donderdag 20 februari 2014

Lahmacun (zelfgemaakte Turkse pizza)

Ik heb zo'n vermoeden dat lahmacun (hier beter bekend als Turkse pizza) het bekendste en meest verkochte Turkse gerecht in Nederland is. Als mensen horen dat ik blog over Turkse recepten is de vraag vaak 'of ik ook een recept heb voor Turkse pizza'. Dat had ik tot voor kort niet, maar nu wel! En dan ook een echt een recept from scratch, dus waarbij zowel het deeg als het gehakt voor de Turkse pizza zelf gemaakt worden. Op deze manier is een Turkse pizza bijna gezond ;) maar even serieus, er is echt weinig ongezonds aan als je het op deze manier maakt. Het duurde even voor ik een goed recept voor lahmacun had waarbij de lahmacun echt zacht blijft en niet hard wordt na het afkoelen (want dat hoort niet: lahmacun moet zacht en 'oprolbaar') zijn maar dit recept is echt perfect. Een heerlijk zachte bodem met kruidig gehaktmengsel erbovenop....Als je dit één keer hebt geproefd wil je Turkse pizza altijd zelf maken, je bent gewaarschuwd!


Zelfgemaakte lahmacun wordt in Turkije meestal in een zogenaamde 'silex' gebakken, een soort contactgrill waardoor je beide kanten snel gaar bakt. Die heb ik niet, maar een pan met deksel (hapjespan, pizzapan kan overigens ook) werkt gelukkig net zo goed. Let op: Turkse pizza maak je niét in de oven want dan krijg je dus van die steenharde frisbees en dat willen we vandaag nou eens niet! Vaak wordt de vulling in de keukenmachine helemaal fijngehakseld, maar ik maak het altijd met de hand: ik hou wel van een klein beetje structuur. Onderstaand recept voor Turkse pizza gaat uit van de originele Turkse benadering en dus vullen wij de lahmacun alleen met gemengde sla. Natuurlijk staat het je vrij je Turkse pizza te beleggen met döner, kaas, knoflooksaus, sambal en andere zaken, maar dat is niet mijn manier: ik lust mijn lahmacun alleen met veel verse gemengde sla en peterselie, zoals ze in Turkije gegeten worden.



Recept
Lahmacun (zelfgemaakte Turkse pizza)

Benodigdheden (voor ongeveer 10 Turkse pizza's)
Voor het deeg:
500 gram bloem
1 zakje (7 gram) gedroogde gist
1 eetlepel (25 gram) Turkse yoghurt
2 eetlepels (20 gram) zonnebloemolie
1 theelepel (3 gram) zout
270 gram lauwwarm water


Voor de vulling:
350 gram rundergehakt
1 ui
½ rode (punt)paprika
1 groene peper (evt. vervangen door een halve groene paprika, is minder pittig)
4 (tros)tomaten (of 2 gewone tomaten)
1 handvol platte peterselie
1 eetlepel tomatenpuree
½ eetlepel (tatlı/milde) peperpuree
1 scheut zonnebloemolie
1 theelepel zout
½ theelepel peper
1 theelepel isot chilipeper (meer dan wel minder naar smaak)


Erbij:
1 zak gemengde sla
½ zak rucola
½ citroen
olijfolie
zout


Bereiding
Meng de bloem met de gist en voeg het lauwwarme water toe. Roer er de yoghurt en zonnebloemolie door, kneed even door en voeg dan ook het zout toe. Kneed het deeg ongeveer 10 minuten; hierdoor zet je de gluten goed aan het werk en is je Turkse pizza straks des te zachter. Is het na 5 minuten nog erg plakkerig voeg dan wat bloem toe, blijft het korrelig voeg dan nog wat water toe. Vet een kom licht in met wat zonnebloemolie en leg de bol deeg hierin. Draai het deeg om en rond zodat al het deeg licht ingevet is, dek de kom af met plastic (een plastic zakje of plasticfolie) en laat het deeg (op kamertemperatuur) anderhalf uur rijzen. 


Maak ondertussen de vulling klaar. Snij de ui, paprika, peper, peterselie en tomaten heel fijn. Meng de groenten met het gehakt en voeg ook de tomaten- en peperpuree, de zonnebloemolie en zout, peper en chilipeper toe. Roer het met een vork heel goed door: het moet redelijk 'smeerbaar' zijn, voeg eventueel nog een klein beetje tomatenpuree of zonnebloemolie toe. Zet het gehaktmengsel niet meer in de koelkast: als het koud is, is het lastiger om straks dun uit te smeren. Zet alvast de pan met deksel klaar waar je in wil gaan bakken en leg twee schone theedoeken neer om straks de Turkse pizza's tussen te laten afkoelen. 


Pak als de rijstijd voorbij is het deeg er weer bij. Duw de lucht eruit en verdeel het deeg dan in 10 bollen. Leg hier een theedoek overheen tegen het uitdrogen. Strooi ruim bloem op je werkblad en rol het eerst bolletje deeg uit tot een ronde plak deeg die in je pan past. Het deeg mag redelijk dun worden uitgerold (maar niet zo dun dat je er doorheen kan kijken). Smeer er daarna met een eetlepel wat van het gehaktmengsel (ongeveer anderhalve eetlepel) op. Smeer dit dun uit (voorzichtig zodat het deeg niet scheurt) en laat de randjes vrij. 


