donderdag 31 juli 2014

Buzlu karpuz (watermeloengranita) (foodblogswap)

Door de ramadan en alle drukte eromheen is Mijn mixed kitchen de laatste weken een beetje in de verdrukking geraakt. Nu alles weer een beetje terug bij het gewone is moet ik dus even extra hard aan het werk, niet in de laatste plaats met de foodblogswap van deze maand! Ik mocht een recept uitkiezen van Kris Kookt, een blog met veel verschillende recepten van een enthousiaste Vlaamse kok. Gezien de warmte de afgelopen weken koos ik voor de watermeloengranita (of op z'n Turks: buzlu karpuz), een heerlijk fris toetje of tussendoortje, perfect voor de zomer en nog gezond ook!


Watermeloen hebben wij in de zomer eigenlijk bijna altijd wel in huis. Meestal eten we hem gewoon gekoeld uit de koelkast, maar dit was ook wel érg lekker. Heel simpel om te maken ook, het duurt alleen een paar uur. Je kunt zelf beslissen hoe 'crunchy' je de watermeloengranita wil hebben. Ik hou meer van de 'slush puppy' structuur, tussen vloeibaar en ijs in, maar je kunt het ook helemaal laten bevriezen zodat je echt van die icy flakes hebt (vooral erg lekker als het buiten snikheet is). Dit is dus ook eigenlijk een soort zelfgemaakte slush puppy, maar dan zonder de enge kleurstofjes :) .


Op zoek naar meer zomerse recepten voor deze hete augustusmaand? Het jubileumnummer van Jamie's Magazine is één groot zomers feestnummer dat vol staat met de vrolijkste cocktails, oogverblindende taarten en heel veel zonnig buiteneten. Ook vind je er de leukste adresjes op Mallorca en inspirerende campingrecepten om er deze zomer ook voor je tent of caravan een feestje van te kunnen maken.  


Turks recept
Buzlu karpuz (watermeloengranita) (foodblogswap)

Benodigdheden (voor vier personen)
½ watermeloen
evt. wat witte/lichte basterdsuiker


Bereiding
Snij de halve watermeloen in twee parten en snij het vruchtvlees eruit. Snij dit in parten en maak deze fijn in de keukenmachine of staafmixer. Giet het mengsel in een bak (hoe groter, hoe sneller het mengsel bevriest). Proef even: als er weinig smaak aan zit is het verstandig om er wat suiker aan toe te voegen om de smaak wat op te halen, of dit nodig is verschilt echt per watermeloen.


Sluit de bak af en zet hem in de vriezer. Laat het mengsel staan tot het begint te bevriezen (bij mij duurde dit anderhalf uur) en roer het vervolgens elk half uur met een vork om, tot het de gewenste structuur heeft.


Bewaren
Buzlu karpuz (watermeloengranita) bewaar je natuurlijk in de diepvries. 



5 opmerkingen:

  1. Mmmmh... Dat ziet er lekker uit zeg! Woensdag naar de markt en een mooie watermeloen halen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker! Dit heb ik nooit gemaakt ik ga dit ook proberen. Vraagje: als je dit een hele nacht laat staan en je laat het mengsel iets ontdooien, krijgt het dan nog steeds hetzelfde structuur?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Ja in principe wel, je moet het tijdens het ontdooien wel goed in de gaten houden en evt. nog een paar keer doorroeren met een vork. Goed dat je het zegt, ik heb ook nog een restje in de diepvries staan :D

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!