donderdag 5 december 2013

Sütlü irmik tatlısı (Turkse griesmeelpudding)

In bijna alle kant-en-klaar puddingen in de supermarkt zit gelatine verwerkt, Dus als wij pudding eten, maak ik die zelf. Ik zal meteen maar bekennen dat dat soms gewoon de kookpuddingen zijn van bijvoorbeeld Dr. Oetker die ze in Turkse winkels verkopen (geloof dat dat soort puddingmixen in Nederlandse supermarkten helemaal niet meer worden verkocht). Makkelijk, want je hoeft er alleen maar melk aan toe te voegen en aan de kook te brengen. Maar het is soms ook leuk een pudding 'from scratch' te maken en dat dat helemaal niet moeilijker hoeft te zijn dan uit een pakje bewijst deze Turkse variant van griesmeelpudding, sütlü irmik tatlısı (letterlijk: zoetigheid van griesmeel met melk).


Dit recept voor sütlü irmik tatlısı is vrij 'basic' maar je kunt het op allerlei manieren opleuken. Strooi er voor het serveren bijvoorbeeld kaneel of fijngehakte pistachenootjes overheen. Ook kun je de pudding een extra smaakje geven, bijvoorbeeld door er wat kokos doorheen te roeren als het aan de kook gekomen is. Ook kun je een tweekleurige pudding maken: giet de helft van de pudding in de vorm, roer door de resterende pudding twee eetlepels cacaopoeder, roer goed door en giet ook in de puddingvorm. Doordat de pudding behoorlijk stijf wordt ziet dit er heel leuk uit. Laatste ideetje: giet de helft van de pudding in de vorm, beleg het met koekjes (biscuitjes of speculaasjes bijvoorbeeld) en giet de rest erop. De koekjes worden door het vocht van de pudding een soort cakelaagje in de pudding. Mogelijkheden te over!


Recept
Sütlü irmik tatlısı (Turkse griesmeelpudding)

Benodigdheden (voor zes porties)
4 waterglazen (800 ml) melk (halfvol of vol, niet mager)
1 waterglas (155 gram) griesmeel
1 waterglas (175 gram) suiker
1 zakje vanillesuiker

Bereiding
Giet de melk in een pan. Voeg de griesmeel, suiker en vanillesuiker toe en breng alles rustig aan de kook. Het is belangrijk te blijven roeren zodat er geen klontjes in het mengsel komen. Als het mengsel goed warm is zal het steeds dikker worden en is de kans op aanbranden aan de bodem ook steeds groter.


Als je merkt dat het een beetje aangebakken is, 'schraap' dan niet meer over de bodem maar roer eroverheen, zodat het aanbaksel niet in je pudding terechtkomt. Zodra de pudding kookt, kun je de pan van het gas halen. Spoel de puddingvorm (ik gebruikte een ovenschaal) om met koud water en giet de pudding erin. Dek de pudding af met plasticfolie (behalve als je een vel juist lekker vindt natuurlijk) en zet hem in de koelkast om af te koelen en op te stijven.


Bewaren
Sütlü irmik tatlısı kun je prima een paar dagen in de koelkast bewaren.


14 opmerkingen:

  1. Laat ik dit nu het weekend gegeten hebben bij Turkse mensen. Ze bestrooiden het met gehakte walnoten. Erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, wat toevallig Caroline! Met walnoten of pistachenoten is inderdaad ook erg lekker!

      Verwijderen
  2. Nou hij staat in de koelkast,ik heb in het midden biscuitjes gedaan!Ben benieuwd!
    Gr elvira

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh lekker met koekjes ertussen! Eet smakelijk voor vanavond alvast! :)

      Verwijderen
  3. Hmm griesmeelpudding vind ik erg lekker! Het is alleen zo jammer dat ik hier de enige ben in huis : ( misschien maak ik het nog wel een keer in kleine porties.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat is lastig want invriezen gaat ook niet! Het is wel lang houdbaar op zich. Op zich kun je het recept wel door vier delen, dan heb je denk ik twee eenpersoonsporties, dat valt te overzien :-)

      Verwijderen
  4. Ik heb deze tatli net gemaakt, man zit al de hele tijd in de schaal te prikken of het al koud is. Ik ga nu nog snel iets prutsen met walnoten en rozijnen voor erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ongeduldige mannen! Hopelijk vond hij het lekker! Leuk dat je het gemaakt hebt.

      Verwijderen
  5. Fantastische site!! Ben ook getrouwd met een Turkse man en kan ondertussen ook al goed Turks koken...leuk voor inspiratieloze dagen ;)

    Doe zo verder!

    Groeten,
    Eva

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te lezen. Bedankt voor je enthousiaste berichtje! :)

      Verwijderen
  6. Selam Eslem, ik heb een keer irmik tatlisi gegeten gemaakt van bulgur, maar kan nergens een recept er van vinden, heb jij daar een goed recept voor? Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm, daar heb ik nog nooit van gehoord. Het zal sowieso geen irmik tatlisi zijn geweest, want irmik betekt griesmeel ;). Maar als ik zoek op bulgur tatlisi vind ik ook geen puddingachtige toetjes. Ik zal eens rondvragen!

      Verwijderen
  7. http://www.google.com.tr/search?q=imrak+tatlisi&client=ms-android-samsung&hl=nl&source=android-browser-type&v=133247963&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=jwmKVPegC8TaPJzJgfAI&ved=0CAcQ_AUoAQ#facrc=_&imgrc=WR-_yjoaDg_TwM%253A%3BXj5K1PLWOqrdlM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.tarifsepeti.com%252Fwp-content%252Fuploads%252F2008%252F07%252Firmik-tatlisi-tarifi.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.gorseltarif.com%252Fyemek%253Ftarifi%253Dirmik%252520tatl%2525C4%2525B1s%2525C4%2525B1%3B800%3B600

    zie je de afbeelding? dit was het! het was erg zoet en werd warm geserveerd met een soort slagroom erbij, mocht je het recept een keer tegen komen hoor ik graag van je :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik heb gezien wat je bedoelde. Ik heb het zelf nog nooit gegeten of gemaakt maar ik zet het zeker op mijn 'to cook' lijstje!

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie en tot ziens op Mijn mixed kitchen!