Zet de pan om te bakken op middelhoog vuur, invetten is niet nodig(!), vouw je lahmacun dubbel en leg hem voorzichtig in de pan waar je hem weer openvouwt. Doe dan de deksel op de pan (dit zorgt ervoor dat ook de bovenkant gaart) en laat de Turkse pizza in een minuut of vier mooi gaar bakken: de randjes mogen niet meer zacht zijn, de onderkant moet lichtbruin zijn en het gehakt gaar. Pas op dat het vuur niet te hoog of te laag staat: kijk dus af en toe even of alles naar wens verloopt. Ondertussen kun je vast de volgende lahmacun uitrollen en beleggen. Maak ook alvast de sla door de rucola met de gemengde sla te mengen en aan te maken met het sap van een halve citroen, olijfolie en zout naar smaak.


Is de eerste lahmacun klaar, leg deze dan op de theedoek en leg de andere theedoek eroverheen. Werk zo al het deeg af. Leg de volgende Turkse pizza met de vulling naar beneden op de eerste pizza (zo voorkom je dat de onderkant aan de vulling gaat plakken) en leg de daarop volgende weer met de vulling naar boven: zo leg je ze om en om op één grote stapel. Je zal merken dat de Turkse pizza's als ze net gebakken zijn nog hard zijn, maar zodra ze afkoelen worden ze weer zacht. Draai, als je alle lahmacuns hebt gebakken, de stapel in de theedoeken om en serveer dan de eerstgebakken lahmacun die nu weer zacht en op 'eettemperatuur' is. Traditioneel eet je lahmacun opgerold met gemengde sla (aangemaakt met olijfolie, citroensap en zout), platte peterselie en ui erin en natuurlijk drink je er ayran bij. Afiyet olsun!



Bewaren
Eenmaal afgekoeld kun je de Turkse pizza's het beste één keer dubbelvouwen en dan bewaren in plastic of aluminiumfolie. Zo houd je ze een dag vers (volgende dag even opwarmen in de magnetron, niet in de oven, dan worden ze hard). Wil je ze langer bewaren, dan kun je ze ook prima invriezen.  Laat ze dan als je ze weer nodig hebt in een afgesloten zakje ontdooien. Wil je ze opwarmen, doe dat dan bij voorkeur in de magnetron (ongeveer twee minuten op 600 watt): zo blijven ze lekker zacht.


155 opmerkingen:

  1. Kan ik ook bij je komen eten :). lijkt me wel wat!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ze zijn echt makkelijk te maken hoor, het is de moeite waard! :)

      Verwijderen
    2. Goese morgen eslem kan ik dit ook met verse gist maken of is een zakje droge gist beter? Ik heb namelijk alleen verse gist in huis groetjes sibel

      Verwijderen
    3. Ja hoor dit kan ook met verse gist.

      Verwijderen
    4. Ziet er heerlijk uit. Ik heb het al vaker geprobeerd maar krijg de pizza´s niet dun genoeg.

      Verwijderen
  2. Dit moet ik zelf ook eens proberen! Net als nog wat andere recepten van je :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gebruik je hier een oklava voor? Of gaat het net zo goed met een gewone deegrol?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kan allebei maar ik gebruik zelf een gewone deegroller. Een oklava gebruik ik eigenlijk alleen als het echt heel dun moet worden uitgerold, dan kun je het deeg erom heen rollen. Voor dit deeg is dat niet nodig en dan is een gewone deegroller wat makkelijker (kleiner).

      Verwijderen
  4. Ik ga dit denk vanmiddag met de kids uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb je deegrecept opgeslagen. In het recept dat ik eerder gebruikte zat geen yoghurt en niet eens olie zie ik nu. Ja dan gaat het niet soepel worden lijkt me! haha.

    En wat je zegt over in een pan bakken ipv oven wist ik ook niet. Binnenkort maar weer een nieuwe ronde Turkse pizza's maken. Want de vulling die ik had vond ik wel heerlijk!!

    Dank je voor het delen.

    Groetjes, Tessa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben heel benieuwd wat je van dit recept vindt! Graag gedaan :)

      Verwijderen
  6. Tjee, met deze uitgebreide beschrijving kan het bijna niet mis gaan. Ik wil dit zeker eens proberen, want hoewel ik de "harde" pizza ook lekker vind, gaat mijn voorkeur toch uit naar zachte, oprolbare. Geweldig recept dit!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb ze gemaakt vandaag en ze waren echt heerlijk!!
    Voor mij en mijn dochter waren ze wat te pittig, maar man en zoon hebben echt gesmuld!
    Waar ligt dat nu aan dat het wat te pittig was?
    Maar verder smaakte het geweldig.
    Bedankt voor het recept

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen! Als het te pittig was, ligt dat waarschijnlijk aan 1. je groene pepers (zaadlijsten en alle zaadjes goed verwijderen, evt. een halve nemen) 2. je peperpuree ('tatli' variant ipv 'aci' nemen of helemaal weglaten/vervangen door tomatenpuree) 3. de hoeveelheid isot chilipeper (halveren of evt. helemaal weglaten). Hopelijk heb je hier wat aan maar goed te horen dat de smaak verder wel goed was :)

      Verwijderen
    2. Dank voor je antwoord, ik had ipv groene peper een groene paprika gedaan, de milde variant idd van de peperpuree ook, ik denk dat het dan door de isot peper kwam.
      Maar de smaak was echt lekker en ik word wel geacht het vaker te gaan maken;)

      Verwijderen
    3. Haha, goed te horen! Ik zal het recept nog even aanpassen met aanwijzingen voor een 'mildere' variant.

