maandag 19 januari 2015

Pindarotsjes met melkchocola

Pindarotsjes klinken misschien een beetje ouderwets, maar ze zijn simpel en snel te maken, het ziet er leuk uit als je het op tafel zet én ze zijn gewoon ontzettend lekker. De bekende combinatie pinda en chocola doet het nog altijd super! Ik maakte ze laatst van een restjes chocola en wat pinda's en was blij verrast hoe twee simpele ingrediënten tot zoiets lekkers getransformeerd kunnen worden. Ook heel leuk om in een mooi schaaltje kado te doen.


Voor pindarotsjes kun je naar eigen keuze gezouten of ongezouten pinda's kiezen. Traditioneel worden ongezouten pinda's gebruikt, maar ik vind juist het contrast van de zoete chocola met zoute pinda's zo ontzettend lekker. Daarom heb ik voor zoute pinda's gekozen. Je kunt natuurlijk ook allerlei variaties bedenken: andere soorten noten, cornflakes, rice crispies, rozijnen...leef je uit! 



Recept
Pindarotsjes met melkchocola

Benodigdheden (voor ongeveer 20 pindarotsjes)

200 gram melkchocola
125 gram (zoute) pinda's


Bereiding
Smelt de chocola au bain marie, oftewel in een pan boven een andere pan met kokend water. Blijf roeren en haal de pan met chocola van de andere pan af zodra de chocola gesmolten is.


Roer er de pinda's (en eventueel andere vulling) door. Schep nu met een eetlepel hoopjes van het mengsel op een vel bakpapier en laat ze helemaal uitharden. Wil je ze helemaal mooi maken of zijn het kadootjes, dan is het leuk nog een beetje witte chocola te smelten en daarmee sliertjes over de pindarotsjes heen te maken. 


Bewaren
Pindarotsjes zijn prima langere tijd houdbaar. Bewaar ze wel op een koele, donkere plek, in de zomer het liefst in de koelkast.


14 opmerkingen:

  1. Wat mij betreft ook nog steeds heerlijk pindarotsjes! Met zoute pinda's heb ik ze zelf nog niet gemaakt maar zeezout & chocolade is ook een fijne combi dus waarom niet? Lijkt me erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker! Vooral dat idee met cornflakes en rozijnen... Zoiets verkocht Milka maar kan ik niet meer vinden, dat wordt zelfmaken dus! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmmm zo lekker dit. Heb er nu zin in maar geen pinda's in huis helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb je een blog vol heerlijkheden!! Ga deze snel proberen, ben dol op de Turkse keuken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Ik ben benieuwd wat je van mijn recepten vindt, let me know als je wat gemaakt hebt!

      Verwijderen
  5. Variant; verkruimel een paar rijstwafels en roer deze ook door de pinda-chocolade

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hmpf, ze harden maar niet uit! Ben ik te ongeduldig? Wat is ongeveer de uithardtijd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarschijnlijk was je inderdaad te ongeduldig. Gesmolten chocola wordt echt vanzelf weer hard. Is het inmiddels gelukt?

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!