dinsdag 31 december 2013

Cevizli ev baklavası (Turkse baklava van zelfgemaakt deeg met walnoten)

Alweer mijn laatste blogpost van 2013. Toen ik in augustus met Mijn mixed kitchen begon, had ik niet kunnen denken dat het zo snel zou gaan allemaal. Ik vind het geweldig, recepten uitproberen, uitschrijven, fotograferen, en deze maand heb ik 23.000 pageviews gehad (trots!), dus ik doe het niet voor niets ;). Op naar een mooi 2014 met veel blogplezier! Ter afsluiting van het jaar 2013 een bijzonder recept! Alhoewel ik niet heel snel tevreden ben over mijn eigen baksels, ben ik hier wel heel trots op: een tepsi (rond bakblik) helemaal vol met zelfgemaakte baklava. Dit is echt iets waarvan ik niet had verwacht dat het me zou lukken, maar eigenlijk is het heel makkelijk, alleen kost het wat tijd. Dit alles natuurlijk dankzij mijn lieve vriendinnetje S.! Op internet vind je heel veel recepten voor Turkse baklava, maar ik ben maar weinig recepten tegengekomen die uitgaan van zelfgemaakt deeg in plaats van filodeeg of een ander kant-en-klaar deeg. En alhoewel het natuurlijk meer werk is, is dit zóveel lekkerder! Ik hou namelijk over het algemeen eigenlijk niet zo heel erg van baklava, maar van deze cevizli ev baklavası (Turkse baklava van zelfgemaakt deeg met walnoten) kon ik onmogelijk afblijven.


Over de historie van baklava doen verschillende verhalen de ronde, maar over het algemeen wordt aangenomen dat het zijn oorsprong kent in de tijd van het Ottomaanse rijk en is ontwikkeld door koks van het Topkapi paleis in Istanbul. En de naam 'baklava' verwijst niet alleen naar deze Turkse zoetigheid maar ook naar de ruitvorm: ruit is in het Turks baklava! Bij huisgemaakte baklava gaat het er in Turkije vaak om hoeveel deeglaagjes de baklava heeft: hoe meer, hoe beter! Deze baklava met walnoten heeft maar liefst 100 deeglaagjes! Walnoten is de meest traditionele vulling van Turkse baklava maar natuurlijk kun je ook pistachenootjes (Antep baklavası, uit Gaziantep) of amandelen gebruiken. Ook een vulling van hazelnoten (typisch voor Karadeniz (Zwarte Zeekust in het noorden van Turkije) is heel lekker.


Het maken van deze baklava lijkt misschien heel erg ingewikkeld, maar an sich valt het mee. Het is een kwestie van een paar keer het recept goed doorlezen, zorgen dat alles klaarstaat én zorgen dat je een uurtje niet gestoord kan worden door man, kinderen of wie dan ook :) . In plaats van een tepsi kun je ook een andere ruime ronde bakvorm gebruiken. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk aanwijzingen en tips in het recept te zetten maar heb je nog vragen, stel ze vooral (onderaan de pagina). En...het is écht de moeite waard. Dit was echt de allerlekkerste baklava die ik ooit gegeten heb!


Recept
Cevizli ev baklavası (Turkse baklava van zelfgemaakt deeg met walnoten)

Benodigdheden (voor één tepsi baklava)

Voor het deeg
minimaal 400 gram bloem, aanvullen tot het deeg goed is (zacht en niet plakkerig)
1 Turks theeglaasje (100 gram) Turkse yoghurt
1 Turks theeglaasje (100 ml) zonnebloemolie
½ waterglas (100 ml) water
½ zakje bakpoeder
2 eieren
sap van 1 halve citroen

Voor de vulling
150 gram walnoten
1 schaaltje maizena
250 gram roomboter
1 scheutje zonnebloemolie

Voor de siroop
250 gram suiker
250 gram water
1 kneepje citroensap

Bereiding
Maak het deeg door alle ingrediënten voor het deeg door elkaar te kneden tot er een mooi soepel deeg ontstaat. Wees niet al te enthousiast met extra bloem toevoegen, maar kneed het eerst goed even door. Het mag net niet meer plakken aan je handen of werkblad. Vorm er een bol van en laat deze afgedekt even rusten. Zet alvast een schaaltje maizena, een deegroller, keukenweegschaal en ruim werkblad klaar. Maal ook de walnoten fijn in de keukenmachine (zo fijn of grof als je zelf wilt, ik vind het persoonlijk wel lekker als er af en toe nog een wat groter stukje tussen zit voor de 'bite'). Als het deeg een uurtje gerust heeft, moet het in 100 min of meer gelijke bolletjes verdeeld worden. Dit worden straks de laagjes van de baklava. Om dit enigszins gelijk te doen, is het handig het deeg eerst te wegen en dit door vijf te delen zodat je vijf gelijke bollen deeg kan maken. Van deze bollen moeten dus elk 20 deegbolletjes gemaakt worden. Dit gaat het makkelijkst door ze eerst doormidden te delen en dan van elke bol 10 bolletjes te maken. Op die manier krijg je 100 bolletjes. Leg de bolletjes in groepjes van 20 bij elkaar.