      Verwijderen
    4. echt super eslem vooral die broodjes die je niet hoeft te rijzen lekker makkelijk

      Verwijderen
  8. Ze zijn hier inmiddels gemaakt en ze waren super. Heerlijk, bij ons een recept wat we zeker weer gaan maken!
    Bedankt voor je leuke (en lekkere) recepten!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lekker!
    Ik kreeg dit vroeger altijd van een Turks klasgenootje van me. Sindsdien ben ik verkocht ;). Misschien toch eens zelf proberen te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan het je zeker aanraden, het is makkelijk en zo ontzettend lekker!

      Verwijderen
  10. Ik ga dit ook eens proberen. Weet je toevallig hoe lang ze moeten als je ze wel tussen de contactgrill doet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk een minuut of drie a vier, tot het gehakt gaar wordt en de onderkant van de lahmacun mooi (licht)bruin is. Ik weet overigens niet of in het een gewone (NLse) contactgrill ook lukt, een Silex lijkt op een contactgrill maar is niet precies hetzelfde (geen ribbels, bijvoorbeeld).

      Verwijderen
  11. Zo verschrikkelijk lekker, dit ga ik binnenkort eens maken. Van jouw blog word ik blij!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ik word blij van jouw opmerking :) dank je wel!! Ben benieuwd wat je van deze lahmacun vindt!

      Verwijderen
  12. Ik kom bij jou eten. Ziet er heerlijk uit! Ik maak zelf altijd pizza maar dit is toch iets anders.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, gezellig! Ja dit is zeker anders dan gewone pizza, het is eigenlijk meer heel zacht dun brood met gehakt. Probeer het eens uit zou ik zeggen ;)

      Verwijderen
  13. Vandaag gemaakt, erg lekker! Wel zonder de peper, die was ik vergeten :) Gaan we vaker eten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen! En die peper is dan voor een volgende keer ;). Fijn dat het smaakte!

      Verwijderen
  14. ze waren heerlijk. Tijdens het bakken. Het ruikt net als een echte turkse pizza. Wel de pittigheid wat aangepast. maar bij mij blijven ze krokant. Bak ik ze dan te lang?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, als ze ondanks het tussen twee theedoeken afkoelen krokant blijven heb je ze waarschijnlijk of te lang gebakken (ze hoeven alleen maar lichtbruin te worden aan de onderkant) óf op te hoog vuur gebakken (ik gebruik de middelgrote pit op het gasfornuis en dan het vuur op zo'n 50%). Fijn dat ze wel lekker waren!

      Verwijderen
  15. Morgen eens een poging wagen met de zachte bodem. Heb dan een kritische jury (3+ en 8 jaar) die liever niet iets willen dat rood of groen is dus ik ga het wel zo fijn mogelijk hakken hopende dat de liefde van stiefkindjes ook door de maag gaat ;-)

    Liefs Noor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik ben benieuwd wat je kritische jury ervan vindt! :)

      Verwijderen
  16. Het was heerlijk! Ik heb de saus wel iets anders gemaakt o.dat ik bepaalde ingrediënten niet had en omdat ik een deel vegetarisch moest maken maar er zat wel paprika en platte peterselie in. Verder met zelfgemaakte knoflooksaus op basis van zelfgemaakte mayonaise met joghurt er bij gedaan en op elke pizza wat gesmolten kaas. Wij eten dit binnenkort weer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te lezen Diana! Je variaties klinken ook erg lekker. Fijn dat het in de smaak viel!

      Verwijderen
  17. Kan je die Yoghurt vervangen door iets anders of weglaten?? xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, dat durf ik echt niet te zeggen. Het deeg wordt juist dankzij de yoghurt heel erg zacht. Je hoeft niet perse naar de Turkse winkel voor deze yoghurt he, Turkse (of Griekse, dat is hetzelfde) yoghurt is ook gewoon bij de AH, Lidl, Aldi etc te koop.

      Verwijderen
  18. Kan ik ook gewoon magere yoghurt gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik zelf nooit geprobeerd: ik denk dat dat te waterig en niet vet genoeg is voor het deeg.

      Verwijderen
  19. Ik ga jouw recept zeker proberen alleen sommige gebruiken melk ipv water.. worden ze dan niet zachter?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee....zou kunnen. Er zit natuurlijk ook al yoghurt in. Ik vind ze zo meer dan zacht genoeg. Met melk reageert het deeg misschien weer anders.

      Verwijderen
    2. Dannkje voor je reactie ik ga jouw recept proberen, alleen je hebt het steeds over gram bv 270 gram water? moet dat niet niet 270 ml zijn?

      Verwijderen
    3. Dat is hetzelfde :) bij water is gram en ml hetzelfde. Maar ik weeg zeker bij deeg liever de vloeistoffen af, dat is nauwkeuriger dan aflezen op een maatbeker. Vandaar.

      Verwijderen
    4. Mag er ipv Turkse yoghurt ook NL volle yoghurt in?

