maandag 17 februari 2014

Pekmez (druivensiroop)

Wat is het?
Pekmez is een fruitsiroop (of melasse). Over het algemeen wordt het van druiven gemaakt, maar er zijn ook varianten van andere fruitsoorten zoals vijgen, moerbeien of de vruchten van de johannesbroodboom. In Turkije zijn er nog steeds veel plaatsen waar dit elk jaar door families zelf wordt gemaakt. Dit gebeurt in de herfst als de benodigde vruchten rijp zijn. Het sap van deze vruchten wordt ingekookt. Doordat de suikers tijdens dit proces karameliseren krijgt de siroop een donkere kleur. Pekmez is rijk aan ijzer, calcium en kalium. De smaak doet een beetje denken aan appelstroop en is zowel zoet als zuur.


Waar koop je het?
Pekmez (druivensiroop) is bij elke Turkse winkel te koop. Ook bij sommige grotere supermarkten (in ieder geval AH, misschien ook andere ketens) is soms pekmez te koop. Dit zijn eigenlijk altijd druivensiropen: voor siropen op basis van andere vruchten moet je in Turkije zijn (waar vaak op markten colaflessen met zelfgebrouwen pekmez worden aangeboden in de herfst).

Hoe bewaar je het?
Pekmez bewaar je na opening het beste in de koelkast, waar het een behoorlijke tijd houdbaar is.


Wat kun je ermee maken?
In Turkije wordt pekmez, samen met tahin, echt gezien als een soort 'superfood'. Het is populair om 's ochtends bij het ontbijt stukjes brood in te dopen. Kinderen krijgen een boterham met 'tahin pekmez' voorgezet, een mengsel van tahin en pekmez, wat volgens veel Turken zo ongeveer het gezondste broodbeleg denkbaar is. Verder wordt pekmez met name in zoete gerechten gebruikt en het zorgt voor de specifieke smaak van simit, de Turkse variant van bagels.

Een paar voorbeelden van Turkse gerechten waarin pekmek verwerkt wordt:

Simit (Turkse bagels / Turkse sesamringen)
Cevizli pekmez sucuk ('worst' van walnoten en pekmez)
Pekmezeli helva (halva met pekmez)
Pekmezli kek (cake met pekmez)


9 opmerkingen:

  1. Ik heb alleen de variant met johannesbroodboom.. Kan ik deze ook gebruiken om simit te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk het wel maar ik heb er geen ervaring mee. Als het een dikke donkere siroop is die redelijk zoet smaakt zou ik het wel durven proberen.

      Verwijderen
    2. War kan ik bestellen

      Verwijderen
  2. Hoi Eslem, Ik wist dat je meslasse nodig hebt bij het maken van simit maar ik wist niet hoe het eruit zag en op de Rotterdamse markt konden ze me ook niet helpen. Nu weet ik het wel en weet ik hoe het eruit ziet. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan! Denk inderdaad niet dat het op de markt verkocht wordt maar in elke Turkse winkel weten ze wat je bedoeld (als je de Turkse naam zegt ;) pekmez dus). Succes met bakken!

      Verwijderen
  3. Kan zwager vrouw ook gebruiken

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoeveel doe je druiven siroop in de yoghurt ?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe maak je pekmez zelf? Wij hebben heel veel witte kleine druiven.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!