zondag 6 juli 2014

Pizza met gerookte zalm, roomkaas, rucola, citroen en dille

Aan een pizza met gerookte zalm heb ik bijzondere herinneringen. Een jaar of 15 geleden ging ik met mijn ouders en zusje zoals elke zomer naar Frankrijk voor een paar weekjes kamperen. We kwamen aan het einde van de middag moe van 1000 kilometer rijden aan op de camping en na het opzetten van de tenten (altijd een feest op zich) had niemand meer zin om iets eetbaars te fabriceren. Dus reden we naar het dichtsbijzijnde dorpje en natuurlijk was daar, zoals in elk Frans dorpje, een restaurantje waar we konden eten. Ik bestelde een pizza met gerookte zalm en die overtrof al mijn verwachtingen. Een knapperige en toch zachte bodem, geen tomatensaus maar een romig laagje met daarop veel en heerlijke gerookte zalm. Nu ik het opschrijf krijg ik weer honger, haha. En dat alles in zo'n onooglijk dorpje, echt iets wat alleen in Frankrijk kan. Die pizza heb ik nooit meer kunnen vergeten en hoera, eindelijk heb ik nu een recept voor zowel het perfecte deeg als de perfecte vulling. Dichterbij het origineel dan dit kom ik denk ik niet!


Deze pizza is gewoon geweldig: de roomkaas, dille en citroen combineren perfect met de zalm en de knapperige bodem vormt en mooi contrast met de zachte vulling. Krullenbol en Wildebras hebben ook gesmuld van deze pizza: doordat de zalm in de oven gegaard wordt, kun je deze pizza met gerookte zalm ook gerust voorzetten aan kleine kinderen (of zwangere vrouwen of andere risicogroepen). 


Recept
Pizza met gerookte zalm, roomkaas, citroen en dille

Benodigdheden (voor twee pizza's)
1 portie zelfgemaakt pizzadeeg (of kant-en-klaar deeg of bodems)
400 gram gerookte zalm in plakken
200 gram roomkaas
3 bosuitjes
½ citroen
1 handvol rucola
1 handvol geraspte kaas
dille (vers of gedroogd)


Bereiding
Bereid het pizzadeeg en verwarm de oven vast voor op 230 graden (boven- en onderwarmte, als het kan met extra onderwarmte). Roer de roomkaas los met het sap van de halve citroen en voeg dille naar smaak toe. Snij de bosuitjes fijn. Rol het deeg uit tot twee pizza's en leg deze alvast op bakpapier.


Besmeer de pizza's met het roomkaasmengsel (dit gaat makkelijk met de achterkant van een lepel). Strooi er daarna de bosuitjes over en beleg de pizza's met de plakken gerookte zalm. Strooi er een beetje geraspte kaas over. Bak de pizza's (na elkaar, niet samen in de oven) op 230 graden gaar in ongeveer 10 minuten: als de randjes lichtbruin zijn en niet meer zacht aanvoelen, is de pizza gaar.


Bewaren
Door het roomkaasmengsel wordt deze pizza met gerookte zalm, roomkaas, rucola, citroen en dille een beetje slap als hij bewaard wordt. Gewoon lekker opeten dus.


8 opmerkingen:

  1. roomkaas is labne toch? Zou ik dit ook kunnen maken op een opengesneden brood?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja roomkaas is inderdaad labne peynir. Op een opgesneden brood heb ik zelf geen ervaring mee, maar waarom niet? Je hoort vaak genoeg dat mensen brood als pizzabodem gebruiken.

      Verwijderen
    2. Cool bedankt ik heb geen lenteuitjes maar ga van de labne een kruidenkaasje maken met ui gedroogde peterselie zout peper en pul biber

      Verwijderen
    3. Graag gedaan! Je kunt eventueel ook een gewoon uitje fijnsnijden in plaats van bosui. En eet smakelijk alvast Allah kabul etsin.

      Verwijderen
  2. Ziet er heerlijk uit, ik krijg er honger van! :-) Ga het zeker eens proberen! Leuke site!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Net gemaakt als avondeten; heerlijk! Echt heel lekker. Ik heb gewone ui gebruikt want het is zondag en de winkels zijn dicht, haha. Ook gewoon ijsbergsla. Echt een heel fijn recept, zeker opslaan! Overigens heb ik de Italiaande pizzabodem van Koomans gebruikt en 25 minuten op 210 graden ongeveer. Dankjewel voor dit recept; heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen, ja dit is zeker een heerlijke pizza! Graag gedaan!

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!