      Verwijderen
  20. Hallo,
    Zou ik hier ook een anti-aanbak ketel voor mogen gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Eslem,

    Geweldig en heerlijk recept. Ook je tip met de pizza pan/ hapjes pan is een hele goede. Ze werden in de oven inderdaad steenhard. Maar nu heb ik een vraagje.. Ik heb weleens een wat zoetige Lahmacun gehad en vraag me af of u toevallig weet wat men toevoegd aan de ingredienten.

    Groeten van een Lahmacun liefhebber

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Poe, een lahmacun met zoet(ige) vulling heb ik zelf nog nooit van gehoord of gegeten. Was het wel gehaktvulling?

      Verwijderen
  22. Hij was heerlijk!!

    Gr elvira

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dit recept ga ik ook binnenkort proberen. Heb er nu al trek in mmmmmmmm.
    Nog even een vraagje waar kan ik een oklava kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Mijn oklava komt uit Turkije maar sommige Turkse winkels verkopen ze, en anders kun je zeker terecht op de oosterse markt van de Beverwijkse Bazaar.

      Verwijderen
    2. Ga naar een doe-het-zelf-zaak en koop een lange dunne houten stok. Laat de stok in twee of drie stuks snijden en je hebt een mooi set oklava's.

      Verwijderen
  24. Hoi Eslem,
    Gisteren lahmacun gemaakt volgens jou recept. Eindelijk een recept dat gewoon lukt en heerlijk smaakt! Ik ben er superblij mee en de kids ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw, super om te horen! Dank je wel voor je berichtje!

      Verwijderen
  25. Hoi Eslem,
    Lijkt me een supergerecht dat ik morgen graag wil uitproberen. Begrijp ik het goed dat ik de pizza's 's middags al kan maken en dan in aluminiumfolie kan bewaren in de koelkast en dan 's avonds kan opwarmen in de magnetron? Hoe lang warm jij ze op? Groetjes, Yvette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, dat is geen probleem! Ik doe er meestal 2 tegelijk in de magnetron (heb twee rekjes) en dan 2 minuten op hoog vermogen. Dan zijn ze weer lekker warm en zacht.

      Verwijderen
    2. Dank je wel!!! Nog een vraag, het gehakt moet dus rauw op de pizza gesmeerd worden en dan de pan met deksel in.

      Groetjes,

      Yvette

      Verwijderen
    3. Ja klopt. Eenmaal gebakken zou je het gehakt nooit zo mooi dun kunnen uitsmeren. Het gaart echt prima door de warmte van de pan, maar vergeet inderdaad niet de deksel om de warmte vast te houden.

      Verwijderen
  26. Ontzettend bedankt Eslem! Ik ben zelf ook een culinaire blog begonnen en ga in dit recept naar jouw site wijzen. Ik hoop dat het straks gaat lukken.

    Groet, Yvette

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hallo Eslem,

    Op de foto met ingrediënten zie ik dat je een redelijk grote verpakking gist hebt. Ik ben wel benieuwd waar je dat pakje koopt, ik heb namelijk alleen die kleine verpakkingen van dr.oetker kunnen vinden. En het lijkt me handiger om zo'n grotere verpakking te hebben (voordeliger ook).

    Groet,
    Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Bianca, is zeker handig! Ik koop deze verpakkingen bij de Turkse winkel. Maar ze verkopen ze ook bij Welkoop/Boerenbond winkels, bij het meel en de broodbakspullen daar.

      Verwijderen
    2. Gevonden!! Bedankt voor de tip, altijd handig om in huis te hebben.

      Groet,
      Bianca

      Verwijderen
    3. De grote verpakkingen kan je makkelijk in een plastic bakje in de vriezer bewaren. Als je de gist te lang bewaard wordthij minder werkzaam. De gist kan je gewoon met een theelepel uit het bakje scheppen. Bevriest niet aan elkaar.

      Verwijderen
  28. Bedankt voor dit mooie uitgebreide recept :)
    Ik zocht zoiets al best lang, ga het nu snel een keertje maken. Jummie!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan! Ben benieuwd wat je ervan vindt, ik ga het zelf binnenkort ook weer eens maken, yummm :)

      Verwijderen
  29. Heel lekker recept, waar mijn turkse man ontzettend blij mee zal zijn als ik dit voortaan ook kan maken.

    Wel nog een vraagje, kun je dit ook eerder op de dag maken, of alvast voorbereiden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor dit kun je prima voorbereiden, op diverse manieren. Het gehaktmengsel kun je maken en in de koelkast bewaren (2 dagen max), het deeg kun je laten rijzen in de koelkast (een nacht bijvoorbeeld) en je kunt ze zelfs al helemaal klaar maken en dan invriezen of goed ingepakt in folie een dagje bewaren en dan weer in de magnetron opwarmen.

      Verwijderen
  30. Hallo,

    Hoelang kan ik de pizza,s bewaren buiten de koelkast?


    Gr

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou zeggen maximaal een dag. Er zit wel vlees op, maar omdat het gebakken en gaar is, kan dat niet zoveel kwaad. Wel even goed inpakken in bijvoorbeeld aluminiumfolie of een plastic zak.

      Verwijderen
  31. Ik ga ze vanavond maken ! Ben erv beniewd maar even een vraagje. hoeveel calorieen bevat zo'n turkse pizza ongeveer ?

    Gr albert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee albert, dat zou je zelf even moeten uitrekenen als je dat wil weten. Het zal wel meevallen omdat de gehaktvulling maar heel weinig is per lahmacun.

