zondag 29 december 2013

Peynir ezmesi (pittig smeersel van Turkse witte kaas)

Het idee van dit recept is afkomstig van mijn zusje. Zij vertelde dat ze zo'n lekker smeerseltje op de markt had gekocht, gemaakt van 'iets' met Turkse witte kaas, walnoten, en het was rood...Na even zoeken kwam ik erachter dat dit peynir ezmesi (een pittig smeersel van Turkse witte kaas) moest zijn geweest. En wat iemand op de markt in een inieminiebakje voor een paar euro verkoopt kunnen wij natuurlijk thuis goedkoper én lekkerder maken! Mijn versie werd in ieder geval door het testpanel meer dan goedgekeurd. M., deze is voor jou!


Voor peynir ezmesi kun je in principe elke soort Turkse witte kaas gebruiken, maar het wordt wel lekkerder als je er eentje kiest met een wat hoger vetgehalte (Hoe pittig dit smeersel uitvalt hangt met name af van de peperpuree die je gebruikt. Kies je voor acı (pittige) biber salçası, dan wordt deze peynir ezmesi redelijk pittig. Heb je de tatlı (zoete) variant, dan is het allemaal wat milder. Net wat je zelf lekker vindt! Extra pit kun je ook altijd in de vorm van wat pul biber nog toevoegen. 


Recept
Peynir ezmesi (pittig smeersel van Turkse witte kaas)

Benodigdheden (voor één bakje)
125 gram Turkse witte kaas
1 teentje knoflook
1 flinke theelepel peperpuree
1 handvol walnoten
1 scheutje olijfolie
1 theelepel gedroogde oregano (of tijm)
1 theelepel gedroogde munt


Bereiding
Hak de walnoten fijn en doe hetzelfde met het teentje knoflook of haal deze door de knoflookpers. Meng alle ingrediënten met elkaar. Afhankelijk van hoe 'smeerbaar' je de peynir ezmesi wil hebben, kun je nog wat extra olijfolie toevoegen. 


Laat het mengsel afgedekt in de koelkast een paar uur (of een nachtje) staan zodat alle smaken goed kunnen intrekken. 


Bewaren
Deze peynir ezmesi (pittig smeersel van Turkse witte kaas) is in de koelkast prima een dag of drie houdbaar. De smaak van met name de knoflook kan wel sterker worden naarmate het mengsel langer bewaard wordt.


15 opmerkingen:

  1. Jaaa super recept! Hartstikke bedankt zus :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me heerlijk! Ik kwam vorige week toevallig een blik peynir tegen in een winkeltje hier in LA waar ik het niet verwachtte. Ik ga dit smeersel zometeen maken in een iets aangepaste versie, dan is het klaar voor morgenavond :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wat leuk Ellen dat je daar tegenaan liep! En inderdaad, echt een 'new years eve' hapje :). Ben benieuwd wat je ervan vindt!

      Verwijderen
  3. Ik ben fan van jou! Ik heb nu al 4 recepten in 2 dagen uitgeprobeerd. Ik word arm en dik. Haha nee hoor geintje. Ben super blij met je blog! Keep up the good work!

    Mina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, dank je wel! Heel leuk om te lezen.

      Verwijderen
    2. Ik word juist rijk, slank en mooi, bespaar bakken geld sinds ik de veel betere groenten, kaas, vlees, kruiden en ga zo maar door in een Turkse winkel koop!
      Ik eet me klem en sinds ik dit soort snacks eet én Turkse gerechten eet - een paar maanden nu - krijg ik veel complimenten over mijn uiterlijk en ik ben wat afgevallen (was niet dik hoor mt 36) ondanks de volvette kaas en yoghurt; ik eet dadels ipv snoep HEERLIJK! Dankjewel voor de heerlijke recepten, ik ben verslaafd vrees ik haha groetjes, Maria (en mijn gasten niet te vergeten :)

      Verwijderen
  4. Toprecept! Klaar binnen een paar minuten. Heerlijk smeerseltje vervolgens! Hoop dat ik hem niet opgesnoept heb voordat het feestje begint.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kan dat ook met gewone munt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een super recept! Dank je wel Eslem! Ik maakte het met Turkse witte geitenkaas uit blik en - met een dag eerder gemaakte (zodat ik het koud uit de koelkast kon halen) - zelfgemaakte Turkse rode peperpasta (zie hier het recept voor kirmizi biber salcasi: http://www.receptengalerie.nl/kirmizi%20biber%20salcasi.html). Het smaakt nog lekkerder dan ik hoopte (en mijn verwachtingen waren al hoog gespannen, haha!). Ik bestelde dit altijd bij Restaurant Bazar in Amsterdam, maar nu maak ik het zelf... en nog lekkerder! Nogmaals enorm veel dank Eslem!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gister avond gemaakt, en het was echt overheerlijk, al zoveel van je recepten gemaakt en alles smaakt echt turks, zelfs kleinkinderen vragen, oma, wanneer kook je weer turks.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!