donderdag 2 januari 2014

Plaattaart van nigelladeeg met boerenkool, prei en Turkse witte kaas

Een tijdje geleden kwam ik op de mooie blog van Sophie, Eten maken, een recept tegen voor andijviegalette met kwarkdeeg. Het andijvie-gedeelte sprak me niet zo aan maar het idee van een plaattaart met groenten waarbij als extra ook nog nigellazaad in het deeg verwerkt wordt...Leek me heerlijk! En toen ik bedacht dat ik misschien wel boerenkool (wat ik dan wél heel erg lekker vind en bovendien heel gezond is) kon gebruiken en Sophie me vertelde dat dat inderdaad kon, stond deze plaattaart van nigelladeeg met boerenkool, prei en Turkse witte kaas diezelfde avond hier op tafel. Heerlijk! De combinatie van de boerenkool met de kaas en het nigelladeeg was ongekend lekker. 


Bij het maken van dit recept ben ik uitgegaan van wat er in huis was. Kwark voor het deeg lag niet in de koelkast, maar het leek me dat ik dat prima zou kunnen vervangen door Turkse yoghurt, en dat was inderdaad het geval. Het deeg werd hierdoor heel soepel en was absoluut niet 'zwaar' van smaak maar juist lekker licht, perfect in combinatie met de kruidige smaak van de nigellazaadjes (die je overigens ook kan weglaten als je er niet van houdt, of kan vervangen door bijvoorbeeld sesamzaadjes). Met de vulling kun je natuurlijk eindeloos variëren: een vulling van een paar stelen prei en twee paprika's lijkt mij heerlijk, maar ook een mix van champignons, aubergine en paprika moet erg lekker zijn...Deze plaattaart staat hier snel weer op tafel vermoed ik :) . 


Recept
Plaattaart van nigelladeeg met boerenkool, prei en Turkse witte kaas

Benodigdheden (voor één plaattaart)
Voor het deeg
300 gram bloem
150 gram Turkse yoghurt
35 gram olie
1 theelepel (3 gram) bakpoeder
1 theelepel (3 gram) zout
2 eetlepels nigellazaad


Voor de vulling
250 gram boerenkool
1 steel prei
½ (halve) paprika
2 kleine uien
1 halve (100 gram) plak Turkse witte kaas
zout, peper
1 handje paneermeel
2 eieren
2 flinke eetlepels Turkse yoghurt
1 scheut melk



Bereiding
Meng voor het deeg alle ingredienten door elkaar en kneed het tot een soepel deeg. Het mag niet aan je werkblad blijven plakken: voeg dan een klein beetje extra bloem toe, maar alleen als het nodig is. Vorm, als het deeg goed doorgekneed is, een bol en leg deze in plasticfolie een uurtje in de koelkast om te rusten. Snij voor de vulling de uien, prei en paprika fijn. 


Fruit in een beetje olijfolie de uien heel rustig aan zodat ze lekker zoet en zacht worden: dit kan even duren, maar is zeker de moeite waard. Af en toe even omscheppen. Als de uien klaar zijn, bak je in een andere koekenpan de prei met paprika en boerenkool aan tot de boerenkool flink geslonken is. Voeg dan ook de uien toe en wat zout en peper naar smaak. Zet de vulling weg om enigszins af te koelen en haal het deeg uit de koelkast. Klop de eieren los met de Turkse yoghurt en wat melk tot het redelijk vloeibaar is.


Rol het deeg uit tot een rechthoek ter grootte van de bakplaat van je oven, het liefst nog iets groter zodat je zometeen randjes aan het deeg kan maken. Leg een vel bakpapier op de bakplaat en leg het deeg hierop (dit gaat makkelijk(er) door het deeg even om de deegroller heen te rollen en op de bakplaat weer af te rollen). Vouw de zijkanten van het deeg een beetje om zodat er kleine randjes ontstaan. Bestrooi het deeg met wat paneermeel en verdeel het boerenkoolmengsel erover. Verkruimel de kaas eroverheen en giet het eimengsel eroverheen. Bak de plaattaart in de oven op 180 graden in ongeveer drie kwartier lichtbruin en gaar.


Bewaren
Deze plaattaart van nigelladeeg met boerenkool, prei en Turkse witte kaas kun je één dag afgedekt bewaren: koud smaakt hij minstens zo lekker! Invriezen kan ook.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!