maandag 26 januari 2015

Közlenmiş biberli patlıcan salatası (Turkse salade van geroosterde aubergine, puntpaprika en ui)

Közlenmiş biberli patlıcan salatası (Turkse salade van geroosterde aubergine, puntpaprika en ui) at ik vorig jaar voor het eerst in Turkije. We waren met vrienden aan het barbecuen en hadden naast (te)veel vlees ook aubergine, ui en puntpaprika op de barbecue gelegd. Daar maakten we vervolgens een salade van en ik verbaasde me over de heerlijk zoete smaak van de groenten. De combinatie was gewoon heerlijk! Dat moest ik ook thuis proberen. Helaas was het geen barbecueweer, maar gelukkig kun je de groenten ook prima in de oven klaarmaken. 


Het lekkere aan deze Turkse auberginesalade is dat de groenten door het roosteren heel zacht en heel zoet (met name de ui en de paprika) worden en je de verschillende smaken heel duidelijk proeft. Echt ontzettend lekker. Als je de mogelijkheid hebt, is het met name voor de aubergine nóg lekkerder om hem toch op de barbecue te roosteren voor dat rooksmaakje. Het kan eventueel ook boven een gaspit, maar ik had niet zo'n zin om mijn hele kookplaat weer schoon te moeten boenen voor een schaal salade, vandaar dat ik hem gewoon in de oven heb gepoft. Een heerlijk bijgerecht bij vlees maar ook bij bulgur past het heel goed.


Turks recept
Közlenmiş biberli patlıcan salatası (Turkse salade van geroosterde aubergine, puntpaprika en ui)

Benodigdheden (voor twee personen)

2 aubergines
2 grote puntpaprika's
2 uien
1 handvol platte peterselie
½ citroen
olijfolie
zout


Bereiding
Was de aubergines en paprika's. Prik de aubergines een aantal keer rondom in met een mes. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Leg de puntpaprika's, aubergines en uien (gewoon in de schil) op de bakplaat en smeer ze nog in met wat olie. Zet de bakplaat in de oven op 200 graden en rooster de groenten op 200 graden. Draai ze elk kwartier om. Zodra de schil van de puntpaprika's zwart begint te blakeren (na ongeveer een half uur) kun je die eruit halen: laat ze afkoelen in een plastic zak, daardoor haal je de schil er straks makkelijk vanaf. Als de uien zacht zijn (die hebben iets langer nodig dan de puntpaprika's) mogen die er ook uit. 


De aubergines zijn gaar als ze helemaal zijn 'ingeploft' en op het dikste stuk zacht zijn (even testen met een mespunt), meestal na drie kwartier tot een uur. Laat alle groenten afkoelen. Haal het vel van de puntpaprika's en snij ze fijn. Haal de buitenste schil van de uien en snij ze eveneens fijn. Snij de aubergines open, schraap het vruchtvlees eruit met een lepel en snij het fijn. Snij de platte peterselie ook fijn en meng het met alle geroosterde groenten. Maak de salade aan met citroensap, olijfolie en zout.


Bewaren
Közlenmiş biberli patlıcan salatası (Turkse salade van geroosterde aubergine, puntpaprika en ui) kun je in de koelkast een dag bewaren. Let op: de kwaliteit gaat dan wel achteruit en doordat het vocht uit de groenten loopt wordt de salade erg 'nat'. Als het kan dus gewoon lekker opeten.




5 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Wat bedoel je precies? Ik gebruik geen grillfunctie maar zet gewoon de oven op 200 graden. Dus als je de grillfunctie van de oven bedoelt, ja absoluut, die heb ik zelf ook niet gebruikt.

      Verwijderen
  2. Ja dat bedoel ik inderdaad! Ik heb zo'n klein oventje gekocht ik woon nu momenteel in Turkije. Maar ik heb de oven gekocht die helemaal geen functies heeft.. Kan alleen tot 200 graden that's it. (Achteraf spijt van) iig geval, smaakt t net zo goed zo? Zo niet, doe ik het gewoon op het gaspit. Wat raad je me aan? Wil 't graag zo lekker mogelijk hebben voor m'n Turkse vriend haha. Heel erg bedankt voor 't reageren!! 💋 Ps. Ben heeeel blij om jou gevonden te hebben op 't internet wil zo'n beetje alles gaan uitproberen hihi ziet er allemaal heerlijk uit!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De smaak wordt het meest 'rokerig' op de gaspit. Dus dat zou ik dan doen. Of je vriend zeggen de barbecue aan te steken op het balkon en daarop roosteren ;)

      Verwijderen
    2. Late reaktie maar....... in Turkije zijn speciale ronde platte "platen" te koop met gaatjes erin in doe de aubergine erop (wel even inprikken) duurt nog geen 10 min.! Wel af en toe draaien prima rook smaak die je normaal van de bbq krijgt! Doe het al jaren zo! Ook groene peper en rode puntparika -duurt iets langer- afiyet olsun/eet smakelijk!

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!