zaterdag 31 augustus 2013

Mantar kızartması (krokante gefrituurde champignons)

Zoals bij de meeste gezinnen met jonge kinderen is het hier ook elke avond weer een 'uitdaging' om de groenten van het bordje richting de mondjes te krijgen. Krullebol heeft de fase 'dat is groen dus dat ik eet niet' gelukkig grotendeels achter zich gelaten en proeft in ieder geval altijd, maar om Wildebras zover te krijgen vergt over het algemeen nogal wat overtuigingskracht van deze of gene. Maar vanavond niet! Deze mantar kızartması (krokante gefrituurde champignons) gingen er bijna net zo snel in als de geijkte frietjes. En vooruit, het is dan wel gefrituurd, maar groente blijft groente!


Ik had een bakje half verlepte champignons in de koelkast liggen en toen ik op internet op zoek ging naar ideetjes kwam ik het recept van mantar kızartması tegen: ideaal voor een restje champignons! Ik gebruik geen frituurpan maar frituur in de wok. Mocht je wel een frituurpan gebruiken, houd er dan rekening mee dat je na dit recept de olie moet verversen door de restjes beslag die erin achter blijven. De volgende keer ben ik nog wat guller met de kruiden door het meel en misschien doe ik er wel wat fijngehakte platte peterselie doorheen, dat lijkt me een hele lekkere combinatie. Deze champignons zijn erg lekker met een knoflooksausje of mayonaise erbij, maar wij aten ze met deze heerlijke frisse yoghurtdip.


Turks recept
Mantar kızartması (krokante gefrituurde champignons)

Benodigheden (voor drie personen)
1 bakje champignons
3 eetlepels bloem
4 eetlepels (eventueel zelfgemaakt) paneermeel
2 eieren
zout, peper, paprikapoeder, knoflookpoeder


Bereiding
Maak de champignons schoon, snij de steeltjes eraf en snij eventueel grote champignons één keer doormidden. Meng de bloem met (ruim) kruiden. Zet drie schaaltjes klaar met meel met kruiden, de twee eieren (losgeklopt) en het paneermeel.


Nu begint het geknoei: ik heb het enigszins binnen de perken weten te houden door een stukje satéprikker te gebruiken. Prik die aan de champignon, haal hem door het ei, dan door het meel, dan weer door het ei en dan door het paneermeel. Zorg dat de champignon aan alle kanten bedekt is. Zo werk je alle champignons af.


Verhit ruim olie (ik gebruik zonnebloemolie of arachideolie om te frituren) in de wok (of frituurpan). Houd er als test af en toe een champignon in: als het meteen begint te bruisen is de olie op temperatuur. Leg voorzichtig (ik gebruikte een lepel) alle champignons in de pan en bak ze mooi goudbruin (tussendoor één keer omdraaien). Laat ze als ze klaar zijn even uitlekken op keukenpapier.


Bewaren
Deze krokante gefrituurde champignons zijn helaas niet geschikt om te bewaren, het wordt eenmaal koud al snel slap. Lekker opeten dus!

6 opmerkingen:

  1. Goed idee! Heb je het wel eens met bloemkool gedaan? Dat vinden wij echt heerlijk! Ik verwacht dat de kinderen dat ook zo wegeten. Ik gebruik alleen geen paneermeel, maar gewoon een beslagje van meel en ei. Na frituren op een groot bord, knoflookyoghurt erover, beetje platte peterselie en pul biber mmm.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, met bloemkool nog niet geprobeerd maar dat is zeker een goed idee, want gekookte bloemkool vindt niemand lekker hier (inclusief ikzelf ;-) ). Komt op mijn to-do lijstje, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga dit binnenkort ook is proberen. Wij eten ook regelmatig de bloemkool op deze manier met yoghurtknoflook sausje. Heerlijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Ben benieuwd wat je ervan vindt. Bloemkool ga ik inderdaad zeker nog een keer proberen!

      Verwijderen
  4. Dit at ik regelmatig in Ierland. Hoewel ik champignons sowieso erg lekker vind, is dit echt een heerlijk recept, vooral met knoflooksaus. Smullen maar!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!