maandag 27 januari 2014

Duitse quiche: uienplaattaart met gerookte zalm (foodblogswap)

Omdat we alweer aan het einde van januari zijn gekomen, is het weer tijd voor de fameuze Foodblogswap! Een groep foodbloggers op Facebook kookt hierbij van elkaars blog. Een hele leuke manier om nieuwe blogs en recepten te leren kennen. Voor deze swap kreeg ik de blog Eetlust! van Els toegewezen. Een mooie blog met een ontzettend grote variëteit aan recepten en het viel dan ook niet mee een recept voor deze swap uit te kiezen! Ik heb heel wat tijd doorgebracht op de recepten index, kwijlend en twijfelend tussen alle lekkere gerechten. Uiteindelijk kwam ik terecht bij haar Duitse uienplaattaart, en gek als ik ben op hartige taarten sprak me dat meteen aan. Wij eten geen varkensvlees, maar het leek me erg lekker om dit te vervangen door gerookte zalm: net zo zout en bovendien ook een perfecte combi met de creme fraiche en de uien in het recept. En...het was zeker een succes! Een echte 'halal' variant op de oerDuitse 'Zwiebelkuchen'. Fris en romig door de creme fraiche, pittig en zoet door de uien en dan nog gerookte zalm (ik ben er gek op dus altijd goed) erbij....perfect!


Deze uienplaattaart met gerookte zalm kost weinig moeite: het deeg is zo in elkaar gedraaid en dan is het een kwestie van even wachten op het rijzen: ondertussen kun je mooi de uien lekker zacht en zoet laten worden. Zoals je op de foto's kunt zien heb ik van deze 'Duitse quiche' twee plaattaarten gemaakt. Niet iedereen in huize mixed kitchen houdt van gerookte zalm, dus heb ik ook een simpele variant met Turkse witte kaas gemaakt. Het deeg houdt het midden tussen brood- en pizzadeeg en is dus perfect te vullen met eigenlijk alles wat je lekker vindt. In onderstaand recept heb ik voor de vulling een halve quiche aangehouden: wil je dus een hele Duitse quiche met gerookte zalm maken, verdubbel deze hoeveelheden dan. En...ik ben heel benieuwd wat Marloes van tastyhealthycooking van mijn blog gaat maken!


Recept
Duitse quiche: uienplaattaart met gerookte zalm

Benodigdheden
Voor het deeg:
500 gram bloem
95 gram roomboter
250 gram melk
7 gram (1 zakje) gedroogde gist
6 gram zout

Voor de vulling (voor een halve quiche):
125 gram zure room
125 gram crème fraîche
200 gram gerookte zalm
1 ei
3 flinke uien
1 handje verse dille
zwarte peper


Bereiding
Zet de roomboter één minuut op hoog vermogen in de magnetron zodat hij zacht wordt en doe hetzelfde met de melk, zodat deze lauw is. Strooi de gist in de melk en voeg vervolgens ook de bloem, roomboter en het zout toe. Kneed het geheel tot het een mooi samenhangend deeg is. Zet dit een uurtje afgedekt weg zodat het deeg kan rijzen. Begin ondertussen alvast met de vulling. Snij de uien doormidden en daarna in dunne plakjes. Bak ze in een scheutje olie op heel laag vuur tot ze mooi zacht en aromatisch zijn: dit duurt ongeveer een half uurtje.


Snij de gerookte zalm in blokjes. Klop de zure room en de crème fraîche los met het ei, de fijngesneden dille en de zwarte peper. Verdeel het deeg in twee bollen en rol elke bol uit tot een rechthoek die op je bakplaat past. Zorg ervoor dat de randjes deeg een beetje opstaand zijn (hier kun je goed eventuele afsnijdsels van het deeg voor gebruiken). Zet de oven alvast aan op 175 graden en laat het deeg met een theedoek eroverheen nog een kwartiertje rusten. Verdeel vervolgens de uien en de zalm over de één van de twee plaattaarten en giet voorzichtig het roommengsel eroverheen. Vul de andere deeghelft met de gewenste vulling. Zet de bakplaat in de voorverwarmde oven en bak de uienplaattaart in ongeveer drie kwartier goudbruin en gaar.


Bewaren
Duitse quiche: uienplaattaart met gerookte zalm is prima een dag te bewaren, na afkoelen in de koelkast. Invriezen kan natuurlijk ook!



2 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je de uienplaattaart hebt gemaakt! En al helemaal met je eigen draai van gerookte zalm en witte kaas. Dat ga ik natuurlijk ook eens doen dat snap je wel :) Bedankt voor je leuke artikel! Groetjes, Els

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij bedankt voor het recept, het was echt heerlijk (en al lang weer op helaas!)!

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!