      Verwijderen
  32. Hoe krijg het deeg goed dun uitgerold? Het bleven bij mij namelijk dikke pizza bodems. Verder smaakte ze heerlijk. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed blijven bestrooien met bloem tijdens het uitrollen, dan kun je het echt tot heel dun uitrollen. Goed om te horen dat ze lekker waren!

      Verwijderen
  33. Hoi Eslem, ik heb een gluten intolerantie maar was altijd dol op lahmacun, kan ik dit deeg ook van maismeel maken? Ik ben blij dat ik je mijnmixedkitchen gevonden heb, ga heel veel proberen!
    Groetjes Rina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei Rina, daar durf ik zo geen antwoord op te geven. Ik weet niet in hoeverre maismeel anders 'reageert' dan gewone bloem. Als ik google krijg ik verschillende antwoorden. Misschien kun je half maismeel half boekweitmeel gebruiken? Ik vrees dat je het gewoon zal moeten proberen. Hopelijk wordt het lekker!

      Verwijderen
  34. Dankjewel voor de moeite, ik doe het gewoon met boekweitmeel om problemen te voorkomen.
    Groetjes Rina

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ziet er goed uit!
    Het is zo fijn dat het zo uitgebreid geschreven is.
    Morgen boodschappen doen, en dan eens gaan proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ze waren super lekker bedankt voor dit recept , we gaan dit zeker vaker eten

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Super lekker recept...alleen het uitrollen van het deeg op goede dikte en grootte lukte mij minder...ff oefenen denk ik. Absolute aanrader!!!! Lahmacunkwaliteit die je bij de goede bakkers tegenkomt....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om te horen! :) Wat betreft het uitrollen, zorg ervoor dat je genoeg bloem gebruikt, dat helpt veel, en verder is het inderdaad ook een beetje een kwestie van oefenen. Bedankt voor je berichtje!

      Verwijderen
  38. Ik heb geeb magnetron kan ik t ook op een andere manier opwarmen?

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Bedankt voor dit geweldige recept! Ik had al meerdere pogingen gewaagd om zelf turkse pizza te maken in de oven maar die worden inderdaad te hard...met jouw recept bleven ze heerlijk soepel. Het bakken ging ook best snel, ik had een dubbele hoeveelheid van het recept gemaakt (4 mannen in huis, haha) en was met een uurtje bakken klaar. Iedereen was superenthousiast dus dit komt vaker op tafel! Ondertussen vaste volger van je blog gworden want er staat zoveel lekkers op...dikke pluim voor al je werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Eslem, the world needs people like you!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Hallo Eslem,

    Gisteren heb ik samen met vrienden dit recept gemaakt, en het was niet alleen leuk om te maken, maar het smaakte ook echt fantastisch! Dank je wel!

    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Selam Eslem!
    De Lahmacun is wel even wat werk- zeker beter om het met z'n tweeën te doen- maar zo ontzettend lekker!
    Mijn hele familie was blij!
    En nu kan ik iets maken, wat zelf mijn schoonmoeder nog niet kan :-)
    Heel erg bedankt voor dit voortreffelijk recept!
    Groetjes,
    Layla

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ontzettend leuk om te horen Layla! Dank je wel voor je lieve berichtje.

      Verwijderen
  43. Vanavond dit recept geprobeerd, en ze waren heerlijk! Heel leuk om te maken ook :)
    Zeker voor herhaling vatbaar. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Geweldig recept, het is mij voor het eerst gelukt om lahmacun te maken en ga het zeker weer doen. Het spannendste was het open vouwen van de pizza's in de pan, het mengsel plakt niet altijd even goed.Nog tips om dat beter te doen?

    Heel erg bedankt.

    Mark

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen! Het mengsel kun je nog iets plakkerig maken door er iets meer olie aan toe te voegen. En niet te lang wacht, dus dichtvouwen en meteen in de pan leggen en weer openvouwen.

      Verwijderen
    2. Dank je wel, ik heb het een tweede keer geprobeerd en het ging al veer beter.

      Verwijderen
  45. Ben niet heel bekend met de Turkse keuken maar dit ziet er heerlijk uit. :)
    dankjewel voor de ontzettend goede uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Ben ze nu aan het maken
    Heerlijk,bedankt .

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Heerlijk! We hebben er van gesmuld. Ik heb er zelf knoflooksaus bij gemaakt van yoghurt, een beetje mayonaise, peper en zout en knofllook. Waren de pubers ook weer blij. En we aten er komkommer bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen! Saus klinkt ook erg lekker inderdaad!

      Verwijderen
  48. ijkt me heel leuk om een keer te maken maar kun je de turkse yochurt, peperpuree, islot chilipeper ook weg laten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De peperpuree kun je vervangen door tomatenpuree, de isot peper door gewone zwarte peper en de Turkse yoghurt eventueel door gewone yoghurt. Houd er wel rekening mee dat het geheel dan toch iets minder authentiek smaakt, want dit zijn juist smaakmakers van lahmacun.

