maandag 23 december 2013

Witte chocoladebroodpudding met bramen, hazelnoten en abrikoos (foodblogswap)

Het is alweer tijd voor de foodblogswap, waarbij een groep foodbloggers op Facebook van elkaars foodblog kookt. Ik mocht deze keer iets maken van de blog van Helen, Handmade by Helen. Helen heeft allemaal heerlijke zoete recepten op haar blog staan dus het was nog best lastig te besluiten (tip: een inhoudsopgave zou het zoeken wat vergemakkelijken :) ) met welk recept ik aan de slag wilde. Uiteindelijk koos ik voor deze witte chocoladebroodpudding. Bij ons is vaak oud brood in huis. Zeker Turks brood blijft niet lang vers en omdat ik zo weinig mogelijk eten wil weggooien, eindigt dit vaak als tosti. Ook heel lekker, maar een zoete versie van een oud brood recept is zeker welkom. Ik had al vaker gehoord van een oud brood pudding, maar nog nooit geprobeerd. De broodpudding van Helen zag er erg lekker uit en ook die van mij ziet er niet alleen goed uit maar smaakte vooral heel erg lekker. Je hoort mij niet meer klagen als er weer eens oud brood in de kast ligt!


Voor dit recept kun je in principe alle soorten brood door elkaar gebruiken (de zaden die op mijn brood zaten heb ik niet meer teruggevonden in de broodpudding). Het oorspronkelijke recept van deze witte chocoladebroodpudding gebruikt geen extra smaakmakers behalve de chocola. Maar zeker omdat witte chocolade niet zo heel uitgesproken is, ben ik tijdens het maken van deze broodpudding gaan bedenken wat hier nog meer bij zou passen (en wat ik nog meer in huis had natuurlijk). De combinatie met bramen, hazelnoten en gedroogde abrikoos leek mij heel lekker en dat was het ook: de frisse bramen, knapperige hazelnoten en zoete abrikoos pasten precies bij de zachte zoete broodpudding, met een knapperig korstje. Ik heb er uit zelfbescherming maar snel een aantal uitgedeeld...Overigens kun je natuurlijk ook kiezen voor andere smaakmakers: frambozen, walnoten, aardbeien, pecannoten, rozijnen, appel...Door de neutrale smaak past bijna alles hierbij. Zeker een aanrader. Wat ook een aanrader is: MiCook, de blog van Maaike, want zij kookt deze foodblogswap et sote (stoofgerecht met groenten en rundvlees) van Mijn mixed kitchen!


Recept
Witte chocoladebroodpudding met bramen, hazelnoten en abrikoos

Benodigdheden (voor negen broodpuddinkjes)
oud brood, genoeg om een ovenschaal mee te vullen (ik gebruikte een kwart Turks brood en vijf boterhammen)
130 gram boter
250 gram melk
100 gram (riet)suiker
150 gram witte chocola
1 ei
1 hand bramen
1 handje hazelnoten
6 gedroogde abrikozen


Bereiding
Breek de chocola in blokjes en smelt het au-bain marie (in een kom boven een pan met kokend water). Smelt de boter in de magnetron. Vet je muffinbakblik alvast in met een klein beetje van de gesmolten boter. Snij de bramen en abrikozen in stukjes en hak de hazelnoten grof. Scheur het brood in kleine stukjes tot je er een ovenschaal mee kan vullen. Klop het ei los en roer de suiker en de melk erdoorheen. Giet dit mengsel bij het brood, roer even door en giet dan ook de boter en de chocola erbij. Roer alles goed door.


Het mengsel mag zeker niet te droog zijn, maar moet mooi één vochtig geheel zijn. Voeg eventueel nog wat melk toe. Voeg dan de bramen, hazelnoten en abrikozen toe en schep om tot alles goed verdeeld is. Schep de vulling in de vormpjes, zorg dat er overal wat brood boven de vorm uitkomt want juist dat wordt straks lekker knapperig. Zet de vorm in de oven op 180 graden en bak ze tot ze goudbruin zijn. Het recept schrijft 30 minuten voor, bij mij duurde het 40 minuten. Laat de puddinkjes zeker 15 minuten afkoelen, liefst nog langer, zodat het vocht er intrekt en alle smaken goed te proeven zijn.


Bewaren
Deze witte chocoladebroodpudding met bramen, hazelnoten en abrikoos kun je goed afgedekt ongeveer drie dagen bewaren.


2 opmerkingen:

  1. Ooooh, dat ziet er heerlijk uit, Eslem! :)

    Enne, nog even geduld, morgen komt ie online! ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!