woensdag 9 juli 2014

Fırında bütün tavuk (Turkse hele gegrilde kip uit de oven)

'Vroeger' aten wij op zondag regelmatig een gegrilde kip uit de oven. Het is denk ik traditie bij ons in de familie want ik geloof dat mijn opa en oma nog steeds elke zondag gegrilde kip eten (met naturel chips ernaast in plaats van aardappels, dat vonden mijn zusje en ik altijd het leukste onderdeel). Maar zelf had ik tot voorkort nog nooit een hele kip in de oven klaargemaakt, en dat terwijl ik kip juist erg lekker vind. Dus laatst toch maar een hele kip meegenomen bij de slager en die op zondag in de oven geschoven, natuurlijk wel op Turkse wijze en voila: fırında bütün tavuk (Turkse hele gegrilde kip uit de oven). 


Het viel meer dan goed in de smaak, dus dit gaat zeker nog vaker op tafel komen (op zondagen natuurlijk, haha). De kip krijgt door het kruidenmengsel een lekker knapperig korstje en de aardappels koken/bakken in het gekruide vocht van de kip en worden daardoor ontzettend smaakvol. Na het eten loont het de moeite de kip even helemaal 'leeg te plukken' voor alle goede restjes vlees: daar kun je de volgende dag nog prima een lekkere maaltijdsalade mee maken bijvoorbeeld.


Turks recept
Fırında bütün tavuk (Turkse hele gegrilde kip uit de oven)

Benodigdheden (voor vier personen)
1 hele kip
4 middelgrote aardappels
2 uien
2 eetlepels Turkse yoghurt
1 eetlepel tomatenpuree
1 eetlepel (zonnebloem)olie
1 stukje roomboter
zout, peper, piment, pul biber, oregano


Bereiding
Verwarm de oven voor op 200 graden. Spoel de kip goed af onder koud stromend water, spoel ook de buikholte goed schoon. Leg hem op een met bakpapier bekleedde bakplaat. Roer de yoghurt los met de tomatenpuree, olie, zout, peper, piment, pul biber en oregano. Smeer vervolgens de kip in met dit mengsel (zowel boven- als onderkant en ook de buikholte).


Snij de uien in plakjes en de aardappels in frietvorm. Stop een paar stukken ui in de buikholte van de kip. Leg de overige stukken ui en de aardappels rondom de kip en bestrooi met zout. Leg op en rondom de kip wat kleine stukjes roomboter. Giet een klein scheutje water (ong. 100 ml) op de bakplaat en schuif deze vervolgens de oven in. Bak de kip in ongeveer 45 minuten tot een uur goudbruin en gaar. Als je met een mes in de kip prikt moet er helder vocht uitlopen, dan is de kip gaar. Erg lekker met een frisse salade.


Bewaren
Fırında bütün tavuk (Turkse hele kip uit de oven) kun je eenmaal afgekoeld in de koelkast een dag bewaren.



7 opmerkingen:

  1. Sinds kort is er weer de discussie over wel of niet spoelen van kip voor de bereiding:
    http://www.foodlog.nl/short-news/detail/je-moet-kip-niet-wassen/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm ja maar ik wil hem toch even afspoelen om de laatste bloedrestjes enzo te verwijderen. Ik was daarna wel mijn handen hoor ;)

      Verwijderen
  2. Zou je dit ook met kippenpootjes kunnen maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja natuurlijk! Alleen kun je dan beter de aardappels wel even voorkoken. De kippenpootjes hebben veel minder tijd nodig om gaar te worden maar dan garen de aardappels niet voldoende.

      Verwijderen
  3. Dit is echt mijn favoriete recept. Alles hier op de site lukt en js super lekker. Maar dit is echt mwah geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohh wat leuk om te horen en wat lief van je! Dank je wel!

      Verwijderen
  4. Al een paar keer gemaakt, wat een heerlijke kip! Bij ons favoriet! Dank je wel voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!