donderdag 6 februari 2014

Kıymalı kol böreği (ronde börek met gehakt)

Kıymalı kol böreği (ronde börek met gehakt) at ik voor het eerst in Alanya, bij Hancı Pastanesi, een hele bekende 'pastane' (patisserie). Zeker een aanrader om eens een taartje te gaan eten als je een keer in de buurt bent: ze hebben heerlijke dingen en zeker geen zielige porties, in tegendeel. In ieder geval at ik destijds daar deze opgerolde börek met gehaktvulling: lekker luchtig met veel laagjes en een pittige gehaktvulling. Ik heb het na die paar keer nooit meer gegeten, maar toen laatst iemand vroeg of ze de börek van baklavadeeg ook in een kleinere vorm kon maken, bedacht ik me dat dat deeg eigenlijk perfect zou moeten zijn om kol börek (opgerolde börek, in de vorm van een slakkenhuis) te maken. En dat bleek inderdaad zo te zijn! 


Het recept voor deze ronde börek met gehakt lijkt in principe veel op het recept van börek van baklavadeeg op de bakplaat. Doordat dit deeg tijdens het bakken als het ware aan elkaar 'smelt', krijg je een perfecte ronde kol börek die je echt als één geheel uit de bakvorm kan tillen. Met 1 pak baklavadeeg kun je twee kol böreks maken: ik gebruikte één quichevorm en één springvorm en dat was precies genoeg. In het recept geef ik de ingrediënten voor gehaktvulling, maar je kan natuurlijk ook de vulling halveren en andere kol börek met iets anders vullen (wat ik ook deed).


Recept
Kıymalı kol böreği (ronde börek met gehakt)

Benodigdheden (voor twee stuks kol börek met gehaktvulling)
1 pak baklavadeeg
2 Turkse theeglaasjes (200 ml) melk 
1 Turks theeglaasje (100 ml) zonnebloemolie 
2 eieren 
sesam- en nigellazaadjes
300 gram rundergehakt
1 grote ui
1 handvol platte peterselie
zout, peper, paprikapoeder of pul biber


Bereiding
Snij de ui en peterselie fijn. Bak het gehakt in een koekenpan aan (zonder olie) tot het een beetje begint te kleuren. Voeg dan de ui toe en bak het gehakt samen met het ui rul. Zet het vuur uit en voeg de peterselie, zout, peper en paprikapoeder toe. Laat even afkoelen. Klop ondertussen de twee eieren los met de melk en de olie en vet twee ronde vormen (ik gebruikte een springvorm en een quichevorm) in met olie. Maak het pak baklavadeeg open en vouw ze voorzichtig uit. 


Zorg dat je een stuk schoon werkblad voor je hebt en pak 1 vel baklavadeeg. Smeer hier een beetje van het eimengsel overheen met een kwastje en leg vervolgens een klein beetje gehakt aan de onderzijde van het deeg. Rol vervolgens het deeg rustig op naar boven. Dit hoeft niet strak, gewoon rustig oprollen. Leg vervolgens meteen (voordat het deeg de kans heeft zacht te worden en te gaan scheuren) de rol langs de buitenrand van de vorm. Werk zo verder het deeg af. De tweede rol komt langs de andere helft en daarna ga je echt de vorm van een slakkenhuis namaken: de volgende rol komt waar de vorige is geëindigd en zo werk je naar binnen toe. 


Als de vorm vol is, bestrijk je het met nog wat van het eimengsel. Strooi er sesam- en/of nigellazaadjes overheen en zet de vorm in de oven op 180 graden. Ga dan verder met het andere deeg voor de andere bakvorm. Zet deze als hij klaar is eveneens in de oven. De kol börek is gaar wanneer de bovenkant goudbruin is: dat duurde bij mij een minuut of 40. Laat de börek minstens 10 minuten staan voor je hem gaat aansnijden.


Bewaren
Eenmaal afgekoeld kun je deze kıymalı kol böreği (ronde börek met gehakt) afgedekt twee dagen bewaren. Voor het serveren even opwarmen in de oven. Invriezen kan ook, in zijn geheel of in stukken gesneden.



10 opmerkingen:

  1. Hmmm ziet er heerlijk uit. Helaas geen toko hier. Is er een supermarkt die dit deeg verkoopt of kan het ook met filodeeg? Lijkt me ook leuk als hapje op een verjaardag.
    Groetjes,
    Saar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Filodeeg wordt volgens mij veel knapperig en niet zo zacht als dit baklavadeeg, maar allicht kun je het proberen! En misschien dat je dit deeg bij een grote AH of Jumbo wel kan krijgen, geen idee eigenlijk. Het zou dan in de koeling moeten liggen.

      Verwijderen
    2. Ik ga eens op zoek. Anders is het niet anders.

      Verwijderen
  2. Ik vroeg me ook af waar je baklavadeeg kon kopen, maar nu zie ik op de foto dat er op het pak bladerdeeg staat. Dus dan ga ik het maar met een rol bladerdeeg proberen.
    Ben erg benieuwd naar het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou ik je afraden: er staat inderdaad bladerdeeg op de verpakking maar dit baklavadeeg is niet te vergelijken met het bladerdeeg wat je in een Nederlandse supermarkt koopt. Dit deeg is heel dun, in tegenstelling tot bladerdeeg wat heel veel laagjes heeft. Baklavadeeg kun je in elke Turkse en Marokkaanse winkel kopen, het ligt in de koeling. Natuurlijk kun je ook wel gehakt in bladerdeeg maken, maar dan wordt het geen kol boregi omdat bladerdeeg echt heel iets anders is.

      Verwijderen
  3. Ik heb het gisteren gemaakt. Niet voor herhaling vatbaar. We vonden het veel te vet. Volgende keer maak ik gewoon weer met yufkadeeg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer! Ik denk dat het 'vette' niet kwam door het baklavadeeg maar door het gehakt. Volgende keer misschien mager gehakt nemen? En borek met gehakt is sowieso altijd wat vetter.

      Verwijderen
  4. Selam Eslem!
    Börek is altijd welkom in ons gezin en ik vond deze variant erg leuk eruit zien.
    Het is wel meer werk dan de yufka-vellen op een bakplaat stapelen, omdat je dan maar een keer vulling hoeft te verdelen.
    Met een pak deeg kon ik alleen mijn grote, ronde tepsi vullen, dan was het op :-(
    Als vulling heb ik dit keer peynir ( met peterselie en pul biber) gebruikt.
    Was erg lekker.
    Ach ja, er bleef wel van het ei- olie-mengsel over... volgend keer neem ik maar de heflt.
    Het resultaat was in no time opgegeten :-)
    Dank je wel voor de inspiratie!
    Groetjes,
    Birgit Layla

    BeantwoordenVerwijderen
  5. jammer dat de foto's er niet meer bij staan. Foto's zijn voor mij toch altijd weer goede wegwijzers.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!