      Verwijderen
  49. Mijn lahmacuns zijn nooit echt een groot succes, hoewel wel lekker. Misschien is dit het dan. Aan je uitleg kan het niet liggen en ik heb vertrouwen in je recepten. Dat wordt proberen dus!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk, ik ben benieuwd of dit je grote succes wordt! :)

      Verwijderen
  50. Ja! Gelukt. De eerste pizza's bakte ik in een elektrische grote pan. Daarvan werden de bodems te hard. (ook na afkoelen tussen doeken) Toch maar in koekenpan gedaan en toen lukte het wel. Ik heb in de vulling geen pepers gebruikt, en de vulling grof gepureerd en daarna gemengd met het gehakt. De smaak was lekker zoetig. Hmmmm ontzettend lekker. Ik weet alleen nooit zo goed of het gehakt goed gaar is. Ik ga maar een beetje af op de geur...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen! Het gehakt is natuurlijk maar een dun laagje dus is ook heel snel gaar.

      Verwijderen
    2. Super! Heb altijd in de oven geprobeerd maar ze worden inderdaad super hard! Vandaag heb ik jou recept uitgeprobeerd en het is super goed gelukt! Ik heb trouwens vaker je recepten uitgeprobeerd en met jou super duidelijke foto's en uitleg kan er niets misgaan! Ik wil je erg bedanken voor je uitleg en ga zo door. Ik bekijk wel dagelijks je blog! Love it!

      Verwijderen
    3. Wat een ontzettend lief berichtje, dank je wel! Ik ben blij dat ik je zo goed kan helpen met mijn blog :)

      Verwijderen
  51. Hi Eslem,

    Vorige week heb ik voor het eerst lahmacun gemaakt met jouw recept, ze waren echt lekker. Op verzoek van mijn man rol ik de volgende keer het deeg nog iets dunner uit (hij houdt van die hele dunne lahmacun) maar dit was echt een succes!
    Je site is echt super, zo duidelijk.
    Ik heb me voorgenomen elke zondag 'iets met deeg' te gaan maken en met jouw site gaat dit zeker lukken! Echt super om mijn man zijn geliefde Turkse gerechten voor te kunnen zetten zonder eerst met Google Translate ernaast alle recepten uit te pluizen ;).

    Veel liefs en ga alsjeblieft zo door!
    Groetjes Vivian

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Vivian, dank je wel voor je leuke berichtje! Wat fijn dat de lahmacun zo in de smaak viel. Ik ben benieuwd welke deeggerechten je de komende tijd gaat maken, volgens mij kun je nog even vooruit ;) hopelijk vallen die net zo in de smaak!

      Verwijderen
  52. Ik ben ontzettende fan van lahmacun, en vooral de variant met salade en kaas! Ik ga dit deeg eens uitproberen, want deeg zacht houden is mij tot nu toe nog niet gelukt. Te lezen aan de reacties van anderen moet dat wel lukken, dus ik ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Ik heb er twaalf gemaakt. Helemaal super liggen er een paar in de vriezer en als ik trek heb bak er wat van.

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Wij zijn thuis meer van de volkoren producten. Ik ga ze binnenkort een keer proberen met volkoren bloem en olijfolie i.p.v. zonnebloemolie. Omdat we ook vegetarisch zijn zal ik het gehakt ook weglaten. Wanneer ik er aan toe ben gekomen zal ik het je laten weten hoe het resultaat was.

    Bedankt voor je recept in ieder geval!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk die variaties! Ik ben wel heel benieuwd hoe je de vulling zonder gehakt gaat maken.

      Verwijderen
  55. Voor een jaar terug heb ik me ingeschreven voor turkse kooklessen.
    Helaas lukt het hun niet om dat opgezet te krijgen, maar met jouw blog heb ik die hele lessen niet meer nodig, geweldig wat er allemaal tussen staat, ik zit met water in mijn mond te lezen en krijg verschrikkelijke honger. Heel erg bedankt voor je lekkere recepten
    groet mien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha wat leuk om te horen! Ik ben blij dat je er zoveel aan hebt.

      Verwijderen
  56. Wat een heerlijke site!! En ook een geweldig recept! Ik heb ze net gemaakt en vriendlief was erg blij met me:) Heb je toevallig ook een recept voor lavas? Kan het nergens vinden en wil het al heel lang een keer maken. Alvast bedankt!

    Groetjes Katinka

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen, dank je wel! Lavas koop ik meestal bij de bakker omdat je daar een steenoven voor nodig hebt (die ik niet heb). Ik heb wel het recept voor 'platte' lavas (lijken op wraps), die staan als 'sikma/Turks platbrood' op de site: http://mijnmixedkitchen.blogspot.nl/2014/10/sikma-turks-platbrood-durum-turkse-wraps.html

      Verwijderen
  57. Geachte Eslem,
    Ik vraag me af hoeveel gist ik kan gebruiken bij 10 kg bloem in de mengmachine?
    Ook heb ik gelezen sommige andere sites 25 gram margarine toevoegen bij het maken van het deeg van 500 gram.
    Ik vindt margarine vies en zou dit dus willen vervangen in roomboter.
    Dat zou betekenen op basis van 10 kg (500 gram roomboter)?
    Maar hoeveel gist?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De verhouding is 7 gram gist op 500 gram bloem, dus dat is simpel uit te rekenen toch?

      Verwijderen
  58. Hee lieve meid, ik heb je Turkse pizza en oranje linzensoep vd week uitgeprobeerd en ze waren erg in de smaak gevallen. Ivm het vasten kon ik tijdens het koken niet proeven dus was erg benieuwd naar het resultaat maar het was echt super. Erg bedankt voor de duidelijke uitleg en ik zal zeker nog meer van je recepten uitproberen...

    Heb je toevallig een recept van jullie lekkere welbekende Turkse Knoflooksaus😊.

