woensdag 26 februari 2014

Quesadilla met salami, bosui, puntpaprika en kaas (foodblogswap)

Het is alweer het einde van de maand en dus weer tijd voor de foodblogswap, waarbij foodbloggers op Facebook een andere foodblog toegewezen krijgen om van te koken. Deze maand was dat voor mij de blog van Marijke, Marijke kookt. Een echte Vlaamse foodblog met heel veel afwisselende gerechtjes waarbij Marijke vaak werkt met seizoensproducten. Leuk om te zien! Helaas vielen veel zomerse gerechten af vanwege de ingredienten en uiteindelijk besloot ik te gaan voor een heerlijk gerechtje wat altijd goed smaakt: een quesadilla met salami, bosui, puntpaprika en kaas. Een quesadilla is de Mexicaanse versie van een Nederlandse tosti, in het kort komt het neer op een wrap vullen met kaas, groenten en vlees of vis en dan even in de koekenpan bakken tot de kaas gesmolten is. Snel en ontzettend lekker!


Een quesadilla had ik weleens eerder gemaakt, maar bij mij verschoven ze altijd in de pan doordat ik er twee op elkaar legde. Marijke maakt ze door ze dubbel te vouwen en dat blijkt een hele handige techniek te zijn: geen geknoei meer met draaien en prachtig goudbruine quesadilla's! Dit is ook typisch weer een ideaal gerecht voor restjesverwerking: vrijwel alles kan erin, zolang je de kaas maar niet achterwege laat. Mijn quesadilla van vandaag is gevuld met kalkoensalami, bosuitjes, paprika en wat platte peterselie. Maar ook met tonijn uit blik, kipfilet, gerookte zalm en bijna alle denkbare groenten kun je heerlijke combinaties maken. Ik bak quesadilla's altijd in de pan, maar je kunt ze ook in een contactgrill of zelfs in een tostiapparaat maken: het is maar net wat je handig vindt! Ik vind bakken in de pan fijner omdat ik daarbij het vuur hoger of lager kan zetten. In alle gevallen gebruik je geen olie of boter. Ik gebruik het formaat wraps waarbij er 6 in een verpakking zitten, dat past prima in mijn pan. Toch trek in een ander hapje? Daisy van Lekker Happen maakte mijn knapperige kipnuggets uit de oven voor deze foodblogswap!


Recept
Quesadilla met salami, bosui, puntpaprika en kaas (foodblogswap)

Benodigdheden (voor twee quesadilla's)

2 wraps
4 plakjes kalkoensalami
2 bosuitjes
½ rode puntpaprika
1 handvol versgeraspte (jonge) kaas


Bereiding
Snij de salami, paprika, peterselie en bosui in kleine stukjes. Neem een wrap en beleg achtereenvolgens met de kaas, de groenten, salami en sluit af met weer een laagje kaas. Vouw de wrap nu voorzichtig dubbel. Doe hetzelfde met de andere wrap. Leg ze beiden in een droge koekenpan en zet deze op het vuur. Ik gebruik de middelgrote pit maar zet hem wel op de hoogste stand: hierdoor wordt de quesadilla mooi bruin en knapperig. 

Duw tijdens het bakken af en toe even op de bovenkant van de quesadilla (met je hand als je vuurvaste handen hebt of met een spatel) om de quesadilla mooi aan elkaar te laten 'plakken' door de smeltende kaas. Hou de onderkant van de quesadilla in de gaten: zodra deze goudbruin gekleurd is, draai je de quesadilla om. Bak ook de andere kant goudbruin. En dan nu de truuk voor een perfecte knapperige quesadilla: leg de gebakken quesadilla even twee minuutjes op een rooster. Dit voorkomt dat je quesadilla door condens meteen slap wordt. Werkt ook perfect voor tosti's trouwens :). Snij de quesdilla's in punten en geniet!


Bewaren
Afgekoelde quesdilla's worden slap. Gewoon lekker alles opeten dus!


6 opmerkingen:

  1. Ik heb het gisteren gegeten, was heerlijk! Heb het eerder zelf al eens bedacht en gemaakt maar dan zonder salami, beide is heerlijk, supermakkelijk en snel.

    Groetjes,

    Veronique.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen en ja, je kunt er echt alles aan veranderen, dat is het fijne van dit recept :)

      Verwijderen
  2. Dit klinkt echt heerlijk! Ga het snel eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb de wraps ook gemaakt maar ik heb ze eerst met milde salsa saus
    ingesmeerd en toen salamie met kaas er op heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!