vrijdag 4 juli 2014

Ispanaklı yumurta (Turkse spinazie met ei)

Ispanaklı yumurta (Turkse spinazie met ei) is een supergezond vegetarisch gerechtje waarmee je makkelijk aan de 200 gram groenten komt :). Gekookte spinazie vind ik niet geweldig maar zo kort aangebakken met een paar zacht gebakken eitjes erdoorheen...heerlijk! In de Turkse keuken is dit een ontbijt/lunch gerecht maar ik eet deze Turkse spinazie met ei meestal als avondeten, als ik snel en toch gezond wil eten.


Voor het maken van ıspanaklı yumurta (Turkse spinazie met ei) is een koekenpan of hapjespan waar een deksel op past handig: daardoor garen de eieren mooi. De hoeveelheid spinazie en eieren is naar eigen inzicht: je kan dit ook prima met 500 gram spinazie en 4 eieren maken, om maar wat te noemen. Vergeet de spinazie in ieder geval niet te wassen: ik zet de spinazie altijd een minuut of vijf in koud water en spoel het daarna eventueel nog af in een vergiet.


Turks recept
Ispanaklı yumurta (Turkse spinazie met ei)

Benodigdheden (voor twee personen)

400 gram spinazie (iets meer of minder maakt weinig verschil)
1 ui
3 eieren
zout, pul biber


Bereiding
Was de spinazie grondig zodat eventueel zand verdwenen is. Snij de ui fijn en fruit hem in wat olie aan in een (diepe) koekenpan. Snij ondertussen de spinazie grof door. Voeg, als de ui glazig ziet, de spinazie toe. Waarschijnlijk past niet alle spinazie in één keer in de pan, maar het slinkt snel, dus wacht in dat geval even en voeg het in etappes toe.


Voeg naar smaak zout toe aan de spinazie. Maak, als alle spinazie geslonken is, op drie plekken in de pan ruimte voor de eieren en breek de eieren hierboven. Doe dan de deksel op de pan en laat de eieren een minuut of vijf op zacht vuren gaar worden. Het gerecht is klaar zodra het eiwit gestold is. Strooi er wat pul biber naar smaak over en serveer met Turks brood.


Bewaren
Ispanaklı yumurta (Turkse spinazie met ei) kun je eenmaal afgekoeld in de koelkast één dag bewaren.


8 opmerkingen:

  1. Op z'n Hollands doe ik altijd geraspte kaas over de eieren, ook erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja dat is zeker een lekkere toevoeging!

      Verwijderen
    2. Zo ontzettend lekker. Ik doe klein beetje zachte geitenkaas er op... smullen!

      Verwijderen
  2. "Vergeet de spinazie in ieder geval te wassen": moet waarschijnlijk zijn: Vergeet de spinazie in ieder geval NIET te wassen ; ))
    Groet, trouwe fan Nita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha je hebt helemaal gelijk, dank je wel Nita, ik heb het aangepast.

      Verwijderen
  3. Ziet er heerlijk uit, ik ga het zometeen lekker maken. Hoop dat het net zo lekker is als het er uit ziet.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!