woensdag 2 april 2014

Patates köftesi (Turkse aardappelkroketjes)

Aan aardappelkroketjes heb ik goede herinneringen. Wij mochten thuis vroeger altijd kiezen wat we op onze verjaardag wilden eten en ik koos áltijd voor kipfilet met aardappelkroketjes en salade. We aten nooit aardappelkroketjes en het was voor mij dus (blijkbaar) een van de lekkerste dingen die ik kende! Inmiddels maak ik geen aardappelkroketjes meer op mijn verjaardag, maar toen ik laatst van de rosto köfte een behoorlijke hoeveelheid aardappelpuree over had, leek het me leuk eens hiermee de Turkse variant van aardappelkroketjes (patates köftesi) te maken. En met succes! Ze waren nog steeds net zo knapperig van buiten en zacht van binnen als ik me herinnerde. Zelfs Krullenbol, die normaal geen gekookte aardappels op haar bord duldt, vond ze lekker. Ik ben benieuwd of zij ze straks ook op haar verjaardag wil eten...


Heb je nou geen restje aardappelpuree, dan kun je natuurlijk gewoon wat aardappels koken en eenmaal gaar fijnstampen met een klontje boter en wat kookvocht tot het een mooie puree is. Laat deze wel helemaal afkoelen voor je aan de slag gaat, want anders behouden de aardappelkroketjes hun vorm niet. Het beste is in dat geval om de puree uit te spreiden op een dienblad en deze in de vriezer te zetten tot de puree goed koud is. Mijn pan aardappelpuree had de hele nacht in de koelkast gestaan en was dus goed koud en prima om mee te werken. Zoals met vrijwel alle recepten kun je ook hiermee weer variëren: gebruik Turkse witte kaas of mozzarella in plaats van gewone kaas, kies voor andere kruiden of maak er aardappelballetjes in plaats van kroketjes van :) .


Recept
Patates köftesi (Turkse aardappelkroketjes)

Benodigdheden
koude aardappelpuree van 4 middelgrote aardappels
1 ei
1 handvol platte peterselie en dille
1 handvol geraspte kaas
paneermeel
zout, peper


Bereiding
Snij de peterselie en dille fijn. Doe het paneermeel in een diep bord en klop het ei los in een schaaltje. Roer de aardappelpuree los en voeg de peterselie, dille, kaas, zout en peper toe. Roer even goed door. Pak een beetje aardappelpuree en vorm er een klein kroketje van. Rol deze eerst door het ei en vervolgens door het paneermeel (ik gebruikte een vork zodat mijn handen enigszins schoon bleven). Rol het kroketje nogmaal even tussen je handen om hem mooi te vormen en leg dan op een snijplank of dienblad.


Werk zo alle aardappelpuree af. Zet het dienblad of de snijplank vervolgens even in de vriezer zodat de kroketjes wat kunnen opstijven en minder snel hun vorm verliezen tijdens het frituren. Verhit in een diepe pan (of frituurpan) ruim olie en laat deze op temperatuur komen. De olie is warm genoeg als een broodkorstje wat je erin houdt meteen begint te bruisen. Pak de aardappelkroketjes uit de diepvries en bak ze in de hete olie. Het handigste is om er maximaal acht per keer te bakken omdat de olie anders te veel afkoelt. Als de kroketjes rondom mooi goudbruin zijn, zijn ze klaar. Laat ze even uitlekken op een keukenpapiertje en bak ondertussen de andere helft.


Bewaren
Als er patates köftesi (Turkse aardappelkroketjes) overblijven kun je deze een dagje in de koelkast bewaren. Door ze even op te warmen in de oven worden ze weer knapperig.


1 opmerking:

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!