene linzensalade met groene kruiden)

Deze yeşil mercimek salatası (groene linzensalade met groene kruiden) at ik voor het eerst tijdens een picknick met vrienden in Turkije. Ik had mijn vriendin bij de voorbereidingen in de keuken geholpen en was verbaasd om te zien dat ze een salade van linzen aan het maken was: ik kende linzen eigenlijk alleen als ingrediënt van soep. Maar deze groene linzen koken niet kapot, zoals rode linzen, maar behouden hun vorm en zijn daarom ook prima op andere manieren te gebruiken. Zoals in deze linzensalade met veel groene kruiden. Makkelijk te maken en door de redelijk neutrale smaak van de linzen past het net als een 'gewone' rauwkostsalade eigenlijk overal bij.


Groene linzen kun je eventueel weken voor je ze gaat koken: dit verkort de kooktijd. Aangezien ik meestal pas 's ochtends bedenk wat er die avond op tafel gaat komen heb ik mijn linzen gewoon ongeweekt gekookt. Het duurde bij mij ongeveer drie kwartier voor ze gaar waren, maar dit kan ook nog verschillen per linzensoort. Doordat de linzen neutraal van smaak zijn, hoef je niet zuinig te zijn met de kruiden in de salade. Ik had helaas geen verse dille in huis dus heb ik gedroogde gebruikt: de volgende keer ga ik echter toch eerst dille kopen, want die smaak past juist zo goed bij deze salade en die miste ik nu wel een beetje. Voeg ook zeker genoeg zout en pul biber toe, en laat de smaken een paar uur intrekken voor je hem op tafel zet.


Recept
Yeşil mercimek salatası (groene linzensalade met groene kruiden)

Benodigdheden (voor drie personen)

1 Nederlands theeglas (150 gram) groene linzen
3 bosuitjes
1 handvol platte peterselie
1 handvol verse dille
sap van een halve citroen
olijfolie
zout, peper, munt, pul biber


Bereiding
Was de linzen onder koud stromend water. Doe ze in een ruime pan en zet ze met een ruime hoeveelheid (ongeveer drie keer zoveel water als de hoeveelheid linzen) water op het vuur. Breng ze aan de kook en laat ze (met de deksel op de pan!) rustig doorkoken tot ze zacht (gaar) zijn: dit duurt ongeveer drie kwartier, een beetje afhankelijk van de soort linzen die je gebruikt. Af en toe even omroeren en controleren of er genoeg water in de pan zit. Giet ze als ze gaar zijn af in een vergiet en laat ze even uitwasemen.


Snij ondertussen de bosuitjes, peterselie en dille fijn. Doe de linzen in een schaal en meng de bosuitjes, peterselie, dille, munt, zout, peper, pul biber, olijfolie en zout erdoorheen. Dek daarna de schaal af en laat zo de salade van groene linzen afkoelen. Doordat de linzen nog warm zijn nemen ze de smaken goed op. Proef, voordat je de salade op tafel zet, nog een keer: bij mij mocht er nog zout en citroensap bij.


Bewaren
Deze yeşil mercimek salatası (groene linzensalade met groene kruiden) kun je afgedekt een dag in de koelkast bewaren. Ook handig om de volgende dag mee te nemen als maaltijdsalade met bijvoorbeeld wat tonijn of kip erdoorheen gemengd.


5 opmerkingen:

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!