vrijdag 18 juli 2014

Warme appel met dadels en noten

Dadels zijn essentieel tijdens de ramadan. Het is islamitisch gezien aangeraden het vasten te verbreken door het eten van een (oneven) aantal dadels. Ook tijdens de sahur (maaltijd voor het vasten begint) worden vaak dadels gegeten: ze zitten vol vezels en bevatten veel belangrijke vitaminen en mineralen. Wij eten meestal medjoul-dadels, dat zijn grote zachte dadels. Maar er zijn meer dan 400 soorten dadels. Onlangs kreeg ik van Yogi & Yousef een setje sukkari-dadels uit Saudi-Arabië opgestuurd. Deze zijn wat droger maar ook lekker zoet, worden ook wel als toffee-achtig omschreven. En met deze dadels maakte ik een heerlijk gerechtje wat als ontbijt maar ook als tussendoor echt geweldig is: warme appel met dadels en noten.


Warme appel met dadels en noten zou je met een beetje goede wil ook gezonde appeltaart kunnen noemen. De appel is lekker zacht en warm, de warme dadels zijn nog zachter en zoeter dan ze normaal al zijn en de knapperige noten maken het helemaal af. Snel, simpel en heel erg lekker. Ik gebruikte vandaag een Elstar en hazelnoten, amandelen en walnoten, maar elke soort appel en elke soort noot is hiervoor geschikt, net wat je lekker vindt. Ideaal als (sahur) ontbijt!


Recept
Warme appel met dadels en noten

Benodigdheden (voor één persoon)
1 appel
3 dadels
een klein handje gemengde noten
kaneel


Bereiding
Snij de appel in stukjes. Leg ze op een bord en zet het op hoog vermogen (bij mij is dat 900 watt maar 1000 of 800 is ook goed) 1 minuut in de magnetron. Snij ondertussen de drie dadels in stukjes en verwijder de pit. 


Strooi deze over de appel heen en voeg ook wat kaneel toe. Zet het geheel nogmaals 1 minuut op hoog vermogen in de magnetron. Strooi er daarna de gemengde noten overheen.


Bewaren
Warme appel met dadels en noten kun je niet bewaren maar dat is geen probleem, want ongetwijfeld dat dit helemaal opgaat!




4 opmerkingen:

  1. Lekker, ga ik eens met pecannoten proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moest door de combinatie van gedroogde vruchten, appel en noten aan Turkse Asure denken. Ken je dat misschien?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken asure wel maar heb het nog nooit gemaakt. Doet er inderdaad wel aan denken alhoewel dat meer soep-achtig is.

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!