maandag 10 februari 2014

Wortelcake met speculaaskruiden en walnoten

In mijn favorieten-lijstje van Chrome staan letterlijk lijsten vol met recepten en gerechten die ik 'ooit' nog een keer wil maken. Ik volg meer dan 150 foodlogs dus ik zie heel vaak dingen die ik wil proberen, en dit is een handige manier om ze te bewaren. Het nadeel is dat er zoveel zijn dat ik soms niet kan kiezen wát ik dan ga maken als de gelegenheid er is! Maar in dit geval twijfelde ik niet: het maken van een wortelcake of worteltaart stond al zo lang op mijn digitale verlanglijstje dat het er nu een keer van moest komen. Ik heb een paar recepten gecombineerd en kwam zodoende uit een op een frisse sappige wortelcake met een kruidige speculaassmaak en knapperige walnoten. En hij stond terecht op mijn verlanglijstje: de cake was ontzettend lekker en daarnaast nog eens makkelijk om te maken ook.


Deze cake lijkt qua recept een beetje op mijn bananencake met walnoten, maar in plaats van fruit gaat er deze keer groente in de cake. Je proeft de wortels niet specifiek terug maar door de wortels blijft de cake heel erg zacht en smeuig, ook na een paar dagen. Ideaal en heel erg lekker. Omdat het vrij veel beslag is en ik mijn brownie-vorm wilde gebruiken, heb ik het resterende beslag verdeeld over een paar cupcakevormpjes. Die smaakten net zo lekker en kun je eventueel ook makkelijk invriezen voor een ander moment. 


Recept
Wortelcake met speculaaskruiden en walnoten

Benodigdheden (voor 1 grote cake)

300 gram bloem
250 gram donkere basterdsuiker
185 ml zonnebloemolie
4 eieren
400 gram wortels, schoongemaakt gewogen (ongeveer vijf stevige wortels)
50 gram gepelde walnoten
1 zakje bakpoeder
2 theelepels koek- en speculaaskruiden
1 snufje zout


Bereiding
Schil de wortels en rasp ze. Hak de walnoten fijn. Mix de eieren met de suiker tot het goed luchtig is. Voeg de zonnebloemolie toe en vervolgens het bakpoeder, de kruiden en het zout. Voeg dan terwijl de mixer blijft doorkloppen beetje bij beetje de bloem toe en zorg dat alles goed gemengd is. Zet dan de mixer uit en schep de wortel (het lijkt heel veel maar dat komt goed!) en de walnoten door het beslag. Vet een cakevorm in en zet wat cupcakevormpjes klaar.


Giet het beslag in de vorm: let op, vul de vorm niet verder dan voor 3/4 deel want de cake rijst behoorlijk straks. Giet het resterende beslag in de cupcakevormpjes. Zet alles in de oven op 180 graden. Bij mij hadden de cupcakes 40 minuten nodig en de cake 50 minuten, maar ik bakte de cake in een brownievorm waardoor hij vrij laag was. Als je een standaard cakevorm gebruikt heeft de cake wellicht wat langer nodig. Prik met een mes in de cake om te zien of hij klaar is: als het mes schoon eruit komt, mag de cake uit de oven.


Bewaren
De cake is goed afgedekt (bijvoorbeeld in aluminiumfolie prima een dag of vier houdbaar. Invriezen kan ook!


4 opmerkingen:

  1. Ik heb deze wortelcake gemaakt voor visite. Iedereen heeft zitten smullen!! Ik vond het een heerlijke cake, een aanrader.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk recept. Zijn ontzettend luchtig en de smaak is heerlijk in combinatie met de walnoten.
    Bedankt weer!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!