vrijdag 27 december 2013

Etli kabak dolması (Turkse gevulde witte courgettes)

Eigenlijk ben ik niet zo van de courgettes. Groot en met weinig smaak komen ze hier vrijwel niet in huis. Maar voor deze jonge witte courgettes maak ik een uitzondering: zacht en heel smakelijk, zeker als ze gevuld zijn met gehakt en rijst! Deze etli kabak dolması (Turkse gevulde witte courgettes) at ik voor het eerst bij mijn schoonfamilie in Turkije. Ze hadden biber dolması en deze gevulde courgettes gemaakt. Ik twijfelde over de courgettes maar na de eerste hap was ik om en sindsdien maken ze speciaal voor mij altijd wat gevulde courgettes als er biber dolması wordt gemaakt. En gelukkig zijn deze witte courgettes ook in Nederland te koop en is het recept eigenlijk heel makkelijk, dus stonden hier toch courgettes op tafel!


Essentieel voor dit recept is dat je echt jonge, witte courgettes gebruikt (zie ook de foto's bij het recept). Ik koop ze altijd bij de Turkse winkel, ik geloof niet dat ze bij de gangbare supermarkten verkrijgbaar zijn. Let erop dat de courgettes mooi stevig en niet beschadigd zijn. Het recept is vrijwel gelijk aan mijn recept voor biber dolması, ik heb ook beide versies in één pan gemaakt. Etli kabak dolması serveer je traditioneel met Turkse yoghurt


Recept
Etli kabak dolması (Turkse gevulde witte courgettes)

Benodigdheden (voor drie personen)
6 (witte) courgettes
200 gram gehakt
200 gram rijst
1 ui
2 eetlepels tomatenpuree (1 voor de vulling, 1 voor het kookwater)
1/2 (halve) eetlepel peperpuree (evt. vervangen door tomatenpuree)
1 handvol platte peterselie
zout, peper, dille, munt, paprikapoeder


Bereiding
Schil de courgettes, snij de buitenkanten eraf zodat ze kunnen blijven staan en snij ze doormidden. Hol ze dan voorzichtig uit met een klein lepeltje. Het is handiger als de bodem intact blijft maar als je er een keer doorheen prikt is het ook geen ramp. Voor de vulling was je de rijst even in een zeef tot het water wat eraf komt helder is. Snij de ui en de peterselie fijn. Meng vervolgens het gehakt (rauw dus), de rijst (ongekookt), de ui, peterselie, droge kruiden en tomaten- en peperpuree met elkaar. Ik meng het eerst met een vork en kneed het daarna door met mijn handen zodat het echt een mengsel wordt.


Vul de uitgeholde courgettes met het gehaktmengsel en zet ze rechtop in een pan waar ze precies in passen, zodat ze niet omvallen tijdens het koken. Pak een pan waarin de biber dolması precies passen als ze rechtop staan. Meng nu in een glas een eetlepel tomatenpuree met flink wat zout en giet hier kokend water bij. Even goed roeren en giet het dan over de kabak dolması in de pan. Vul aan met kokend water tot de courgettes voor driekwart onder water staan. Breng het geheel aan de kook en laat het ongeveer drie kwartier zachtjes doorkoken met de deksel op de pan. Traditioneel serveer je deze kabak dolması met Turkse yoghurt en eventueel wat verse dille.


Bewaren
Etli kabak dolması (Turkse gevulde witte courgettes) kun je afgedekt in de koelkast een dagje bewaren. De volgende dag gewoon even opwarmen in de magnetron.


6 opmerkingen:

  1. Ik heb het gemaakt vanavond.. maar het was erg droog.. later dacht ik waar is de zeytinyag gebleven.. moet die er niet in? Dat staat nergens in het recept..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat jammer dat het zo droog was! Je hebt gelijk dat de zeytinyag er niet bij staat, die moet bij het kookwater, dat zal ik er even bijzetten, maar dat zal niet zo heel veel verschil maken. Had je wel genoeg water toegevoegd? Het mag niet droogkoken en je moet de vulling niet te hard aanduwen, want dan wordt het niet gaar.

      Verwijderen
    2. Het was wel gaar en er zat genoeg water in maar normaal maak ik dolma met olie en tomaat in de vulling dus dan wordt het wat 'natter' misschien zijn wij gewoon anders gewend:P

      Verwijderen
    3. Haha ja dat zal het inderdaad zijn! Fijn dat je het nog even laat weten!

      Verwijderen
  2. Heb het gister gemaakt voor mijn Turkse vriend en hij vond het superlekker alleen moest het wat zuurder volgens hem. Hij doet zelf altijd wat schijfjes citroen in de pan bij het water dus dat gaf hij me als tip ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen! Wat citroen erbij is een goed idee, ga ik onthouden!

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!