Vervolgens moeten deze deegbolletjes allemaal worden uitgerold: houd in gedachten dat er ruimschoots maizena bij het uitrollen mag (cq. moet) worden gebruikt: dit voorkomt straks dat de laagjes tijdens het bakken aan elkaar gaan plakken. Neem dus wat maizena en een bolletje en rol dit redelijk dun uit tot een rond deeg. Strooi er wat maizena bovenop. Rol het volgende bolletje uit en leg dit bovenop het uitgerolde deeg. Ga zo door tot je een stap van 20 deeglaagjes hebt en werk zo alle vijf deeg'groepjes' af zodat je in totaal vijf deegstapeltjes met elk 20 deeglaagjes hebt. Vervolgens worden de vijf deegstapeltjes uitgerold tot de grootte van de tepsi (of bakvorm). Houd er hierbij rekening mee dat het deeg elastisch is en een beetje krimpt: rol het iets ruimer uit dan de vorm groot is. Rol rustig met de deegroller horizontaal over het deeg en geef alleen druk van bovenaf zodat het deeg niet verschuift. Draai het deeg daarna om en draai het een kwartslag en herhaal het horizontaal rollen. Na dit een paar keer gedaan te hebben begint het deeg een beetje aan elkaar te plakken en kun je iets minder voorzichtig zijn met uitrollen.


Als het deeg de juiste grootte heeft leg je het voorzichtig in de tepsi (invetten is niet nodig). Strooi wat gemalen walnoten over het deeg. Rol zo alle deeglagen uit en strooi tussen elke deeglaag wat walnoten. Let op: bovenop de laatste deeglaag komen geen walnoten meer. Laat de boter met 1 scheutje zonnebloemolie in een steelpannetje rustig aan smelten. Ondertussen kun je de baklava snijden. Dat kan op verschillende manieren: gewoon in vierkantjes, of in de traditionele ruitvorm. Snij hiervoor eerst de baklava in horizontale repen (het makkelijkste is om bovenaan te beginnen, bijna tot het einde door te snijden, dan de vorm om te draaien en het laatste stukje vanaf de andere kant te snijden, zo voorkom je dat het deeg opkrult). Snij vervolgens schuine lijnen over de horizontale lijnen heen.


De boter moet geklaard worden (helder worden) dus zet het vuur niet meteen laag als de boter gesmolten is: hij mag even flink doorpruttelen (dat zorgt ervoor dat het water verdampt). Het schuim wat op de boter komt te liggen kun je er ondertussen afscheppen met een lepel. Als de boter helder wordt en er stukjes op de bodem te zien zijn, is de boter klaar. Verdeel de boter met een lepel over de ingesneden baklava. Let op dat je het bezinksel van de bodem hierbij niet meeneemt (eventueel kun je eerst de boter door een fijne zeef gieten maar je kan ook gewoon de pan goed schuin houden en zo het bezinksel niet meescheppen). Zet de baklava in de oven op 170 graden en bak hem in ongeveer 45 minuten goudbruin.


Zodra de baklava in de oven staat wordt de suikersiroop opgezet, zodat deze nog voldoende kan afkoelen. Zet het water met de suiker en een kneepje citroensap op: roeren is niet nodig. Zodra het water kookt en alle suiker is opgelost, is de siroop klaar. Zet het vuur uit en laat de siroop afkoelen. Als de baklava uit de oven komt, kun je de siroop (mits deze niet warmer is dan handwarm) meteen over de hete baklava gieten met behulp van een lepel. Even een paar uur laten intrekken...en klaar is je zelfgemaakte Turkse baklava!


Bewaren
Turkse baklava is prima een week of langer houdbaar, maar het is het lekkerst als het vers is. Je kunt het ook invriezen.


10 opmerkingen:

  1. Wow wat een werk! Ik wacht geduldig tot mijn schoonmoeder hier weer komt. Standaard komt er dan ook een lading overheerlijke baklava mee ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het was veel werk maar wel echt heel leuk om samen met iemand te maken en uiteindelijk was het toch in twee uurtjes helemaal klaar. Maar ik kan me voorstellen dat je op je schoonmoeder wacht ;) ik ga het ook niet elke week maken hoor haha!

      Verwijderen
  2. Heerlijk zo een walnoten baklava met zelfgemaakt deeg!! Misschien moet ik een keer zelf het deeg maken.. Ik koop altijd van die filodeeg!
    Bedankt voor het recept..

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het is echt een aanrader en totaal anders dan filodeeg. Zou leuk zijn als je het probeert! Dank je voor je reactie!

      Verwijderen
  3. Wat heb je het weer mooi verwoord en uitgelegd!! Ik heb het met alle plezier gedaan en zal het weer graag doen! Afiyet olsun!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vandaag ga ik dit stap voor stap volgen, ik ben niet zo'n voorstander van dat voorgekauwde filo deeg, er gaat niets boven origineel. Bedankt voor de moeite om het zo duidelijk uit te leggen.Een pensionado die tijd heeft......

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het recept ziet er goed uit... een vraagje. Hoe groot is de bakvorm?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ga dit zondag maken.
    Is dit voldoende voor 25 stukjes?
    Groeten Emmy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zal het zeker eens proberen, nu eet ik baklava gemaakt door mijn Syrische vriendin

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!