    Liefss Imane

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Hee lieve meid, ik heb je Turkse pizza en oranje linzensoep vd week uitgeprobeerd en ze waren erg in de smaak gevallen. Ivm het vasten kon ik tijdens het koken niet proeven dus was erg benieuwd naar het resultaat maar het was echt super. Erg bedankt voor de duidelijke uitleg en ik zal zeker nog meer van je recepten uitproberen...

    Heb je toevallig een recept van jullie lekkere welbekende Turkse Knoflooksaus😊.

    Liefss Imane

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Hoi Eslem! Ik heb gister voor het eerst de lahmacun gemaakt, het was heerlijk! En een lekker werkje voor de zondagmiddag. Bij mij ging het deeg nog niet perfect: het kromp bij het uitrollen waardoor ik moeite had om het dun genoeg te krijgen. Ook werd de vulling (met deksel op de pan) te vochtig, waardoor de garing wat moeilijk ging. Volgende keer kneed ik het deeg met de hand ipv met de machine en laat ik het vocht eerst uit de tomaten lekken.
    Hoe dan ook zeker voor herhaling vatbaar!
    Dankjewel voor je recept en je passie voor je gemixte keuken waardoor ik geïnspireerd werd :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  61. ik maak ze ook vegatarisch. heerlijk en
    prima structuur. ipv gehakt gebruik ik kidneybonen..champignons en turkse peperpasta en tomaatpuree!

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Hoelang is de bereidingstijd eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Hallo, Ik heb ze vandaag gemaakt en waren echt lekker! Ik serverveerde ze meteen na het bakken (dus hard), maar als ik ze laat rusten, worden ze dan zacht? Mijn pizza's bleven wel nattig aan de bovenkant, is dat normaal?

    BeantwoordenVerwijderen
  64. hallo, ik ben ze nu aan het maken,weer eens een andere manier,maar ik heb geleerd van een turkse vrouw om een schone theedoek vochtig te maken en uit te wringen als je dat er bovenop legt worden ze ook zeker zacht,heerlijk hoor lahmacun groetjes annette

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Als ik de deeg wil halveren, zou ik dan alle ingredienten moet halveren?

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Ik ben chefkok in een pub in Chipping Norton (Engeland,Oxfordshire). Ik had zelf zo'n zin in Turkse pizza dus je recept gemaakt.Top! Het staat nu op de kaart, de Engelsen kennen het niet maar echt iedereen bij de eerste hap:dit is geweldig ! Mijn vega versie is met Puy en Beluga linzen ipv gehakt.Bedankt voor je recept

    BeantwoordenVerwijderen
  67. Zag dat ik anoniem verscheen. En de pub heet the Chequers.Groeten van Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Beste Eslem,
    Nog maar recent je site ontdekt tijdens het zoeken naar Turkse pizza recepten. Geweldig mooie site, chapeau! Ik gebruik voor pizza, dus nu ook voor deze Turkse pizza, bloem van zuidelijke zachte granen type 00 (dat is de maling), dat doen de Italiaanse pizzabakkers ook. Onze Hollandse patentbloem vind ik eigenlijk ongeschikt omdat het resultaat inderdaad vaak keihard wordt. Ik heb volgens jou recept de pizza’s gewoon gebakken in de oven op bakpapier; 5 min. op 250 graden en dan wordt de bodem niet keihard en kan de pizza nog gewoon gerold worden.
    Zeker als hem even bewaard tussen twee theedoeken. Die Italiaans bloem kan je nu al een tijdje bij de AH kopen. Het zijn rood/bruine pakjes met het opschrift ‘Bloem voor pizzadeeg type 00’. Oh ja, ik voeg aan het gehakt/groentenmengsel, ook weer in verhouding naar jou recept, 4 gram gemalen komijnzaad en 4 gram gedroogde tijm toe, van elk ongeveer een afgestreken eetlepel, dit lijkt veel maar het is echt super lekker, naar een recept van de Amsterdamse Turkse patisserie Hasmercan.

    BeantwoordenVerwijderen
  69. Een paar weken geleden zag ik een opmerking over Dr.Azaka Solution Temple, iemand die vertelde hoe hij haar heeft geholpen in zijn relatie.Ik nam ook contact met hem op omdat ik in mijn relatie met hetzelfde probleem werd geconfronteerd, vandaag kan ik Dr.Azaka Solution moedig aanbevelen. Tempel voor iemand die ook wordt geconfronteerd met het verbreken van zijn of haar relatie om vandaag contact met hem op te nemen voor hulp omdat hij me heeft geholpen mijn relatie weer normaal te maken, hier zijn de contactgegevens: Azakaspelltemple4@gmail.com of whatsapp hem +1(315)316-1521, dank u meneer God zegene u.

    BeantwoordenVerwijderen
  70. Hallo, ik vroeg mij af of er ook NL volle yoghurt in kan ipv Turkse yoghurt?

    BeantwoordenVerwijderen
  71. Hallo Eslem,

    Ik heb nog nooit gereageerd, maar ik heb in de afgelopen jaren al diverse recepten van je gemaakt. Zometeen maak ik weer Lahmacun, en dus ben ik hier opnieuw beland en ik dacht, ik ga even van de gelegenheid gebruik maken om haar te bedanken voor de recepten. Je beschrijft alles altijd heel goed en we hebben er zonder uitzondering elke keer heerlijk van gegeten. Dus dankjewel! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  72. Kan je er ook meer yoghurt aan toe voegen? En dan minder water?

