donderdag 19 december 2013

Humus (dip van kikkererwten met tahin en kruiden)

Hummus, hoemoes, houmous, humous of humus (op z'n Turks): allemaal soort van verschillende namen voor hetzelfde gerecht, een lekkere dip van kikkererwten, tahin en veel kruiden. Alhoewel het geen typisch Turks gerecht is komt het wel uit die streek. Ik zal eerlijk bekennen dat ik het ook nog nooit eerder had gemaakt maar gezien het feit dat ik kikkererwten lekker vind én er veel enthousiaste verhalen over hoorde, heb ik toch maar eens een poging gewaagd, en met succes! Wat een lekker (en gezond!) bijgerechtje is dit, jammie. Wij aten het met verschillende soorten rauwkost en de volgende dag heb ik van het restje een maaltijdsalade gemaakt met wat tonijn, tomaat, ui en peterselie: dat was ook óntzettend lekker.


Humus kun je prima van tevoren klaarmaken: hoe langer de smaken de kans hebben om in te trekken, hoe lekkerder het wordt. Ik serveerde er wortel, komkommer en zoete groene peper in reepjes gesneden bij maar het is ook lekker om te dippen met stukjes Turks brood of kruidige crackertjes. Restjes humus kunnen overigens ook heel goed dienen als broodbeleg. Al met al een veelzijdig gerechtje wat niet moeilijk te maken is: vergeet alleen niet om de kikkererwten de avond van tevoren in de week te zetten.


Recept
Humus (dip van kikkererwten met tahin en kruiden)

Benodigdheden (voor één schaaltje humus)
300 gram gekookte kikkererwten
4 eetlepels tahin
2 teentjes knoflook
1 klein handje platte peterselie
1 theelepel zout
1/2 (halve) theelepel komijn
1 theelepel paprikapoeder
sap van een halve citroen
olijfolie


Bereiding
Week twee glazen kikkererwten een aantal uur (of een nacht) in koud water. Zet ze de volgende dag met vers water op en kook tot ze gaar (zacht) zijn (ongeveer anderhalf uur), bewaar een glas van het kookwater. Eventueel kun je deze stappen ook overslaan en een blikje kikkererwten gebruiken (bewaar het vocht). Doe de kikkererwten, een scheutje olijfolie, de tahin, het citroensap, de gepelde teentjes knoflook en een scheutje kookvocht in de foodprocessor en laat hem even draaien tot het geheel een mooie smeuïge massa is.


Is het te droog, voeg dan wat olijfolie, water of citroensap (afhankelijk van de smaak) toe. Voeg vervolgens zout, komijn, paprikapoeder en de fijngesneden platte peterselie toe en meng alles goed door (eventueel in de foodprocessor). Het lekkerst is het als je de humus nu een paar uur in de koelkast zet om alle smaken goed in te laten trekken. Serveer het op een mooie schaal met wat peterselie en pul biber eroverheen gestrooid.


Bewaren
Deze humus (dip van kikkererwten met tahin en kruiden) kun je in de koelkast afgedekt een paar dagen bewaren.


4 opmerkingen:

  1. Heerlijke recepten en makkelijk te maken, toch heb ik een vraag: ik wil graag hummus maken maar heb geen foodprocessor of staafmixer. Kan je het ook met bv een vork of pureestamper voor aardappels maken of blijft het dan te grof?
    Ook heb ik nog een ander recept gezien met komijnzaad ipv gemalen komijn, ook dat je het met koriander kan maken. Kan je de komijn ook weglaten?
    Ik heb alles in huis behalve komijn en koriander, en een blender. Zelf dacht ik eraan om het met een vijzel glad te stampen zoveel werk is dat niet.
    En als ik toch een keukenmachine of zoiets ga kopen wat raad je me aan is een blender genoeg of toch beter een echte machine met alles erop en eraan. Ik kook voor 1 persoon tenzij er visite komt. Dan maak ik graag zelf dipjes zoals deze, lekker en makkelijk. Met aubergine heb ik geen problemen, als die gepoft zijn prak ik ze gewoon.
    Niet zo glad als zou moeten misschien maar het smaakte echt hemels (baba ghanoush).
    Fijn blog dit, alles makkelijk verkrijgbaar, gezond en snel tenzij het moet pruttelen of de smaken intrekken maar dat kan ook als je wat anders aan het doen bent en het ruikt zo lekker dat ik het 's avonds opzet voor de volgende dag, een stoofpotje met vlees hmm smullen hoor! Bedankt en ik hoop dat je nog veel recepten gaat plaatsen!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met een vork kan op zich ook maar dan wordt het wel wat grover. De kruiden kun je naar eigen smaak aanpassen. Ik heb persoonlijk genoeg aan een simpele keukenmachine met blender. Leuk om te horen dat je wat aan de recepten hebt!

      Verwijderen
  2. Hoe groot is zo,n glas om het kookvocht op te vangen?? 200 ml?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zoiets, maar dat gebruik je niet allemaal hoor. Een scheutje is meestal genoeg.

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!