    BeantwoordenVerwijderen
  73. Hallo!! Ik ben echt enthousiast en de smaak is heerlijk, maar bij mij valt het gehakt van de omgekeerde pizza af...alsof het niet goed ‘in’ het deeg trekt. Is het gehaktmengsel dan te vet? Te waterig? Te droog?

    BeantwoordenVerwijderen
  74. Contact opnemen met heer Bubuza is het beste wat mijn huwelijk ooit is overkomen, mijn huwelijk werkte niet, mensen adviseerden me om van mijn man te scheiden omdat hij een chronische bedrieger en een dronkaard was, het was een zeer vreselijke situatie om samen te leven met een dronkaard en bedriegende echtgenoot, alles wat ik wilde was een verandering, dus nam ik contact op met heer Bubuza voor hulp via WhatsApp: +1 505 569 0396. Hij vertelde me dat hij mijn verbintenis met mijn man zou herenigen met zijn spreuk, heer Bubuza vertelde me wat ik moest doen, wat ik deed onmiddellijk en vandaag vier ik het omdat mijn man helemaal is gestopt met drinken en vreemdgaan. Neem contact met hem op voor hulp via WhatsApp:: +1 505 569 0396 of via e-mail: lordbubuzamiraclework@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  75. Elke man die relatieproblemen kan oplossen is een Mini God, Lord Bubuza is een god op aarde. Hij heeft mijn tranen weggeveegd door mijn gescheiden huwelijk te herstellen, mijn vrouw kwam op een dag naar me toe en zei dat ze moest scheiden, ze zei dat ze verliefd was op iemand anders en het huwelijk beu was. ze vroeg een scheiding aan en we verlieten elkaar, maar ik kon niet slapen, eten of drinken, ik was diepbedroefd en begon online hulp te zoeken, ik zag verschillende getuigenissen van mensen die Lord Bubuza waardeerden voor het helpen van hen bij het herstellen van hun relatie, dus nam ik contact op Lord Bubuza op WHATSAPP: +1 505 569 0396, ik vertelde hem mijn problemen en hij beloofde me te helpen met zijn betovering. Hij zei dat mijn vrouw binnen 12 tot 16 uur na het uitspreken van de spreuk terug zal komen bedelen. Ik geef zijn eis en deed wat hij me opdroeg. Ik was geschokt toen mijn vrouw huilend kwam en me op haar knieën smeekte om te vergeven en haar terug te accepteren. Lord Bubuza is een man van zijn woord neem contact met hem op voor hulp via WhatsApp:: +1 505 569 0396 of e-mail: lordbubuzamiraclework @ hotmail . com

    BeantwoordenVerwijderen
  76. Ik ontdekte dat mijn vrouw 7 maanden na ons huwelijk vreemdging, ik begon me af te vragen waarom ze me bedroog met haar ex-vriendje. Ze vroeg een echtscheiding aan en verliet het huis. Ik riep mijn vriend om hulp omdat ik haar niet aan hem kwijt wilde. Mijn vriend vertelde me hoe heer Bubuza zijn relatie met zijn betovering herstelde na 2 jaar uiteenvallen, dus ik sprak met heer Bubuza voor hulp via WhatsApp: +1 984 240 7211. Hij antwoordde en zei dat mijn vrouw bij me terug zou komen, smekend op haar knieën voor vergeving. Ik deed wat hij opdroeg. Het was precies 24 uur nadat heer Bubuza klaar was met het uitspreken van de spreuk en mijn vrouw begon me te bellen en me te smeken om te vergeven en haar terug te accepteren. We zijn nu gelukkig samen. Lord Bubuza is een GOD op aarde, hij heeft met zijn betovering geluk in ons huis gebracht. Ben je diepbedroefd??? Neem contact met hem op via WhatsApp: +1 984 240 7211 of e-mail: lordbubuzamiraclework @ hotmail . com

    BeantwoordenVerwijderen
  77. Ik heb $ 739.342.000 miljoen dollar gewonnen met de hulp van lord Bubuza winnende nummers, ik speel al jaren loterijspellen en ik heb nooit geluk gehad, maar mijn vriend op kantoor won 496.800.000 miljoen dollar en nam ontslag, dus ik smeek hem om hulp en hij zei dat heer Bubuza zijn overwinning voorspelde na het uitspreken van een spreuk en hem het winnende nummer gaf om te spelen en hij won, dus sprak ik met heer Bubuza op WhatsApp: +1 984 240 7211 voor hulp. Hij antwoordde en zei dat er een lezing moest worden gedaan en een spreuk moest worden gebruikt om mijn ZES winnende nummers te onthullen, ik gaf zijn vereisten voor het uitspreken van de spreuk. Nadat hij de spreuk had uitgesproken, gaf hij me ZES nummers en vertelde me waar en wanneer ik moest spelen. Ik deed wat me was opgedragen en 24 uur later kreeg ik een telefoontje dat ik $ 739.342.000 miljoen dollar had gewonnen, ik dacht dat het een grap was totdat ik $ 739.342.000 miljoen dollar op mijn bankrekening zag staan. Is dit niet verbazingwekkend? Neem contact met hem op via WhatsApp: +1 984 240 7211 of e-mail: lordbubuzamiraclework @ hotmail . com

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!